Але бюджет – це не лише демонстрація ціни демагогії нашої команди «пенсіонерів-професіоналів». Порівняння бюджетів «біло-синього» періоду дуже добре ілюструють пріоритети державної політики:
1. Планомірна руйнація Збройних сил України, скорочення фінансування української армії. Цього року ми встановили історичний мінімум витрат на армію серед великих європейських держав. У той самий час з року в рік зростають бюджети правоохоронних органів, Україна впевнено крокує до статусу «поліцейської» держави
Назва державної установи |
Рік |
||
2011 |
2012 |
2013 |
|
Міністерство оборони |
13,804 млрд грн (з них загальний фонд – 11,595 млрд грн)* *Недофінансування – 1,095 млрд грн |
16,387 млрд грн з них загальний фонд – 14,171 млрд грн) |
15,315 млрд грн (з них загальний фонд – 14,334 млрд грн) |
Міністерство внутрішніх справ |
13,858 млрд грн (з них загальний фонд – 11,116 млрд грн) |
14,569 млрд грн (з них загальний фонд – 12,762 млрд грн) |
15,056 млрд грн (з них загальний фонд – 13,404 млрд грн) |
|
1,247 млрд.грн (з них загальний фонд – 1,077 млрд грн) |
1,417 млрд грн (з них загальний фонд – 1,273 млрд грн) |
1,481 млрд грн (з них загальний фонд – 1,326 млрд грн) |
Генеральна прокуратура |
2,271 млрд грн (з них загальний фонд – 2,27 млрд грн) |
2,652 млрд грн (з них загальний фонд – 2,65 млрд грн) |
3,202 млрд грн (з них загальний фонд – 3,201 млрд грн) |
Служба безпеки України |
3,022 млрд грн (з них загальний фонд – 2,913 млрд грн) |
3, 257 млрд грн (з них загальний фонд – 3,129 млрд грн) |
3,453 млрд грн (з них загальний фонд – 3,308 млрд грн) |
На охорону здоров’я (Міністерство охорони здоров’я) |
7,549 млрд грн (з них загальний фонд – 5,896 млрд грн) |
7,047 млрд грн (з них загальний фонд – 6,334 млрд грн) |
9,042 млрд грн (з них – загальний фонд – 6,855 млрд грн) |
2. Попри кризові явища в економіці, брак коштів на забезпечення соціальних програм, режим Януковича вперто уникає системного зменшення видатків на фінансування вищих органів державної влади. У бюджетах 2011–2013 років є незначні зміни у скороченні фінансування ВРУ, ДУС і Кабміну (на 50–100 млн грн), але це ніяк не корелюється з обіцянками Віктора Федоровича у 2010–2011 році щодо системного скорочення видатків на ці органи.
Назва державної установи |
Рік |
||
2011 |
2012 |
2013 |
|
ВРУ |
924,45 млн грн (з них загальний фонд – 849,641 млн грн) |
869,821 млн грн (з них загальний фонд – 784,922 млн грн) |
875,971 млн грн (з них загальний фонд – 789,778 млн грн)
|
3. Яскравою ілюстрацією повного провалу пенсійної реформи від Азарова – Януковича є постійне збільшення бюджетного фінансування Пенсійного фонду. При тому у держкошторисі на 2013 рік зростання видатків особливо рельєфне – за загальним фондом понад 23 млрд грн).
|
2011 |
2012 |
2013 |
Бюджетне фінансування Пенсійного фонду |
58,317 млрд грн (з них загальний фонд – 54,856 млрд грн) |
64,494 млрд грн (з них загальний фонд – 60,760 млрд грн) |
83,234 млрд грн (з них загальний фонд – 83,234 млрд грн) |
4. Коли Партія регіонів ще не була при владі, впізнаваною частиною її риторики була «турбота» про місцеве самоврядування. Саме в надрах ПР народжувались ідеї «фінансової децентралізації» і «бюджетного федералізму». Але останні три роки доволі переконливо продемонстрували централістський почерк команди Януковича. Наприкінці 2010-го ПР проголосувала за новий Бюджетний кодекс, яким позбавила Київ 50% доходів від ПДФО, що, врешті, перетворило столицю ледь не на дотаційний регіон, але зменшило частку коштів місцевих бюджетів у державному на 2012 рік. Та при розробці держкошторису на 2013-й уряд знову вирішив балансувати бюджет за рахунок коштів обласних центрів. Про це вже заявила з тривогою Асоціація міст України.
|
2011 |
2012 |
2013 |
Кошти, що передаються з місцевих бюджетів |
2,507 млрд грн |
1,137 млрд грн |
1,589 млрд грн |
У той самий час рівень державної підтримки соціально-економічного розвитку регіонів (територій), що в розвинених європейських країнах є одним із пріоритетів державної політики, нині мінімальний. Щоправда, у бюджеті 2012 року такий рівень підтримки зріс більш ніж удвічі, але це треба пояснювати підкупом партією влади «своїх» регіонів та витратами на Євро-2012. Характерно, що в бюджеті 2013 року рівень бюджетної підтримки соціально-економічного розвитку територій опустився, ледь не сягнувши рівня 2011-го, та й то з передбачених 1,33 млрд грн половина піде у Донецьку область.
|
2011 |
2012 |
2013 |
Субвенція з держбюджету місцевим на реалізацію заходів соціально-економічного розвитку територій |
1,153 млрд грн |
2,795 млрд грн
|
1,337 млрд грн |
5. Як і раніше, хронічне недофінансування і делеговані повноваження. Зокрема, за оцінкою АМУ, знову на проїзд громадським транспортом доведеться з місцевих бюджетів виділяти не менше 1 млрд грн. Та й інші пільги, вочевидь, значною мірою треба буде компенсувати за рахунок власних муніципальних ресурсів. Скажімо, фінансування пільг і житлових субсидій населенню з боку держави нагадує виплату аліментів – вже три роки розмір трансферту майже не змінюється.
|
2011 |
2012 |
2013 |
Трансферт на надання пільг і житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот |
7 млрд грн |
7,388 млн грн |
7,388 млн грн
|