Про це заявив у Варшаві у четвер глава Бюро національної безпеки Польщі (BBN) Станіслав Козей.
«Ми не схильні, на відміну від інших країн, витрачати бюджетні гроші на проекти, які мають бути самоокупними», – заявив він, відповідаючи на питання, чому польська влада не профінансує добудову польської ділянки ЄАНТК, виділяючи водночас близько 500 млн євро на будівництво Національного стадіону до Євро-2012 у Варшаві.
Козей, який зустрівся з журналістами після сьогоднішнього засідання Ради Національної безпеки Польщі, присвяченої проекту «Одеса-Броди-Плоцьк», назвав головною умовою участі поляків в цьому проекті економічну вигоду.
«З цієї точки зору цей проект досі до кінця «не грає», – зазначив він.
Глава BBN назвав необхідними для ухвалення рішення про участь Польщі в проекті гарантії постачальників і споживачів нафти, зазначивши, що за близько 20 років обговорення ЄАНТК чітких декларацій немає.
«Потенціальні учасники цього проекту досі не задекларували такі конкретні фінансові рішення, які дозволили б сказати, що на цьому проекті зароблятимемо, а не доплачувати», – заявив Козей.
Він також назвав ЄАНТК «складним проектом», відзначивши, що Польща не хоче брати на себе всю відповідальність.
«Приходить час, щоб ухвалити остаточне рішення: продовжуємо цей проект чи відмовляємося від нього», – зазначив він, коментуючи слова президента Польщі про намір доручити новому уряду визначити умови участі поляків у цьому проекті.
Нагадаємо, що Польща, яка входить з 2004 року до Європейського Союзу, включила проект «Одеса-Броди-Плоцьк» до списку пріоритетних, що дозволяє розраховувати на виділення ЄС близько 125 млн євро, або 25% необхідних коштів на добудову польської ділянки ЄАНТК.
Польща може використовувати ці кошти у разі знаходження інших 75% фінансування, яке мають надати країни-учасниці проекту, кредитори або стратегічні інвестори.
Польська влада може використовувати зарезервовані для ЄАНТК кошти максимум до 2016 року.
Ідея проекту будівництва євроазіатського нафтотранспортного коридору Одеса – Броди – Плоцьк – Гданськ виникла в середині 90-х років. Вона передбачала будівництво нового транспортного коридору нафти, який дозволив би поставляти каспійську нафту в країни Західної і Центральної Європи.
Нафтопровід «Одеса–Броди» завдовжки 674 км і потужністю 9 млн тонн на рік, який з’єднав морський нафтовий термінал (МНТ) «Південний» (Одеська обл.) і систему магістральних нафтопроводів «Дружба» в районі міста Броди (Львівська обл.), був введений в експлуатацію в 2001 році. Із самого початку він будувався для прокачування легкої каспійської нафти в Європу, проте до 2004 року простоював, а потім використовувався в реверсивному режимі (у напрямі терміналу «Південний»).
23 травня 2003 року в Брюсселі уряди України, Польщі і Єврокомісія підписали спільну декларацію про підтримку проекту ЄАНТК. Єврокомісія також виділила 2 млн євро на проведення ТЕО будівництва трубопроводу Броди – Плоцьк, який дозволив би протягнути вже побудовану українську трубу з Одеси до польського Гданська.
Вартість реалізації ЄАНТК на базі нафтопроводу «Одеса–Броди», згідно із затвердженим ТЕО, становить від 2 до 8 млрд дол залежно від обсягів транспортування нафти.
13 квітня цього року прем’єр-міністр Польщі Дональд Туск заявив, що Польща підтверджує зацікавленість у добудові нафтопроводу «Одеса–Броди» до Гданська.