Олександр Рєпкін: Українська економіка зможе відчути переваги від транспортування водню як тільки почне працювати перший проєкт

Економіка
15 Липня 2021, 17:10

Водень останнім часом став популярним альтернативним джерелом енергії, тому розвитком його виробництва на фоні кліматичних змін активно займаються в ЄС. Найбільшим постачальником зеленого водню наразі є Північна Африка. Україна також має відповідний потенціал та можливості стати конкурентним постачальником водню, а останнім часом у німецьких медіа активно обговорюється можливість транспортування відновлювального палива з України через наявну транзитну систему замість російського газу. Президент енергетичної асоціації "Українська воднева рада" Олександр Рєпкін у коментарі Тижню розповів, наскільки реалістичними є такі припущення.

“Я знаю, що Оператором газотранспортної системи ведуться дуже різноманітні дослідження щодо можливості та шляхів використання нашої системи транспортування газу. Шляхи мають чітко з’єднуватись із місцями виробництва зеленого водню. Тому що транспортувати з цією системою сенсу, звісно, нема”, – коментує Олександр Рєпкін.

Зараз визначається, де може бути виробництво водню в промислових масштабах для того, щоб забезпечити реконструкцію газотранспортної мережі. Для цього вивчають ділянки, близькі до кордону. Також визначають маршрути відповідно до планів Оператора ГТС на виведення з експлуатації обладнання, адже скорочується обсяг газу і труби фактично залишаються пустими, пояснив президент енергетичної асоціації.

Читайте також: Німецькі ЗМІ про візит Зеленського: «ходіння по лезу ножа для Меркель»

Дуже важко сказати, скільки часу знадобиться для активізації цього сектору, адже все залежить від бажання керівників відповідних організацій. За словами Рєпкіна, в Оператора ГТС це питання рухатиметься швидко, тому що вони як ніхто зацікавлені в запуску виробництва. Олександр Рєпкін відмітив, що обговорював це питання з головою правління НАК "Нафтогаз України" Юрієм Вітренком і компанія теж має наміри включитись у цей процес. Все залежить від фінансового ресурсу і його використання для досліджень і реконструкцій. 

“У нас і в Нафтогазу такий ресурс є. В Оператора ГТС він трішки менший, тому що обмежений регулятор. Але тим не менш, відповідні робочі групи створені і фахівці активно працюють”, – каже фахівець. Попередньо можна очікувати відповідь стосовно обсягу інвестицій, напрямку і потенційного обсягу водню, який може бути прокачано вже до кінця року. Наразі великий потенціал у Запорізької, Одеської, Миколаївської та Херсонської областей.

Українська економіка зможе відчути переваги від транспортування водню як тільки почне працювати перший проєкт, зазначає експерт: “Це буде свідченням того, що ми залучаємо інвестиції, створюємо щось нове, а не використовуємо спадок Радянського Союзу. Такого будівництва в Україні немає. Тобто все, що говориться про транспортування водню, його виробництво та подальше використання – це все, що ми маємо створити зараз.”