Пошкодження підводного кабеля у Балтійському морі: російсько-китайська диверсія?

21 Листопада 2024, 18:43

Вже кілька днів північні країни Європи активно розслідують пошкодження двох підводних кабелів звʼязку у Балтійському морі. Європейці підозрюють саботаж, а от США, які нещодавно попереджали, що Росія може найближчим часом вдатися до схожих гібридних атак, стверджують, що це була випадковість.

17-18 листопада два підводні кабелі (BCS East-West та CLion1), що з’єднують Фінляндію та Німеччину у Балтійському морі, раптово вийшли з ладу. З огляду на зростання російських диверсій у Європі, місцеві політики озвучили свої підозри щодо ймовірного саботажу.  У спільній заяві міністри закордонних справ Фінляндії та Німеччини Еліна Валтонен та Анналена Бербок наголошують, що «європейська безпека знаходиться під загрозою не лише через агресивну війну Росії проти України, але й через гібридну війну з боку злочинних акторів».

Водночас, як пише CNN, у США вважають, що це була випадковість. Хоча самі ж американці щойно у вересні попереджали про підвищений ризик схожих гібридних атак з боку Москви. За даними видання, такі підозри у Вашингтоні зʼявилися «після кількох місяців підозрілих переміщень російських суден в європейських водах і значного посилення спеціального російського секретного морського підрозділу».

Два американські чиновники, знайомі із матеріалами справи, заявили, що у випадку із кабелями, що зʼєднували Німеччину та Фінляндію, йдеться про перетягування якоря з судна, що проходило повз них. Такі аварії траплялися і раніше. Наприклад, у жовтні 2023 року саме таким чином зареєстроване у Гонконгу судно Newnew Polar Bear пошкодило газогін Balticconnector у Балтійському морі. Водночас у випадку із телекомунікаційними кабелями цього разу, підозріло, що їх було пошкоджено у проміжку кількох годин.

Фінляндія, Швеція та Німеччина проводять розслідування

Як пише німецький канал NDR, федеральна поліція Німеччини надає підтримку фінській та шведській владі у розслідуванні можливого саботажу. За даними порталу відстеження суден marinetraffic.com, пізно ввечері в середу, 20 листопада, судно Федеральної поліції «Bamberg» відійшло від причалу в порту Ростока і взяло курс на східну частину Балтійського моря. Судно має вертолітний майданчик і може розміщувати спецназ. Видання намагалося отримати інформацію щодо операції, але німецька поліція відмовляється коментувати.

Водночас ще 19 листопада ввечері ВМС Данії затримали китайський суховантаж Yi Peng 3 за підозрою у пошкодженні телекомунікаційних кабелів у Балтійському морі. Судно на той час перебувало у територіальних водах Данії. 20 листопада  ввечері міністр оборони Данії Троельс Лунд Поульсен заявив, що данський флот відстежував судно на шляху через Балтійське море. Як пише NDR, він не захотів коментувати можливі заходи проти судна, а також питання про те, чи контактував данський уряд з урядом Китаю.

«Наразі незрозуміло, що чекає на Yi Peng 3. Згідно з даними порталу відстеження суден marinetraffic.com, 228-метрове судно знаходиться в територіальних водах Данії біля узбережжя Східної Ютландії в районі міста Грено, де його охороняють данські військові кораблі», — пише NDR. За інформацією, яку маємо станом на сьогодні Yi Peng 3 вийшло з Усть-Луги і прямувало до єгипетського Порт-Саїда і, ймовірно, дорогою перерізало два критично важливих кабелі настільки сильно, що вони перестали працювати. «Екіпаж судна зробив це, незважаючи на те, що місцезнаходження кабелів точно позначено на карті, і навіть незважаючи на те, що звичайний торговий екіпаж повинен був би бути особливо обережним у світлі пошкоджень, завданих минулого року судном Newnew Polar Bear», — пише колумністка Foreign Policy Елізабет Бро. Також відомо, що згідно з документами російського федерального порту, капітаном судна Yi Peng 3 був росіянин Стєченцев А.Е.

У четвер, 21 листопада, міністерство закордонних справ Китаю заявило про свою готовність співпрацювати з владою Швеції та Фінляндії у розслідуванні справи, пише NDR. Водночас, росіяни називають усі підозри «абсурдними».