Максим Якубовський тим часом підписав наказ про припинення доступу Мамедова до державної таємниці. Крім того, наказом від 9 липня Венедіктова позбавила Мамедова кураторства останніх двох його напрямків – взаємодії з Тренінговим центром і ювенальної юстиції.
Низка правозахисних організацій 2 липня написали листа до президента Володимира Зеленського щодо неприпустимості звільнення Гюндуза Мамедова, оскільки це "ставить під загрозу справедливість і відновлення прав жертв найтяжчих міжнародних злочинів, вчинених в умовах збройного конфлікту на території України".
Також правозахисні організації провели акцію протесту та дали брифінг під стінами ГПУ, вимагаючи пояснень від генпрокурорки. Але окрім офіційного рішення на сайті про усунення Мамедова, Венедіктова жодних коментарів не дала. Водночас адвокати прокурора надіслали звернення з вимогою оприлюднити "таємні листи" від СБУ, які отримав Офіс генпрокурора. Про ці листи, які начебто стали підставою для рішень щодо Мамедова, Венедіктова розповіла ввечері 6 липня на закритій зустрічі з правозахисниками.
У коментарі Тижню координаторка Медійної ініціативи за права людини Ольга Решетилова зазначила, що тільки Російській Федерації може бути вигідним позбавлення “департаменту війни” головного ідейного натхненника і локомотива розслідувань злочинів РФ.
"На превеликий жаль, в українських інституціях дуже багато залежить від персоналій, від особистісного фактору. Власне, це та історія, коли Мамедов був ініціатором створення “департаменту війни”, він його розбудовував, був ідейним натхненником усіх важливих процесів, які там відбувалися. Він сам з 2016 року, ще будучи прокурором АР Крим, дуже багато часу приділяв вивченню міжнародного гуманітарного права і міжнародного досвіду по розслідуванню злочинів, вчинених в умовах збройних конфліктів, і ці свої напрацювання він приніс в “департамент війни”. Також Мамедов багато уваги приділяв навчанню прокурорів цього департаменту. До цього в Україні був абсолютний хаос в розслідуванні злочинів, пов’язаних зі збройним конфліктом: була абсолютно різна кваліфікація, не було розуміння, чому важливо доводити саме порушення міжнародного гуманітарного права, більшість справ штампувалися за терористичними статтями. І ми бачили, що як таких розслідувань не було. Мамедов розумів і розуміє необхідність системності цих розслідувань і власне його усунення – це удар не тільки по ньому безпосередньо, це проблема України. Саме державі Україна потрібно протидіяти усім гібридним загрозам, а цей департамент і був нашою відповіддю на гібридні загрози, які постали разом із зовнішньої агресією Російської Федерації", – розповіла правозахисниця.
Також Решетилова зазначила, що Мамедов розуміє: з громадськими активістами можна і треба працювати, вони готові брати на себе якусь частину роботи, у них є багато інформації, яку можна використовувати під час розслідувань.
"І він зібрав навколо себе такий пул правозахисних організацій, у співпраці з якими готувалися подання до Міжнародного кримінально суду, до ЄСПЛ, проводилось також навчання прокурорів", – сказала координаторка Медійної ініціативи за права людини.
На думку Ольги Решетилової, не можна однозначно стверджувати, що фактичне звільнення Мамедова – це мотивація генпрокурорки Ірини Венедіктової.
"Інформаційна кампанія проти Мамедова розгорнулася в тому числі на телеграм-каналах, які, кажуть, пов’язані з СБУ, а СБУ зараз взагалі не самостійний орган, вона повністю керується з Офісу президента. Ясно, що у Венедіктової був конфлікт з Мамедовим, але я не думаю, що вона була зацікавлена брати удар на себе. У нього забрали доступ до держтаємниці, забрали всі напрями, які він курував, тобто це рівнозначно зільненню. Не розумію, навіщо було влаштовувати ці "танці", можна було звільнити і все.
Думаю, що, швидше за все, Венедіктова виконує волю Офісу президента. У чому мотивація Офісу президента – це складніше питання. Можу сказати лише, що бенефіціаром цих процесів є тільки одна сторона – це Російська Федерація. Тобто тільки Російській Федерації може бути вигідно обезголовлення і позбавлення “департаменту війни” головного ідейного натхненника і локомотива розслідувань злочинів Російської Федерації. Тому той, хто ініціював звільнення Мамедова, діє в інтересах Росії. Свідомо чи ні, я не знаю", – сказала громадська активістка.
За словами Решетилової, ефективність подальшої роботи Департаменту залежить від політичної волі.
"Якщо є політична воля протистояти гібридним загрозам в юридичній площині, то Департамент продовжить свою роботу, адже там достатня кількість професіоналів. Але в мене є підозра, що цієї політичної волі нема, а без неї прокурори самі нічого зробити не зможуть. Це вже було доведено на досвіді Управління, яке діяло перед Департаментом, і яке курував Анатолій Матіос. Якщо в куруючого заступника генпрокурора немає бачення і немає бажання працювати над цими розслідуваннями, то нічого з цього не вийде", – резюмувала Решетилова.
Водночас журналіст, колишній політв'язень Станіслав Асєєв у коментарі Тижню зазначив, що зараз дуже важко сказати, якою буде подальша робота "департаменту війни", адже відсторонення Мамедова відбулося нещодавно.
"Досі не зрозуміло, хто буде курувати департаментом. Зараз ніби Венедіктова, але я так розумію, що це тимчасове рішення, тому мені дуже важко сказати, що там буде відбуватися далі", – сказав Асєєв.
5 липня журналіст мав зустріч в Офісі президента з Андрієм Єрмаком щодо ситуації навколо катувань в "Ізоляції" та ключових справ "департаменту війни". Після цієї зустрічі Асєєв написав у фейсбуці: "На зустрічі були надані гарантії, що і тема "Ізоляції", і інші резонансні кейси війни на особистому контролі у керівництва країни. Тож ніякого гальмування в роботі департаменту не планується, незалежно від його очільників".
У коментарі Тижню колишній політв'язень додав, що має сумніви щодо наданих гарантій, адже розуміє, що таке політика.
"Звичайно, не можна в чомусь на 100% бути впевненим. Але мене в даному випадку насамперед турбує справа “Ізоляції”. Наразі там все рухається і ми цього тижня, якщо знову нічого не зірветься, маємо вийти на брифінг, як Генпрокуратура і обіцяла", – сказав Асєєв.