Ґурецький Войцех

Центр східних досліджень (Варшава)

Осетинська головоломка

ut.net.ua
30 Січня 2009, 00:00
Є таке польське прислів’я: «Хто сіє вітер, пожне бурю». Кавказ – це єдиний організм. Тут, як кажуть горці, людина раз вистрілить, а постріл відлунює ще сто років. Торішній конфлікт у Грузії відчули й по інший бік кавказьких гір. Визнаючи незалежність Абхазії та Південної Осетії, Росія відкрила скриньку Пандори. Достеменно невідомо, що з неї вискочить, – уже небезпечно зросло напруження в Північній Осетії-Аланії, складовій частині Російсь­кої Федерації.
З моменту трагедії в Беслані й донедавна Аланія здавалася спокійною і стабільною республікою, особливо на тлі її сусідів. Але вже на початку 2008 року в Північній Осетії загинуло кілька працівників МВС республіки, і це була тільки репетиція того, що мало статися восени. Серія замахів розпочалася 22 жовтня: хтось намагався позбавити жит­­тя віце-мера Владикавказа Майрана Тамаєва, проте чиновника було лише злегка поранено. 6 листопада у маршрутці, припаркованій біля центрального ринку столиці ­автономії, детонувала бомба теро­ристки-само­вбивці: 12 осіб загинуло і 41 поранено. 26 листопада вбито мера Владикавказа Віталія Караєва, а наступного дня – бізнесмена Едуарда Кусраєва. В останній день минулого року вбили Казбека Пагієва, екс-мера Владикавказа, який за кілька днів до того пішов у відставку ­­з посади віце-прем’єра Північної Осетії.
 
Інгуський слід
 
Після кожної спроби замаху, терористичної атаки чи голосного вбивства, перша підозра в Осетії завжди падає на інгушів. Відносини між Інгушетією та Північною Осетією напружені вже багато років. Інгушетія вимагає повернення Приміського району, який було приєднано до Осетії після депортації інгушів у 1944-му (регіон залишився у складі Північної Осетії і після повернення інгушів на Кавказ 1957 року). Восени 1992-го дійшло до кількаденної війни за цей район, у результаті якої всі інгуші мусили покинути територію Аланії.
 
Вимоги інгушів посилилися після російсько-грузинської війни. Вони вважають, що, підтримуючи осетинів (нехай навіть із Південної ­Осетії), Кремль зміцнює їхніх ворогів. І вірять, що Приміський район урешті-решт буде приєднано до їхньої республіки, інакше погрожують вийти зі складу Росії. 13 грудня представники 11-ти інгуських громадських організацій звернулися до уряду республіки з вимогою невідкладно порушити питання про вихід із Російської Федерації. В інгуській конституції є стаття 11, у якій зазначено: «Повернення політичним шляхом незаконно відібраної в Інгушетії території та збереження територіальної цілісності Республіки Інгушетія – найважливіше завдан­­ня держави».
 
Проте якщо замах у маршрутці скоїла жінка, найімовірніше, «інгуської чи чеченської національності» (за даними «Московского комсомольца», це була 41-річна Раїса Тумрієва, сестра відомого чеченського командира бойовиків Гелані Тумрієва), то у випадку осінньої серії вбивств «інгуський слід», здається, веде в нікуди.
 
Ваххабіти
 
Відповідальність за вбивство Віталія Караєва на інтернет-сайті «Кавказ-Центр» взяла на себе організація «Осетинський джамаат Катаіб аль Хоул». Столичний мер нібито допустив «переслідування жінок в ісламському вбранні». Утім, невідомо, чи є «Катаіб аль Хоул» узагалі, а якщо так, то чи справді він стоїть за тими злочинами. Адже Шаміль Басаєв підписувався під усіма можливими терактами, а про Салмана Радуєва казали, що він готовий визнати за собою навіть замах на кронпринца Фердинанда у Сараєво 1914 року.
 
Дослідник кавказького ісламу Ахмет Ярликапов з Інституту етнології та антропології Російської академії наук стверджує, що вірту­альним був навіть відомий кабардинський джамаат |див. словничок| «Ярмук», який масово визнавав свою причетність навіть до дрібних актів. Це було всім на руку: справжнім ваххабітам (оскільки створювало враження їхнього повсюдного впливу), міліції (бо вона мала вин­ного) і незалежним ісламським організаціям (бо відвертало від них підозри). І найважливіше: іслам не є ­головною релігією Північної Осетії (нею залишається православ’я). Складно уявити, щоб моджахеди мали хоча б мінімальну підтримку в осетинському суспільстві, а без неї неможливо розгорнути широку діяльність.
 
Боротьба за впливи
 
Незалежно від того, чи були (і наскільки) осінні замахи у Північній Осетії безпосередньо пов’язані між собою, слід зауважити, що сталися вони у новій політичній реальності, яка сформувалася після російсько-грузинської війни і наступного визнання Росією незалежності Південної Осетії.
Убитого 27 листопада Едуарда Кусраєва вважали одним із «горілчаних королів» Північної Осетії. За даними МВС республіки, до кінця 1990-х років він контролював Транс­кавказьку магістраль, якою в ті часи з Півдня до Північної Осетії контрабандним шляхом доставляли спирт. Контрабанда зійшла нанівець на початку нового десятиліття, а внаслідок серпневої війни всі контакти між Грузією та Південною Осетією (офіційні та неофіційні, бізнесові й кримінальні) взагалі були заморожені.
 
Ймовірно, у Північній Осетії відбувається перерозподіл сфер впливу злочинних організацій, що шукають нових джерел доходу (алкогольна галузь переживає кризу). В умовах Північного Кавказу кожна з таких груп перебуває у пошуку патрона в структурі місцевої влади і може вдаватися до фізичної ліквідації осіб, які стоять у них на перешкоді.

Поки що насильство у Північній Осетії (за винятком вибуху у владикавказькій маршрутці) не загрожує пересічним громадянам, не пов’язаним із політикою, великим бізнесом чи діяльністю злочинних угруповань. Однак усе може змінитися. Стабільність Північної Осетії так тісно пов’язана із ситуацією в Інгушетії, Південній Осетії й загалом у регіоні, що зменшити напруження в цій республіці буде складно. «Легше війну почати, ніж її закінчити», – йдеться у польському прислів’ї. Війна у Грузії тривала п’ять днів, а її наслідки Кавказ відчуває вже понад п’ять місяців. Аби не п’ять років. [1123][1124]

 
СЛОВНИЧОК

Джамаат – мусульманська «громада», «спільнота», «локальна су­спільність». У ХІХ ст. цей термін був нейтральним, описовим. Означав він те саме, що в Європі називалося «наша парафія», тобто громада віруючих певної території (нині, як відомо, «парафія» рідко вживається саме в такому значенні). Сьогодні слово «джамаат» використовують лише радикально і фундаментально налаштовані мусульманські громади, а також деякі екстремістські організації щоб підкреслити спільнотний, братський характер своєї діяльності.

 
ДОВІДКА

Хронологія терактів

 
Терористичні атаки у Північній Осетії відбувалися відносно рідко, проте були масштабними й призводили до значної кількості жертв. Упродовж останніх 20 років сталося 19 великих терактів. Найтрагічнішим із них була атака на школу в Беслані у вересні 2004-го, коли загинули 344 особи, з них 186 дітей.
 
Інші резонансні терористичні акти:  
 
1 серпня 2003 року терорист-самогубець в’їхав нашпигованою вибухівкою вантажівкою до військового шпиталю в Моздоку й підірвав її перед головним корпусом. Загинули 52 особи, 78 поранено.
 
5 червня 2003 року терористка-самовбивця підірвала автобус, який перевозив персонал авіабази у Моздоку. Загинуло 19 осіб, 24 поранено.
 
29 квітня 2002-го і 19 березня 1999-го у двох вибухах на центральному ринку Владикавказа загинуло 64 особи, 120 поранено.
 
10 листопада 2001 року внаслідок вибуху на іншому владикавказькому ринку загинуло 5 осіб, поранено більше 60.