Едвард Лукас старший віцепрезидент Центру аналізу європейської політики (CEPA, Варшава й Вашингтон)

Німеччина: експорт ненадійності

27 Січня 2023, 15:03

Спочатку замаскована жадібність. Потім порожні обіцянки про зміни.

Так виглядала східна політика Німеччини з 1991 року. Протягом трьох десятків років влада в Бонні, а згодом у Берліні тішилися дешевими російськими енергоресурсами, відмахуючись від занепокоєнь інших країн щодо кремлівського імперіалізму. Цю політику приправлювали пафосною риторикою про діалог і переговори.

Політика була вигідною в короткостроковій перспективі (у випадку Ґерхарда Шредера підживлювала кар’єру політика не першої свіжості). Проте вона зазнала краху. Режим Владіміра Путіна порушив усі домовленості, яких досягли німці. Після повномасштабного вторгнення Росії в Україну канцлер Олаф Шольц оголосив  Zeitenwende (зміну епох), зокрема пообіцявши збільшити витрати на оборону на €100 млрд.

Та відтоді Шольц відзначився лише нерішучою, нечітко сформульованою політикою і невдалою риторикою. Найсвіжіший приклад цієї політики: блокування спроби союзників надіслати Україні німецькі бойові танки Leopard (які все ж вдалося подолати і у середу 25 січня Олаф Шольц оголосив про рішення передати Україні танки Leopard та не блокувати відповідні рішення союзників – Ред).

Читайте також: Посол ФРН в Україні Анка Фельдгузен: «Німеччина має досить мало досвіду лідерства»

Особисто я нарахував шість можливих причин такої поведінки канцлера Німеччини. По-перше, побоювання ескалації. По-друге, відчуття провини за злочини Німеччини у Другій світовій війні. По-третє, прагнення налагодити відносини з Росією після війни. По-четверте, прагнення дистанціюватися від США, що занепадають і зосереджені на інших проблемах. По-п’яте, занепокоєння щодо громадської думки. По-шосте, особиста впертість.

Усе це не взаємовиключні причини. Та жодна з них не витримає прискіпливого аналізу. Перша: відповіддю на побоювання ескалації є стримування, а не слабкість. Друга: нацистські злочини належить пам’ятати, надто злочини німців. Україна була безпосередньою жертвою одного з цих злочинів: пакту Ріббентропа-Молотова 1939 року. Коли Гітлер атакував Сталіна 1941 року, у ході бойових дій уся територія України, на відміну від російської, була спустошена. Третя: умиротворення Путінського режиму навряд чи принесуть сподівані плоди після припинення вогню, якщо німці втратять на той час довіру своїх найважливіших союзників. Четверта: антиамериканізм — нерозумна політика для Німеччини, з огляду на її військову слабкість. П’ята: велика частина німецької громадськості підтримує рішення про відправку танків в Україну (та й у будь-якому разі, лідерам платять за готовність лідирувати, а не виконувати чиїсь вказівки, задивляючись на результати опитувань).

Лишається впертість. Якби Шольц пропонував альтернативну, гідну уваги політику, можна було б зрозуміти, чому він так рішуче її обстоює, і навіть захоплюватися. Проте такої політики в нього немає. Підхід Німеччини до українського питання простий: обіцяти, ухилятися від відповіді, а тоді діяти. Виходячи з подій останніх 11 місяців, можна припустити, що танки в Україну таки надішлють за кілька тижнів, а, може, й днів (Що і було зроблено – Ред.). Однак Німеччина вже не зможе похвалитися причетністю до цієї допомоги. Окрім того, то буде трохи запізно для тих українців, які загинуть або будуть поранені за цей час.

Читайте також: Тімоті Ґартон Еш: Німеччина має відправити в Україну танки Leopard з погляду історії і стратегії

Найважливішою складовою німецької зовнішньої політики є Chefsache — справа боса. Федеральний канцлер відсуває міністрів на задній план. У цій державі рішення ухвалюються безсистемно. Німеччині бракує Національної ради безпеки, яка б визначала стратегічні пріоритети. Як наслідок, персоналізований, погано регульований підхід призвів до катастрофічного будівництва газопроводів «Північний потік» і поблажливого ставлення до російського шпіонажу.

На все це накладається ще й Шольців брак досвіду у зовнішній політиці. Погіршує ситуацію і його мовчазність. Хай би якими міркуваннями він керувався, затримуючи відправку танків, він їх не озвучив.

Результатом усього цього є підрив довіри до Німеччини. Такі політики, як міністерка закордонних справ із партії Зелених Анналена Бербок, викликають захоплення. «Та зрештою вона ж по суті лише керує “мозковим центром”», як розпачливо зазначає високопосадовець однієї з сусідніх з Німеччиною країн на сході. Після 1945 року Німеччина десятиліттями намагалася переконати жертв нацистської агресії, що тепер вона мирна й приязна країна. Це їй здебільшого вдалося: вона досягла історичного примирення з Францією, Нідерландами, Польщею та іншими країнами. Найголовніше, що ця довіра створила умови для возз’єднання Німеччини.

Нині довіра похитнулася. Східні сусіди Німеччини більше не бояться її мілітаризму. Вони бояться ненадійності цієї країни.

читати ще