«Претендент на ту чи іншу посаду зобов'язаний, перш за все, демонструвати загальні розумові здібності і професійні знання, – вважає Андрій Кашин, координатор дослідницьких проектів Київського міжнародного інституту соціології. – Досвід роботи (особливо – не за фахом) та диплом при цьому стають другорядними».
Свої висновки експерт робить на основі досліджень компаній великого та середнього бізнесу, які проводив КМІС.
«При відборі молодих фахівців роботодавці звертають увагу на розумові здібності претендентів – креативність, здатність аналізувати інформацію, системність мислення, здатність до самонавчання тощо (54%), – стверджує Кашин. – Крім того, важливі такі особистісні якості, як стресостійкість, гнучкість, ініціативність, відповідальність (51%), практичні навички за фахом (47%) і рівень розвитку комунікативних навичок (37%). Лише 13% компаній відзначають важливість наявності додаткової освіти (тренінги, курси тощо), 21% – досвід роботи, і лише 20% звертають увагу на ВНЗ, який закінчив молодий спеціаліст».
Якщо роботодавець цікавиться наявністю диплома, то лише для уточнення його наявності (52%). Лише у чверті опитаних детально розпитували про освіту і спеціалізації при прийомі на нове місце роботи. Ще 13% кандидатів виконували практичні завдання, щоб підтвердити свою кваліфікацію.
Також під час опитування респонденти виділили наявність зв'язків, знайомства і особистісні якості. Водночас, старші респонденти більше цінують наявність диплома зі спеціалізації, в той час як респонденти молодшої вікової групи більше покладаються на досвід роботи та особисті якості.
За даними КМІС, найважливішими якостями для працівників вважають практично-професійні навички, вміння вирішувати проблемні ситуації і навички роботи з клієнтами. Однак на брак у нинішніх випускників практичних навичок вказали 61% опитаних роботодавців, відсутність вміння вирішувати проблемні ситуації назвали 38%, брак навичок роботи з клієнтами відзначили 32%. Найбільш авторитетні в очах роботодавців дипломи рейтингових національних ВНЗ – університет ім. Т. Шевченка, Києво-Могилянська академія, КПІ, університет ім. В. Гетьмана (КНЕУ) тощо.
Випускники переоцінюють важливість навичок роботи з комп'ютером і знання іноземних мов, однак менше ваги надають практично-професійним навичкам та вмінню вирішувати проблемні ситуації.
Результати отримані шляхом опитування зареєстрованих користувачів порталу hh.ua в грудні 2012 року, в якому взяли участь 1302 респонденти, серед яких 52% – чоловіки, 48% – жінки, віком від 20 до 35 років.