Дані про торгівлю від початку 2019-го засвідчили, що довгострокова тенденція до поступового виходу Польщі на перше місце за обсягами збуту українських товарів, таки реалізувалася. Про це пише економічний експерт Тижня Олександр Крамар.
«Нарощуванню українського експорту на польський ринок сприяли одні з найбільших у Європі темпи зростання економіки Польщі (у середньому на 4% протягом 2014–2018-го). І хоча від початку року туди було спрямовано порівняно небагато (6,5% усього нашого експорту), але й цього виявилося достатньо, щоб посісти перше місце в умовах подальшої географічної диверсифікації української торгівлі», — пояснив він.
За даними Крамара, наступна за Польщею країна — Італія — відстала від лідера лише на кілька десятих відсотка, третім став Єгипет із 5,7% експорту й лише після нього, на четвертому місці, опинилася донедавна стабільно перша Росія, куди реалізовано лише 5,5% усіх вітчизняних товарів, що лише трохи перевищує продаж на п’ятому за значенням турецькому ринку.
«На перше місце серед експортних ринків для українських товарів Польща вийшла як завдяки зростанню обсягів поставок туди вітчизняних товарів (з $254 млн за січень 2018-го до $266 млн за січень 2019-го), так і завдяки подальшому зменшенню експорту до Росії (відповідно з $264,3 до $225 млн). І це не випадкова тенденція одного місяця, а довготривала. Крім того, якщо збут української продукції до таких країн із топ-10, як Єгипет, Індія чи Італія, є моноспеціалізованим і дуже залежним від сезонних коливань та цін на основну продукцію, унаслідок чого дані часто істотно різняться за місяцями, то до Польщі та Росії український експорт досить різноманітний за товарним наповненням, а відтак різниця між окремими місяцями порівняно незначна», — йдеться в матеріалі.
За словами експерта, частка Польщі щороку зростала з 4% у 2013-му до 6,9% у 2018-му, а Росії, навпаки, зменшувалася відповідно з 23,8% до 7,7%. І до сьогодні ця тенденція закономірно привела до того, що символічне перше місце за обсягами експорту українських товарів, яким так активно досі спекулювали прихильники повернення на імперську орбіту Кремля, нарешті перейшло від східного сусіда-агресора до західного, який дедалі більше відіграє роль вікна в Європу. Менша частка Польщі в січні 2019-го порівняно з усім 2018-м не має вводити в оману, оскільки традиційно в січні ринки країн, із якими ми маємо диверсифіковану товарну структуру торгівлі, тимчасово поступаються тим, які купують в Україні переважно зерно й олію. Тож пізніше, коли основна хвиля експорту цих товарів до віддалених країн Азії та Африки спадає, частка європейських партнерів традиційно зростає.
Також Крамар додав, що якщо поглянути на зміни українського експорту до Польщі за останні п’ять років у розрізі окремих товарів, то помітно, що поряд із залізорудною сировиною та прокатом чорних металів чимало готових товарів із вищою доданою вартістю.
Детальніше читайте в черговому номері журналу «Український тиждень»