Соціально-економічна нерівність учнів не є проблемою, характерною лише для України. В тих самих Сполучених Штатах, також існує дуже суттєвий розрив успішності між учнями із забезпечених та малозабезпечених сімей. Усі спроби підвищити рівень вчителів, що працюють у школах, де багато дітей з бідних сімей, не дали відчутних результатів. Отож, останні надії почали покладати на ширше застосування новітніх технологій у школах, особливо там, де навчається багато малозабезпечених дітей. За останніми даними, 89% учнів у США (з 3-го по 12-ий клас) використовують цифрові інструменти навчання принаймні кілька разів на тиждень. Але чи дійсно новітні технології сприяють більш ефективному навчанню?
Читайте також: Людський інтелект проти штучного
MIT Technology Review нещодавно опублікували ґрунтовну аналітичну статтю щодо впливу технологій на успішність учнів у США та у світі. Виявилось, що близько 96% освітян в цілому підтримають більш широке використання технологій у навчальному процесі. Однак, не зовсім зрозуміло, на чому базується такий ентузіазм щодо цифрових технологій. Так, на запитання, чи є достатньо інформації щодо ефективності цифрових інструментів, що використовуються у навчальному процесі, лише чверть вчителів відповіла ствердно.
Якщо ж дійсно звернутися до результатів досліджень, то виявиться, що вплив технологій є дуже неоднозначним. Деякі дослідження виявили певні позитивні ефекти від використання комп’ютерів, особливо у математиці. Однак, багато даних свідчать про негативний вплив технологій на успішність учнів. Так, дослідження, де було проаналізовано успішність мільйонів старшокласників з 36 країн-членів Організації економічного співробітництва та розвитку встановило, що ті учні, які активно використовували комп’ютери у школі, показали набагато нижчий рівень успішності за багатьма показниками. Інші дослідження показують, що студенти коледжів у США, які використовували ноутбуки чи цифрові пристрої у класі, показали гірші результати на іспитах. Восьмикласники, що вивчали алгебру онлайн, склали тести гірше, ніж їхні однолітки, що навчались у класі. І нарешті, учні четвертих класів, що використовували планшети на всіх чи майже всіх заняттях, отримали в середньому на 14 балів нижче за навички читання, порівняно з учнями, що взагалі не використовували планшетів. Такий розрив зазвичай відповідає цілому року навчання.
Існує кілька можливих пояснень такій неефективності ґаджетів у навчальному процесі. По-перше, дослідження вказують на те, що коли учні читають з екранів, вони засвоюють менше інформації, ніж коли читають з паперу. Крім того, у планшеті завжди можна знайти можливість відволіктись, чи то на Instagram, якщо це старшокласник, чи то на малювання яскравих ліній пальцями, якщо це першокласник. Однак, крім таких очевидних причин, є й більш глибокі.
Читайте також: Штучний інтелект: заявки на лідерство
Один з таких важливих факторів стосується мотивації. Якщо виконати певну арифметичну дію першокласника просить вчитель, а не iPad, є більше шансів, що учень буде зацікавлений вирішити поставлене завдання. Когнітивні психологи говорять про те, що коли навчання проводить вчитель, учні турбуються про те, що він про них подумає, і як результат, докладають більше зусиль.
Також, учні у класі часто навчаються чомусь новому один від одного, обговорюючи ті чи інші теми. Якщо ж кожен школяр буде просто сидіти зі своїм планшетом і виконувати кожен своє індивідуальне завдання, то такий ефект від спільного навчання втрачатиметься.
Отож, чи варто взагалі відмовитись від використання цифрових технологій у навчанні? Звичайно, ні. Комп’ютери, планшети, смартфони – це усе важливі елементи сучасного суспільства, і діти з певного віку повинні мати доступ до цих технологій, аби впевнено почуватися у суспільстві. Також, дослідження показують, що програмне забезпечення, побудоване на наукових принципах, може сприяти кращому засвоєнню інформації та навіть розвитку критичного мислення.
Читайте також: Штучний інтелект: загроза чи незріла технологія
Менш з тим, варто все ж дуже обережно ставитися до ролі ґаджетів у навчальному процесі. Цифрові технології можуть бути дуже корисними для представлення учням нової інформації у захопливому форматі. Однак, не потрібно очікувати, що планшети повністю замінять паперові підручники, і тим паче, вчителів. Це лише інструменти, які можуть допомогти вчителю зробити навчання більш цікавим та ефективним.
В США наразі планшети у відносно бідних школах є більш розповсюдженим явищем, ніж в елітних школах. Адже саме через технології намагалися подолати відставання в успішності учнів з малозабезпечених сімей. Проте, як бачимо, дослідження показують, що технології не просто не усувають розрив в успішності між учнями з різних соціально-економічних прошарків, а можуть, навпаки, посилювати його. Тож, не можна просто роздати планшети учням у селах і вважати, що проблему нерівності у шкільній освіті вирішено. Варто пам’ятати, що основним джерелом інформації для учнів у школі є вчитель, і саме рівень професійності вчителів повинен бути серед основних пріоритетів розвитку шкільної освіти.