Останні 17 років Олексій Ботвінов курсував між Україною та Європою. За кордоном він став лауреатом престижних конкурсів, гастролював із відомими оркестрами, співпрацював з трупою Цюрихського балету. Тепер Ботвінов більшість часу проводить у рідному місті – наприкінці серпня йому запропонували очолити Одеську оперу. До офіційного затвердження Міністерством культури на посаді художнього керівника театру музикант уникає розмов «про політику», бо адміністративний конфлікт й досі тримає колектив у напруженні. Натомість радо погоджується розповісти про те,
як він збирається «оживляти» Одеську оперну сцену і чим дивуватиме глядачів у новому сезоні. Ботвінов планує повторити вчинок барона Мюнхгаузена – витягти театр із болота у максимально стислі терміни (протягом двох-трьох років) і закріпити за ним статус європейського.
як він збирається «оживляти» Одеську оперну сцену і чим дивуватиме глядачів у новому сезоні. Ботвінов планує повторити вчинок барона Мюнхгаузена – витягти театр із болота у максимально стислі терміни (протягом двох-трьох років) і закріпити за ним статус європейського.
У. Т.: Розкажіть про ваше нове призначення – ви очолюєте Одеський оперний театр де-факто чи де-юре?
– Я погодився стати художнім керівником Одеської опери. Наступний етап – офіційне затвердження. Відповідне подання, як і належить, надіслано до Міністерства культури. І саме воно правомочне погодитися на мою кандидатуру чи ні. Однак я не сиджу, чекаючи визнання від Мінкульту. Річ не в посаді чи статусі художнього керівника. Коли людина має бажання щось зробити, вона це робить, а посада – лише реальна можливість легально втілити свої наміри в життя. Мені хочеться зробити багато для України – хоча я провів 17 років за кордоном, ніколи не відривався від неї ні корінням, ні громадянством. І, повірте, це не пафосні слова. Хоч би де я жив чи гастролював, завжди повертаюся до Одеси. Тепер ви розумієте моє прагнення поділитися славою з рідним містом? В Одесі я виріс у сім’ї музикантів, тож мистецьке середовище міста для мене з дитинства нечуже. Я в ньому зростав, хоча згодом через фінансову кризу, що переросла і в духовну, змушений був починати з нуля на Заході. Зараз, надбавши чимало друзів і творчих зв’язків у провідних європейських країнах, я хотів би вивести наше високе мистецтво на світову сцену. Ми ж давня країна, що колись підкорювала Європу своїм інтелектом, шляхетністю та високою культурою. А тепер, через віки, українці скотилися до рівня як не шароварництва, то бульварної попси. Де наша самоідентифікація у світі, самобутність, про яку ми стільки писали і говорили, здобувши незалежність?
У. Т.: Однак останні події, які відбувалися довкола Одеської опери, доводять, що не всі в цьому закладі налаштовані на реформи. Як ви плануєте інтегруватися в середовище театру і що робитимете задля його модернізації?
– Відтоді як я неофіційно став виконувати обов’язки художнього керівника Одеської опери, працюю над концепцією її розвитку. Головне завдання – дуже складне, відповідальне і творчо цікаве – вивести Одеську оперу на європейський рівень за два-три роки. Тож розробляю стратегію: планую прем’єри, залучаю найцікавіших українських, російських, європейського рівня режисерів, щоб суттєво підвищити рівень театру. Ще маю амбітну мету підтримати і виховати молоді українські таланти, але щоб для початку, формуючи своє творче я, вони навчались у митців світової сцени. Ось увесь зміст моєї діяльності.
У. Т.: Очевидно, що планів у вас багато, головне, щоб вони не стали «журавлем у небі». Розкажіть про «синицю» – що ви збираєтеся втілити найближчим часом?
– У лютому відбудеться прем’єра опери-балету Віталія Губаренка «Вій», яку поставить Анатолій Солов’яненко-молодший. Це буде дійство з елементами театру, тобто опера в сучасному стилі. У травні на одеській сцені має з’явитися опера Пуччіні «Турандот». До її постановки залучений один із найзатребуваніших європейських режисерів, мій ровесник Крістіан фон Гетц. Ми маємо намір зробити оперу, яку можна було б показати в Європі, й плануємо поїхати з нею до Японії та Іспанії. Хочу, щоб це була наша перша сенсація для культурної України і її візитівка для світу. Загалом я веду переговори за кордоном про постановки на наступні п’ять років. Є вже багато інших планів – думаю, одеська сцена має працювати не тільки для дорослих. Буде тут і балет. У листопаді нинішнього року для дітей готуємо «Айболить» на музику Ніно Рота – його ставить киянка Алла Рубіна, а в грудні – виставу «Нурієв назавжди», що представить класичну і сучасну хореографію. Особливу увагу театралів, поза сумнівом, привернуть дві прем’єри: постановка опер Чайковского «Пікова дама», здійснена російським режисером Кіріллом Сєрєбряніковим, та «Евгеній Онєгін» македонського режисера Івана Поповскі. Є також домовленість і з Юрієм Григоровичем про постановку «Спартака» Хачатуряна. А один із провідних європейських хореографів Хайнц Шперлі перенесе на сцену «Сон літньої ночі».
Культурна прострація
У. Т.: Якщо навіть Одеський оперний театр суттєво підвищить свій рівень, це буде локальна перемога, адже загальний стан академічного мистецтва в Україні не надто обнадійливий. З огляду на ваш європейський досвід, яка основна проблема української опери?
– Мушу констатувати: у нас практично немає опери, тобто є чимало чудових виконавців, але загалом ми відсутні на європейській музичній мапі. З різних причин: здебільшого через застарілу режисерську естетику в наших театрах. До того ж відчувається загальний стан розгубленості. Українці споконвіків були людьми, чия духовність перевищувала інші запити. Звідси і великі культурні надбання, і прекрасні храми. Радянська влада все це, на жаль, знівелювала. А зараз ми йдемо тим самим хибним шляхом… Навіть не йдемо, радше перебуваємо у прострації – зупинилися і не знаємо, куди нам далі прямувати. Звісно, у площині академічного мистецтва є певні напрацювання, свіжі ідеї, але вони зазвичай не реалізуються, тож загалом у театрах штампуються досить тривіальні й закостенілі речі. Тому зараз потрібно вдвічі оперативніше та цілеспрямованіше реформувати академічне мистецтво.
У. Т.: Ви згадали про реформи. А чи можна назвати ваш останній молодіжний проект «Класика open air» вдалою спробою популяризації класики?
– Я стверджував і стверджую: в Україні прекрасна молодь. Щоправда, вона здебільшого позбавлена можливості самореалізації – звідси й випливає її протестне ставлення до старшого покоління. Саме тому я ризикнув презентувати «Класику open air» не у Франції чи Німеччині, як пропонувалось, а в Україні. Випробував його в Одесі й рвонув на Київ. Я передбачав, що ажіотажу не буде, але й не очікував, що прийдуть кілька тисяч глядачів. І тоді, стоячи майже розгублено на сцені, радів, що все вдалося. Слухачі, здебільшого молодь, прийняли класику й гаряче аплодували. Ось тоді, на вечірній Софії, у переддень Дня незалежності, у мене й зник сумнів – потрібен я тут чи ні.
У. Т.: Зрозуміло, що публіка готова слухати класичну музику, а чи готові у нас до проведення таких заходів? Наскільки складно порівняно з Європою організувати в Україні концерт просто неба з погляду бюрократичних формальностей?
– В усьому світі концерти open-air – один із найпопулярніших видів проведення концертів класики. Такі заходи кілька разів на рік відбуваються навіть у найменшому європейському містечку. В нас це не поширено, оскільки ще на рівні організації все перетворюється на певний суспільний акт. Тобто акт єднання, грубо кажучи, влади і громадян. Без підтримки чиновників жоден із таких проектів нереальний, оскільки потребує безлічі дозволів. Ми кажемо, що йдемо в Європу, чому ж тоді у нас таких концертів не роблять узагалі або роблять украй рідко? Хочеться, щоб у країні було усвідомлення того, що культура – це більше, ніж просто розвага. Культура – це необхідність, і передусім у кризові часи. І що швидше ми зможемо її підняти, то швидше зможемо вийти з кризи. До речі, це не мої ідеалістичні заяви, а думки, які можна зараз прочитати у передових європейських медіа.
Класика на узбіччі
У. Т.: Але поки що ми бачимо зворотний підхід – фінансування культури за залишковим принципом. Як ви вважаєте, що має робити держава для розвитку академічного мистецтва? І як зупинити відплив українських талановитих виконавців за кордон?
– Головне – вчасно розпізнати талант, підтримати його і створити сприятливі умови для розвитку. Власне для мене, переможця у віці 19 років Всесоюзного конкурсу Сєрґєя Рахманінова у Москві, виїзд з України на початку 1990-х був питанням виживання, а не кар’єризму. Багато музикантів тоді виїхали за межі держави і там залишились, оскільки в Європі ставлення до класики не змінюється століттями. Зараз я не ставлю жорстких вимог до держави, але за можливості переконую чиновників не обминати розвитку класичної музики, що є потужним духовним носієм культури. Шалені кошти витрачаються на поп-музику, а класика чомусь завжди лишається на узбіччі. Є така хибна думка, що для адекватного сприйняття класичної музики потрібно вчитися її розуміти. Це зовсім не так. Шедеври класики за високого рівня виконання пробивають серце практично кожної людини, і нічого не потрібно пояснювати. Тобто коефіцієнт корисної дії надзвичайно високий.
У. Т.: Якщо залишити осторонь чиновників і уявити розвиток академічного мистецтва за рахунок потужних приватних ініціатив, наскільки утопічним є цей сценарій?
– На Заході, окрім приватної ініціативи, є поняття соціальної відповідальності. Тобто будь-який бізнесмен, навіть середній, обов’язково підтримує церкву, балет, фонд чи щось у культурно-освітній галузі. Якщо людина не займається суспільною діяльністю, вона просто випадає з кола своїх поважних колег. В Україні, коли говориш про проект, який потребує фінансування, одразу чуєш: «А що ми матимемо від нього?» Тобто поняття меценатства у нас не поширене, є лише поняття зиску.
[1578]
Біографічна нота
Олексій Ботвінов
Народився в Одесі у 1964 р., закінчив Одеську консерваторію.
1983 року – став наймолодшим учасником і лауреатом Першого всесоюзного конкурсу імені Рахманінова в Москві.
1994–1996 рр. – жив у Дюссельдорфі, співпрацював із відомим швейцарським хореографом Хайнцем Шперлі.
З 1996 р. поєднував активну гастрольну діяльність з позицією запрошеного соліста-піаніста Цюрихського балету.
2002 р. – член журі Міжнародного конкурсу імені Артура Рубінштейна в Польщі.
2003 р. – підписав ексклюзивний контракт із німецькою музичною агенцією «Ханс Адлер».
2006 р. – дебют у Берлінській філармонії в межах абонементу «Майстри світового піанізму» та виступ у знаменитому лондонському залі «Вігмор Холл».
2008 р. – реалізував експериментальний мультимедійний проект «Візуальна реальність музики» – поєднання класичної музики та відеоінсталяцій, створених віджей-гуртом Videomatics.