Рівно три роки тому у небі над Донбасом був збитий Boeing-777 Малайзійських авіаліній рейсу MH17 із 298 особами на борту (283 пасажирів і 15 членів екіпажа). Усі вони загинули. Рештки літака впали поблизу міста Торез Донецької області.
Восени минулого року Міжнародна слідча група, яку очолює прокуратура Нідерландів і представлена ще чотирма країнами – Малайзія, Бельгія, Австралія та Україна, оголосила попередні результати розслідування. Зокрема, на даний момент у слідства є приблизно 100 підозрюваних, які можуть бути причетні до пуску ракети. Це, з-поміж іншого, ті, хто супроводжував транспортування комплексу "Бук". Їхні імена і національність поки не називаються, проте волонтерам і журналістам вдалось ідентифікувати осіб, які можуть бути причетні до авіакатастрофи. Тиждень зібрав усю наразі відому інформацію про цих осіб.
До кордону з Україною
Російський зенітно-ракетний комплекс "Бук" під номером 332, який за версією слідства та збив малайзійський літак, належав 53 зенітно-ракетній бригаді збройних сил РФ, що базується в селищі Маршала Жукова біля Курська. А керували ним, швидше за все, військовослужбовці 2-го батальйону. Улітку 2014 року у транспортуванні "Буків" до Міллерово, що на кордоні з Україною, також були задіяні службовці 69 окремої бригади матеріально-технічного забезпечення збройних сил Росії.
Розслідувачі встановили особи сімох водіїв з цих бригад, які керували вантажівками в колонах, що перевозили "Буки" в червні і липні 2014 року, зокрема, і тієї, що перевозила "Бук 332". Одного з них розслідувачі ідентифікували як "Дмітрій З.", його повне прізвище не називається. Проте волонтери InformNapalm назвали його ім'я – Дмітрій Зубов.
Саме він виклав фотографію, де видно інших солдатів-водіїв вантажівок, один з них, ймовірно, і перевіз "Бук 332" з селища Маршала Жукова в район Міллерово. Зазначається, що доповідь зі справжніми іменами та фотографіями була направлена міжнародній слідчій групі.
Механік
Команді Bellingcat також вдалося знайти фотографію установки комплексу "Бук" з бортовим номером "332", зроблену російським механіком. Це зображення має геотеги в парку техніки 53-ї бригади в селищі Маршала Жукова під Курськом. Достовірно невідомо, чи може він бути свідком у справі про збиття літака. Фотоальбом механіка був завантажений у лютому 2015 року, в ньому не зазначене ні ім'я механіка, ні інформація, де і коли були зняті фотографії.
У Bellingcat повідомили, що журналістці російського РБК Інні Сидорковій вдалося поспілкуватися з людиною, пов'язаною з цією фотографією. За її словами, чоловік підтвердив, що це механік зі звітлини і, за його спогадами, в 2013 році він перебував у Курську. На питання журналістки, чи можливо, що це 2014 рік, він відповів, що "це можливо". "Дана фотографія практично напевно була зроблена в 2013 році, хоча існує невелика ймовірність того, що вона була зроблена навесні 2014", – підсумовується в розслідуванні.
Хто відповідальний
За даними дослідницької пошукової групи Bellingcat, відповідальність за переміщення ракетної установки від кордону з Росією по території, підконтрольній бойовикам, ніс відставний російський офіцер Сєргєй Дубінскій, відомий під псевдонімом «Хмурый». Він був так званим заступником міністра оборони «ДНР» і начальником розвідуправління армії «ДНР». Як стверджують розслідувачі, цей чоловік – колишній кадровий радянський військовий, який народився у Донецьку, пройшов Афганістан, а згодом – воював у Чечні.
Нині він живе в Ростовській області і принаймні до 2014 року служив у російському Головному розвідувальному управлінні. Його телефонні переговори під час транспортування "Бука" Донбасом перехопили українські військові і згодом представлені публіці голландським слідством.
Також у доповіді Bellingcat наводяться фотографії Дубінського, на двох з них він зображений в компанії з відомими російськими акторами Іваном Охлобистіним і Міхайлом Порєчєнковим, які відкрито виступали на підтримку бойовиків.
У доповіді групи підкреслюється, що на даний момент не вдалося достеменно встановити, хто саме керував установкою "Бук", однак відомі всі російські військові, які слідували разом з нею територією України. У доповіді також наголошується, що майже всі вони відразу після катастрофи МН17, в кінці червня-початку липня 2014 року, були звільнені в запас.
Свідки
Одним з важливих свідків у справі про катастрофу MH17 є так званий колишній міністр держбезпеки "ДНР" Андрій Юрійович Пінчук. Розслідувачі InformNapalm дізналися про те, що він написав книгу, де в одній із глав детально описав події катастрофи Boeing.
"Коли надійшло повідомлення про збитий малайзійському Boeing, Антюфєєв, раніше став першим віце-прем'єром по правоохоронним органам, категорично відмовився їхати на місце події, заявивши, що у цій справі він світитися не повинен і доручив відправитися туди мені. У результаті до місця падіння літака ми їхали разом з Олександром Бородаєм в його машині", – йдеться в уривку з книги.
Шукають більше свідків
Слідство тим часом, шукає свідків, які зможуть надати інформацію про осіб, причетних до придбання, транспортування і запуску ракети з "Бука". Як підкреслюється у зверненні, міжнародна слідча група, до якої входить зокрема й Україна, готова забезпечити безпеку свідків.
При цьому Bellingcat закликає до всіх своїх читачів допомогти у встановленні особистостей людей, які можуть бути причетні до катастрофи Boeing – насамперед, фігурантів прослуховувань СБУ з позивними "Оріон", він же Андрєй Івановіч, та "Дельфін" (Фєдор Николаевіч).
The accompanying article on our site, with a call for assistance on #OrionDelfin, will be up in an hour at: https://t.co/CsBhWLBTue
— bellingcat (@bellingcat) 16 липня 2017 р.
Усі імена причетних ще доведеться назвати слідству. Планується, що це станеться до 2018 року, але вже точно відомо, що справи підозрюваних у причетності до збиття рейсу МН17 розглядатимуть в Нідерландах у рамках нідерландського законодавства.