Нічліжка готельного типу

ut.net.ua
19 Вересня 2008, 00:00

 

 

 

Поширена серед працівників українського турбізнесу думка про те, що іноземці грошей не рахують і готові платити по $150–200 за ніч, себе не виправдала. Значна частина західних подорожувальників – це невеликі групи студентів, або просто одинаки з наплічниками. Разом із цією категорією туристів прийшов новий для нас, але дуже поширений у Європі бізнес хостелів – недорогих готелів, де в кімнаті живуть кілька подорожуючих.
 
ЛІЖКО ДЛЯ ВБОЛІВАЛЬНИКА
 
Даніела Монтручіо, як щира італійка, не уявляє свого життя без пасти і футболу. Вона вже сьогодні планує майбутню поїздку до України, щоб підтримати свою збірну на Євро-2012.
 
«Це буде цікаво. Але я приїду в Україну завчасно, щоб вистачило часу не лише на футбол, а й на подорож країною, адже багато чула про Київ, Львів, та ніколи там не була. Віза мені не потрібна, єдина проблема – це житло, адже я завжди заночовую в хостелах. Так дешевше, а у вас їх небагато. Тому бронювати буду ледь не за рік, щоб було без несподіванок», – говорить Монтручіо. До Євро-2012 в Київ приїдуть майже 600 тисяч туристів, підрахували в Київській міській держадміністрації. Якщо взяти до уваги досвід проведення аналогічних заходів у світі, можна очікувати, що 60% іноземних гостей будуть із тієї самої вікової категорії, як Даніела, – 18–30 років. Це люди, які крім того, що дивитимуться футбол, цілими днями вивчатимуть місто з мапою, й лише на нічліг повертатимуться до своїх тимчасових домівок – хостелів. «Хостели розраховані перш за все на молодих людей. Ми – для тих, кому головне: чиста білизна, зручне ліжко, гарячий душ і безпека за невелику ціну у $8–20 за ніч, а не червоне дерево та красивий вид із вік на», – говорить Дмитро Заруба, президент Всеукраїнської молодіжної хостел-асоціації.
 
ХОСТЕЛІЗАЦІЯ НА МАРШІ
 
У світі бізнес на «маленьких готельчиках» існує вже давно. Перший хостел виник у Німеччині на початку минулого століття. Сьогодні їх у світі нараховується близько 8 тисяч у 96-ти країнах, і вони надають 35 млн нічлігів щороку. Перші хостели в Києві з’явилися 5 років тому, на сьогодні їх у столиці – півдесятка. Кожен з них може вмістити не більше 10-ти людей. Річ у тім, що вітчизняне законодавство не має чітко прописаного визначення того, що таке хостел. Тому живе цей бізнес за загальними законами: все, що більше за 10 місць – готель, менше – житло, яке здає в оренду приватний підприємець. В іншому разі податок, згідно з українським законодавством, встановлюється міськрадою як для приватного підприємця й становить до 200 гривень на місяць. Це головна причина того, що українські хостели такі маленькі. Труднощі заснування хостелів в Україні полягають насамперед у високій ціні на землю та приміщення й відносно невеликій кількості гостей. У Європі можна знайти хостельне ліжко і за $5, українські – дорожчі, пояснює Заруба, бо сам бізнес молодий.
 
В середньому ціни за добу проживання в хостелах варіюються від $11 у регіонах до $18 у столиці. Для того, щоб вони були якомога нижчими, витрати зменшують за рахунок мінімального штату співробітників. Так, хостел на 10 місць часто обслуговують один адміністратор та прибиральниця – або й «два в одному». В середньому термін окупності інвестиційного проекту хостелу – 3–4 роки. «Звичайно, кількість грошей, що доведеться вкласти, залежить від того, скільки коштуватиме старий об’єкт, який ви купили, та його реконструкція», – говорить Заруба. Обсяг інвестицій для будівництва нових хостелів становить в середньому $1,5–3 млн, реконструкція ж коштує значно дешевше.
 
«Інвестори не поспішають вкладати гроші в цей бізнес тому, що бізнесмен не отримує для себе жодних гарантій стабільного прибутку: цього літа приїхало більше туристів – була стовідсоткова наповненість, взимку приїде мало – номери будуть пустувати», – розповідає Павло, власник хостелу в Києві. Тим не менше, експерти запевняють, що все залежить від популярності країни чи окремого міс та, адже в популярних туристичних точках Європи наприклад, Париж чи Будапешт) хостелам властива майже 90відсоткова наповненість протягом усього року.
 
В ПОШУКАХ КЛІЄНТА
 
Свій хостел Павло зробив із колишньої комунальної квартири, яка після ремонту може вмістити 9 гостей. Довгий коридор, уздовж якого розвішані мапи Києва, України, Європи, світу, інформація про те, чому в задніх кишенях штанів не бажано носити гаманець, а наплічник варто закривати повністю, веде до кімнат на 3, 4 та 2 особи. В найбільшій стоїть два двоповерхових ліжка та чотири шафки, що закриваються на ключ. Передбачається й безкоштовне використання сейфів, де можна залишити дорогі речі.
 
«Ми так говоримо своїм гостям: ноутбук, паспорт і великий діамант краще залишити в сейфі в хостелі, ніж носитися з цим по місту. Крім того, хостел – це місце, де спілкуються, і якщо в готелі вішають табличку «не турбувати», то тут навпаки – турбувати, кожен шукає спілкування», – розповідає Павло. У номері живуть як хлопці, так і дівчата, та при бронюванні можна вказати, що обов’язкове поселення тільки з представником тієї самої статі. Крім бронювання та проплати, Інтернет слугує і «контролером» якості закладу. Якщо щось буде погано чи не сподобається, то на інтернет-форумах уже за кілька днів з’являться повідомлення. Власники хостелів кажуть, що хвалять не часто, а відсутність проблем сприймається як належне, а всі недоліки згадають неодмінно.
 
Більшість гостей їдуть з Європи та Північної Америки, наші північні сусіди з Росії та Білорусі не дуже полюбляють зупинятися у хостелах. «Лише в останній час трохи почали приїздити, але взагалі-то вони віддають перевагу дорожчим, але однорівневим ліжкам, бо такі дворівневі асоціюються з піонерським табором радянських часів», – говорить Павло.
 
Найбільша кількість туристів припадає на гучні події: приїзд Папи Римського, Євробачення, концерт Пола МакКартні.
 
Не секрет, що однією з найбільших організаційних проблем Євро2012 є катастрофічна нестача готельних місць в Україні. «Закрити» цей дефіцит новозбудованими «класичними» готелями буде вкрай складно: адже для цього потрібні сотні мільйонів доларів інвестицій, дефіцитні майданчики під забудову тощо. Натомість хостели пропонують вигідну альтернативу – адже більшості вболівальників потрібне саме таке житло. Тому варто очікувати, що з наближенням Євро хостельний бізнес в Україні розвиватиметься дуже динамічно.