Офлайн і цифровий детокс як нова розкіш і привілей

10 Листопада 2025, 12:31

Як пише Аманда Гувер для Business Insider, упродовж останніх кількох років у соціальних мережах поступово набирає популярність вислів «офлайн — це нова розкіш». Дехто публікує його разом із фотографіями своїх розкішних подорожей по всьому світу, дехто припускає, що найбагатші люди незабаром відмовляться від соціальних мереж і смартфонів на користь життя, яке в основному відбувається офлайн. Цифровий мінімалізм набирає обертів: деякі люди менше публікують у соціальних мережах і більше зберігають своє життя в таємниці після десятиліття публікації фотографій кожного свого прийому їжі в інтернеті. У недавньому подкасті американський актор і комі Азіз Ансарі розповів, що відмовився від ChatGPT, користується розкладним телефоном і не відправляє листи електронною поштою — і відсутність всього цього дає йому «більше простору для роздумів». Втім, для тих, хто мусить самостійно оплачувати рахунки за електроенергію та звітувати перед начальством, відмова від електронної пошти та повернення до розкладного телефону є малоймовірною вимогою. Проте набирає обертів рух, який закликає людей відкласти свої телефони бодай на один вечір, і люди масово звертаються до компаній, які надають можливості для особистого спілкування.

Багато хто починає розуміти, що «офлайн на тиждень зараз є найбільшою інвестицією, яку ви можете зробити, і найрозкішнішим вчинком, який ви можете зробити, бо це активний вибір», — каже Ендрю Рот, засновник Offline, платформи, яка висвітлює офлайн-спільноти та допомагає їм зв’язуватися з брендами для спільної організації або участі в офлайн-заходах, оскільки все більше людей втомлюються від взаємодії з брендами в інтернеті. Офлайн «зрештою перетворюється на більш широку культурну можливість з точки зору доступу до цієї, так би мовити, розкоші», — каже Рот.

Соціальні мережі та додатки для знайомств на деякий час зменшили інвестиції, які люди мали зробити, щоб знайти одне одного. Вони були безкоштовними, і деякі справді знайомилися на таких сайтах. Втім, в останні роки ці додатки зазнали значного погіршення, оскільки вони змушували людей платити абонентську плату або опускатися на нижчі щаблі романтичних сподівань, і зараз додатки для знайомств переживають період занепаду, а користувачі їх покидають.

Соціальні мережі вже не такі соціальні — TikTok, Instagram і X переповнені штучним інтелектом, а найновіші додатки для соціальних мереж теж побудовані на основі ШІ. Опитування підлітків, проведене Pew Research Center у жовтні 2024 року, показало, що майже половина респондентів вважає, що соціальні мережі мають переважно негативний вплив на людей їхнього віку, і лише 11% вважають, що вплив переважно позитивний.

Цифровий детокс з тими способами життя, що ставлять на перше місце здоров’я (фізичні вправи або правильне харчування), певною мірою пов’язане з привілеєм мати час і сили для цього. Втім, Хосе Бріонес стверджує, що офлайн як нова розкіш — це поширений міф. Спокуслива ідея, яка подає офлайн як рідкісний привілей, доступний лише економічній еліті. Та таке трактування є оманливим. Офлайн — це не розкіш, а вибір. Звісно, важкий вибір, який ускладнюється системами, покликаними комерціалізувати нашу увагу та прив’язати нас до кофморту, та все одно це вибір.

У 2025 році відмова від онлайну сприймається вже не як відмова від прогресу, а як його найвищий прояв. Перехід в офлайн пояснюється не як регрес, а як свідомий вибір того, що заслуговує нашої уваги. Це дає можливість відновити зв’язок із собою, з власними ідеями, а також із близькими людьми. Один із прийомів цього — апаратний детокс (наприклад, вимкнення Wi-Fi-роутера чи використання таймерів) як спосіб відновити самоконтроль, який технології намагаються у нас забрати. І якщо раніше вершиною успіху було мати останню модель телефону, то сьогодні це можливість не мати його біля себе. Через що зростає популярність кнопочних телефонів і знову стають модними айподи та паперові нотатники — і це не просто химерна забаганка, а бажання встановити апаратний бар’єр між собою й інтернетом. І так виникає уявлення про те, що справжній офлайн — це привілей, який можуть собі дозволити люди з достатньою фінансовою та професійною безпекою, щоб негайно не реагувати на кожен електронний лист чи повідомлення. І така тенденція створює новий поділ: є ті, хто зобов’язаний бути онлайн, і ті, хто може свідомо обирати офлайн. Тож в епоху тотального онлайн найбільш передовим вчинком, який ми можемо зробити, є вибір тиші, самоконтролю та зосередженості на собі, що передбачає статус офлайн.

читати ще