Одеські вболівальники опинилися за ґратами – тепер на головний стадіон міста вони дивляться крізь огорожу. І хоча матчів на ньому не проводять, шоу триває: з десяток кранів ганяють по полю ковші з землею та будівельним сміттям, а спецмашини забивають у ґрунт палі.
1 квітня, у День дурня, представники стадіону «Чорноморець» разом із одеськими чиновниками рушили до Києва переконувати делегацію УЄФА: реконструювати міську футбольну арену встигнуть вчасно. В стадіон уже вклали 63 млн грн, забили понад 1,2 тис. паль, почали зводити південну трибуну. Планують укластися в €100 млн. Після зустрічі з єврочиновниками офіційний інтернет-сайт міста повідомив: «Керівник групи експертів Марк Тіммер був вражений високим рівнем документації». Програма підготовки Одеси до Євро чималенька. До неї включили ремонт і будівництво комунальних доріг, готелів, реконструкцію аеропорту. Під програму збираються залучити близько $1 млрд.
До 2012 року в Одесі планують збудувати 11 готелів, ще кілька відремонтувати та реставрувати. Будівництво готелів у береговій зоні викликає роздратування в одеситів, що періодично виливається в акції протесту. Натомість заступник директора Департаменту з підготовки до проведення в Одесі Євро-2012 Марат Якупов запевняє: водночас із будівництвом готелів розіб’ють нові парки, зміцнять схили, і доступ до моря для простих смертних залишиться вільним. Та чиновникові мало хто вірить, оскільки берег Одеси під приводом зміцнення хаотично забудовують, і пройти по піску від пляжу «Золотий берег» до Аркадії вже неможливо.
Тим часом підтримати суходільні готелі обіцяють із моря – на час проведення фіналу футбольної першості Європи прибудуть три п’ятизіркові плавучі готелі. Чи не головною перевагою розміщення фанів на воді начальник Одеського морвокзалу Микола Маковецький називає близькість стадіону – доправити вболівальників до арени можна буде за сім хвилин.
Професор Філіпп Бові, експерт УЄФА з транспорту, вважає: велика кількість готелів збільшує шанси «резервної» Одеси вибороти право проводити матчі Євро-2012. Однак істотною перепоною є реконструкція аеропорту.
Раніше міністр транспорту і зв’язку Йосип Вінський гарантував фінансування ремонту одеських доріг лише за умови передачі злітної смуги аеропорту «Одеса» з комунальної власності у державну. Мер Едуард Гурвіц від пропозиції відмовився, місто організувало конкурс на модернізацію летовища, в якому перемогла фірма російського походження «Гепард плюс». Вона обіцяє, що скоро «Одеса» зможе приймати аеробуси.
Безглуздою витратою коштів міської громади називає подібну реконструкцію економіст Володимир Максимович. «За кілька років аеропорт закриють, – переконаний він. – Провідні авіакомпанії світу просто відмовляться саджати свої лайнери в центрі міста. Одесі потрібен новий аеропорт!»
Попри критику, міські чиновники не втрачають оптимізму. Його додають наміри Кабінету міністрів виділити Одесі 50 млн грн на ремонт комунальних доріг. Водночас Марат Якупов скаржиться, що «Київ, маючи програму підготовки (Одеси – Ред.) до Євро, її не фінансує. Більше того, столичні чиновники ускладнюють підготовку міста до фіналу європейської першості «потоком паперів термінових і не дуже потрібних». Утім чиновник переконаний, що шанси «пальміри» на проведення матчів Євро-2012 вельми великі. «Одеса готова не гірше, а в багатьох аспектах краще, ніж більшість українських міст-претендентів, зокрема й Київ», – заявляє Якупов.
Та не всі одесити в захваті від планів батьків міста. Рік тому під час опитування агенції «Одесаінформ» 37,9% одеситів сказали, що Євро-2012 сприймають як годівницю для чиновників, 19,35% – як можливість покращити інфраструктуру міста, а решта назвали претензії Одеси понтами й головним болем.