«Після постмодернізму»: пошуки назви для сучасної доби

Культура
19 Листопада 2025, 14:02

Модернізм і постмодернізм — це ті два великі філософсько-мистецькі рухи, які дещо несиметрично поділили між собою ХХ століття. Модернізм, втім, почався ще десь в 1860-х і в певних формах тривав до 1960-х, а постмодернізм, виникнувши після Другої світової війни, доіснував ледь не до початку 2000-х. Тому резонно виникає принаймні два питання:

  1. Які чіткі показники завершення однієї доби і початку іншої?
  2. У яку ж добу ми живемо нині?

Дискусії про межі певного стилі — давня забавка культурологів різного штибу, де точність часових рамок дуже залежить від часової віддаленості дослідників від досліджуваної теми. Власне, тому найчіткіші показники — це вже радше те, що виникає за сто років, а то і більше (тому більш-менш обґрунтовано можна говорити про межі існування домодерністських стилів). І з цим безпосередньо пов’язана проблема постмодернізму як явище, яке ще перебуває занадто близько від нас, щоб ми могли його об’єктивно визначити. Та ще на початку 1980-х завирували розмови про те, що ж буде після панівного натоді постмодернізму, і в 1990-х уже з’явилася низка досліджень, в яких пропонувалися назви для того, що прийшло чи прийде на зміну Постмодерну. Науковиця Мері Голланд слушно зазначала, що наукові видання, де в назві є «після постмодернізму» («after postmodernism»), перетворилися заледве не на цілу індустрію. Тож відтоді, якщо спробувати хронологічно зафіксувати їхню появу, нам розповіли про таких можливих «наступників» постмодернізму:

  • Імерсіонізм;
  • Ультрамодерн/гіпермодерн (Артур Крокер, Девід Кук);
  • Супермодернізм (Марк Оже);
  • Авант-поп (Ларрі Маккаффері);
  • Альтмодерн (Ніколя Бурріо);
  • Постпостмодернізм (Тім Тернер);
  • Транспостмодернізм (Михаїл Епштейн);
  • Ремодернізм (Біллі Чайлдіш, Чарлз Томсон);
  • Постміленіалізм (Ерік Ґанс);
  • Трансмодернізм (Енріке Дюссель);
  • Гіпермодернізм (Жиль Ліповецький);
  • Автомодернізм (Роберт Самуелс);
  • Реньюалізм (Джош Тот і Ніл Брукс);
  • Перформатизм (Рауль Ешелман);
  • Альтермодернізм (Ніколя Бурріо);
  • Псевдомодернізм / діджимодернізм (Алан Кірбі);
  • Автомодернізм (Роберт Семюелс);
  • Метамодернізм (Тімотеус Вермюлен і Робін ван ден Аккер).
  • Деяких з цих пропозицій так і лишилися тільки у назвах монографіq, інші ж (скажімо, як перформатизм) продовжують претендувати на дослідницьку увага. Та переможцем натепер видається метамодернізм, про який уже вийшло 14 наукових (і не дуже) праць, проводяться конференції, а ще про нього є тематичний сайт і кільканадцять блогів.

Чи будуть згодом називати нашу теперішню добу метамодерною — дізнаємося в найближчі 20-30 років, а поки ж Український тиждень розпочинає цикл із десяти статей Анатолія Денисенка про ті постпостмодерні стилі і феномени, які визначають сучасний світ. Перша публікація, зокрема, буде присвячена теорії діджимодернізму Алана Кірбі.

читати ще