(Не)мирний перехід громад до ПЦУ: “православні тітушки”, сутички та стрілянина

Суспільство
22 Березня 2019, 12:51

До Православної церкви України перейшли вже понад 500 парафій Московського патріархату. Водночас до складу ПЦУ увійшли 468 парафіяльних храмів. Лідером за активністю переходів є Волинська область, за нею йдуть – Вінницька, Хмельницька, Житомирська, Рівненська та Львівська області.

 

У ПЦУ наполегливо наголошують, що цей процес не варто "міряти часом і кількістю", адже чисельність не є головною в цьому питанні. Предстоятель ПЦУ Епіфаній переконує, що перехід повинен бути поступовим, мирним та добровільним, "щоб не було протистоянь, не було війни".

 

Попри те, що більшість переходів парафій з МП до Помісної церкви справді відбуваються доволі спокійно, трапляються й випадки силових протистоянь. Сторони конфлікту очікувано перекладають вину один на одного. Зокрема, у Московському патріархаті розповідають, що представники ПЦУ зрізають замки з храмів та нібито самовільно їх захоплюють. Водночас, як вказують самі представники МП, під час так званих "самовільних захоплень" завжди присутні представники поліції, часто – чиновники або посадовці з райадміністрацій. Щодо протистоянь "найгарячішим регіоном" можна назвати Волинь. Так, повідомляється, що 5 лютого в присутності правоохоронців активісти ПЦУ зрізали замки на дверях Свято-Троїцького собору УПЦ міста Берестечко.

 

Читайте також: Релігійний фронт гібридної війни

 

Крім того, 10 лютого в селі Озеряни провели збори церковної громади щодо переходу до ПЦУ, на яких проголосували позитивно. Своє чергою, настоятель храму відмовився йти зі своїми парафіянами. Також він не дав ключі від храму, після чого 15 лютого в присутності поліції були зрізані болгаркою замки храму.

 

 

Уже 12 лютого після тривалого протистояння на церковному подвір’ї прихильники переходу до ПЦУ під наглядом правоохоронців зрізали печатки зі входу до Свято-Георгіївського храму. Зазначається, що прихильники ПЦУ просили в настоятеля громади віддати ключі добровільно, однак той відмовився. Те саме відбулося й 16 лютого в Свято-Георгіївському храмі села Піски.

 

 

Окрім Волині, схожі події розгорталися в Рівненській області, де 13 березня прихильники ПЦУ зайшли в Свято-Миколаївський храм у селі Сілець та 15 березня в Свято-Покровський храм у селі Берестя за підтримки голови Дубровицької РДА Миколи Петрушки.

 

 

Водночас 3 березня Московський патріархату заявив про "захоплення" храму в селі Гніздичне на Тернопільщині членами організації "Правий сектор" та прихожанами ПЦУ. Також повідомлялося про побиття священика Свято-Преображенського храму протоієрея Стефана Балана. Священик повідомив, що медики зафіксували в нього побиття всього тіла – голови, грудей та рук. У відповідь "Правий сектор" оголосив, що "допоміг відстояти Українську церкву". За фактом сутичок поліція дані до ЄРДР не вносила, утім проводить службове розслідування за заявами двох людей, які повідомили про тілесні ушкодження внаслідок протистоянь.

 

 

Разом з цим, у МП намагаються представити прихильників Православної церкви України "провокаторами" та "розкольниками". Зокрема, вказуючи на те, що вони нібито не часто раніше відвідували церкву або їх взагалі завезли з іншого села. Натомість Московський патріархат, за даними Епіфанія, і сам не нехтує залучення "підтримки" зі сторони. Так, він нещодавно повідомив, що МП були створені "загони молодиків для блокування переходів".

 

Зокрема, використання так званих "православних тітушок" зафіксоване в селі Скобелка Волинської області, де 20 січня на церковному подвір’ї відбулися перші парафіяльні збори. Тоді на підтримку вже колишнього настоятеля Назарія Філіповича приїхали представники духовенства МП та молодики спортивної статури. Зміни до статуту "Свято-Миколаївської громади Української православної церкви" Скобелка в новій редакції вдалося зареєстрували лише 7 березня. Попри спротив священика та 35 радикальних прихильників МП, представникам ПЦУ все ж таки вдалося зайти в храм та провести перше Богослужіння.

 

Водночас 2 березня голова Здолбунівської РДА Сергій Кондрачук повідомив, що представники МП звозять у село Нова Мощаниця Рівненської області людей, аби відстояти парафію, яка вирішила перейти до ПЦУ. За його даними, після рішення громади про перехід, у село почали з’їжджатися батюшки і прихильники МП з Корця, Дерманя, Мізоча, Здолбунова, Городка тощо.

 

Читайте також: Релігійний огляд: Позиція Афону щодо ПЦУ та призначення нового камерленга Римо-Католицької церкви

 

Окрім цього, Епіфанія також відзначив, що в МП фінансово підтримують та забезпечують своїх священнослужителів, які відмовилися переходити до ПЦУ разом з громадою. За його словами, 60% релігійних громад переходять до ПЦУ разом зі священиками, решта священиків не підтримують рішення своїх прихожан. На тлі цього часто виникають суперечки.

 

Так, 2 лютого на загальних зборах віряни Свято-Успенського храму села Погреби Київської області прийняли рішення перейти до ПЦУ. Однак священики, підпорядковані Москві, не визнали відповідне рішення та називали його "нелегітимним". Водночас близько 20 священиків МП щонеділі почали з'являтися в храмі разом зі своєю мобільною паствою. Крім того, вони не впускали до церкви новопризначеного настоятеля отця Олександра. Зазначається, що справа доходила навіть до сутичок між мешканцями Погребів та "десантом" дебелих парафіян МП з Броварів. За втручання поліції протистояння було припинено. Натомість храм закрили до 22 березня, його охороняють правоохоронці.

 

Схожа ситуація відбулася на Луганщині, де до рішення суду закрили храм, який заявив про свій перехід в Православну церкву України. Разом з цим, настоятелю Володимиру Маглені, що служить в селі Веселе Сіверськодонецької єпархії, заборонили служити в його храмі.

 

Читайте також: Віднаходження церкви

 

Водночас 10 березня в селі Сестрятин Рівненської області група осіб, серед яких священики МП, заблокували двері храму. Свідки повідомляли, що кількість невідомих осіб в селі зростає щогодини. Відповідні дії представників МП були пов'язані з рішенням Свято-Миколаївської громади села Сестрятин, яка ще в лютому на зборах прийняла рішення про перехід до ПЦУ.

 

 

Ба більше, доходило навіть до стрілянини. Так, 23 лютого в селі Жидичин на Волині настоятель Свято-Миколаївського храму МП протоієрей Володимир Гелета відкрив прицільний вогонь з вогнепальної зброї через те, що громада перейшла до ПЦУ. Він стріляв по людях, які охороняли храм. За даними свідків, Гелета при цьому вигукував; "Я стріляю" та "Даю годину і всіх буду розстрілювати".

 

Фото: Володимир Гелета

У зв'язку із погрозами вбивством, вчиненими з мотивів релігійної нетерпимості, правоохоронці внесли відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, а також запланували провести психіатричну експертизу Гелети.

Разом з цим, погрози від Московського патріархату отримували й священики на Житомирщині, які перейшли до Помісної церкви. Як заявили в  Житомирськійї єпархії ПЦУ, тиск чинить ієрарх Російської церкви в Україні митрополит Овруцький і Коростенський Віссаріон, який розсилає духовенству смс-повідомлення з погрозами та закликами до покаяння. Також Віссаріон попереджає, що в громади, які перейшли від нього, будуть прибувати російські священики та люди, які "можуть допомогти покаятись".