Польське кіно про свободу

Культура
21 Жовтня 2019, 15:24

Сніг повільно падає клаптями на бруківку. На вулиці гамірно: чутно церковні дзвони, сміх дітей, балаканину дорослих. Світлий погожий день. Люди тягнуть додому ялинки, а в одній з вітрин деревце вже стоїть, прикрашене новорічними іграшками  і свічками. Над ялинкою – свастика і портрет Гітлера. Раптом на вулиці з'являються автівки з нацистами. Варшава.

 

Такими кадрами розпочинається шпигунський трилер "Кур'єр" Владислава Пасіковського, який 18 жовтня відкрив XIV фестиваль "Дні польського кіно в Україні" – авторський проект Польського Інституту в Києві. На відкритті традиційно був присутній директор Інституту Бартош Мусялович, посол Польщі в Україні Бартош Ціхоцький, а також актор Філіп Тлокінський, що зіграв у стрічці головного героя Яна Новака-Єзьоранського.

 

 

 

"1944.  Йшов п'ятий рік найбільш кривавої війни в історії. Хоч і послаблена, нацистська Німеччина все одно здавалася непереможною. Великі держави визначали кордони нового світу. Польща могли бути або незалежною, або під "совітами". З часом гонка розпочалась. Армія Крайова чекає новин з Лондона, щоб почати повстання. Поляки готові боротись", – йдеться в пролозі до фільму.

 

Владислав Пасіковський, відомий польський режисер, якого насамперед знають як автора культової стрічки 90-их "Пси", аби розповісти про початок знакового для своєї країни Варшавського повстання, зосередився на постаті Яна Новака-Єзьоранського – військового кур'єра. Головним завданням Новака, який за кордоном був відомий під фальшивим прізвищем "Квятковський", було передати повідомлення від польського уряду у вигнанні та англійської влади щодо початку повстання командувачу Армії Крайової Тадеушу Коморовському "Буру".

 

Читайте також: Дні польського кіно та виставка Параски Плитки-Горицвіт. Найважливіші культурні події тижня

 

Так, прем'єр-міністр Великої Британії Вінстон Черчилль заявив, що західні союзники не зможуть допомогти полякам у цій справі, натомість підтримки їм слід шукати у Радянського Союзу, армія якого вже зайняла позиції неподалік від Варшави. Водночас польська влада суворо заборонила домовлятися з "совітами", оскільки в майбутньому це може спричинити вже радянську окупацію Польщі.

 

Упродовж всього фільму Ян Новак долає різні перепони заради того, щоб виконати завдання, від якого залежить доля його батьківщини. А перепон – безліч. Здається, якщо ось зараз його не візьмуть на літак, або спіймають на підпільній квартирі, або помітять на вокзалі, або вб'ють через недовіру свої ж, нічого не відбудеться. Відтак, сюжет стрічки розвивається напрочуд динамічно та захопливо. Пасіковському вдається створити відчуття саспенсу, яке не зникає у глядача до самої кульмінації стрічки, власне, до оголошення "Буром" початку повстання Армії Крайової. Разом з тим, візуально картина виконана у м'яких неяскравих кольорах, що в поєднанні з архітектурою ще не зруйнованої війною Європи, створює атмосферу затишку.

 

Відкриваючи фестиваль, посол Республіки Польща в Україні Бартош Ціхоцький, зокрема, сказав, що ""Кур'єр" – це роздуми на найважчі, сумні, на жаль, питання, які, однак, для українського глядача не є чужими". Дійсно, тема повстанської армії та боротьби за незалежність завжди була і є зараз особливою та актуальною в Україні. Але крім цього, у стрічці звучить ще одна фраза, яка чудово резонує з українським сьогоденням. Коли Ян Новак нарешті передає керівництву Армії Крайової повідомлення від Черчилля, що, мовляв, підтримки Лондону не буде, польські офіцери запитують кур'єра, чи взагалі на Заході розуміють, що тут відбувається. "Панове, ви переоцінюєте підтримку західних партнерів", – з легким відтінком поблажливості відповідає Новак.

 

Читайте також: Берлінський мур та серійні вбивства у новому німецькому кіно

 

Варшавське повстання 1944 року – найбільша військова операція європейського руху опору часів Другої світової війни – тривало 63 дні. Зрештою Армія Крайова, попри допомогу, яку Велика Британія все-таки надала, капітулювала. 17 000 повстанців потрапило в полон, 10000 – загинуло, 7000 – зникло безвісти. Половина міста перетворилася на руїни. Однак стрічка Пасіковського не про поразку. "Курєр" – в міру пафосний та героїчний, та насамперед художньо переконливий фільм про людей, які дійсно прагнуть свободи, а тому борються за неї, не зважаючи ні на що та не покладаючись ні на кого.

 

——————————————–

 

"Дні польського кіно" – проект Польського Інституту у Києві, який цьогоріч відбувається вже вчотирнадцяте. Традиційно у програмі представлено найцікавіший доробок польського кінематографу останніх двох років. Цього року у п’яти містах України – Києві, Одесі, Вінниці, Харкові та Луцьку – буде представлено п’ять повнометражних польських фільмів, що вже здобули нагороди на престижних міжнародних фестивалях, визнання глядачів та світової кінокритики. Фестиваль триватиме до 28 жовтня.