Народи-Фенікси

Світ
28 Червня 2015, 11:14

Коріння цих двох народів росте із неспокійних земель на перетині сучасних Ірану, Іраку, Сирії і Туреччини. Їхні криваві історії переплітаються в багатьох поколіннях, а потім різко розходяться. Обидва вони нічого не отримали після розвалу Османської імперії, потрапивши в арабські лещата у державах, що постали на її руїнах (див. карту). Але одна з цих віч­них жертв близькосхідних пов­стань – курди – може зрештою здобути державність. Інша – ассирійці, або айсори (християни, котрі розмовляють арамейською і столицею котрих у стародавні часи була Ніневія) – витіснена на політичні задвірки, позбавлена історичної спадщини, а тепер іще й переслідувана бойовиками «Ісламської держави». «Ми мріємо про міс­­це на Землі, яке могли б назвати своїм», – каже президент Ассирійської національної ради Сирії Бассам Ісгак.

Історія непередбачувана. Кур­­дам власна держава, яку вони зрештою здобудуть на Півночі Іраку, якщо (або коли) розширять нинішню автономію до повного суверенітету, бачилася недосяжною впродовж більшої частини ХХ століття. Так само і мрія євреїв про землю обітовану в Палестині також колись здавалася примарною. Але в обох випадках утрутилася історія. Поміж щасливих збігів обставин і нещасть, котрі вона підкидає, вимальовую­­ться логічні передумови для стрибка курдів – як і багатьох інших народностей – від вічної трагедії до власної державності. В інших принижених меншин таких передумов не видно. Якщо придивитися до закономірності їхнього формування, можна зрозуміти, які ще з нині упосліджених народностей є наступними кандидатами на тріумф.

Найважливіший фактор тут, на думку історика Юджина Роґена з Оксфордського університету, – це накопичення критичної маси, коли меншина в певному суспільстві утворює більшість в окремій частині країни, яку мож­­на відділити. Так склалося з курдами в Північному Іра­­ку, але не з ассирійцями, найгустішу громаду яких (у Північ­но-Східній Сирії) розвіяла громадянська війна. І не з кримськими татарами, які століттями проживали на однойменному півострові до виселен­­ня в ході чергової з жахливих сталінсь­ких депортацій.

Найважливіший фактор здобуття державності – коли меншина утворює більшість в окремій частині країни, яку можна відділити

Добре, якщо меншина має давні й цілком законні підстави претендувати на територію, яку населяє. Частково це визначається особливостями географії: деякі іракські курди заявляють, що їхня гориста батьківщина допомогла їм і боронитися від загарбників, і зберегти власну культуру. Важливо й те, як відбувалося перше поглинання цих територій більшими державами.

«Швидше за все, вас про­ковт­нуть повністю, – застерігав Жан-Жак Руссо поляків перед поділом Польщі між Австрією, Пруссією та Росією в 1772 році, – тому маєте подбати, щоб вас не перетравили». Одна із запорук того, щоб не перетравили, – збереження національної свідомості. Але важ­­ливі й адміністративні та правові моменти. Порівняйте Вірменію і Чечню. Піс­­­­ля геноциду від рук османів під час Першої світової та зради західних держав, оточені імперіями, що розпадалися, вір­мени спромоглися, хоч і ненадовго, на власну державу. Її проковтнули більшовики. Одначе, як зауважив вірменський журналіст і оглядач Вікен Четерян, оскільки Вірменія формально ввійшла до складу Радянського Союзу як дер­­жава, вона знову з’явилась у такому статусі 1991 року. Відтак колись несуттєвий внутрішній кордон став міжнародно визнаним рубежем між двома різни­­ми країнами. Тоді як чеченців приєднали до Росії в жорстокий, насильницький спосіб – і вони досі залишаються в її складі, незважаючи на дві криваві спроби від’єд­натися.

Читайте також: Партія Ердогана втратила парламентську більшість у меджлісі

Кровопролиття і страждан­­ня часто підточують прагнення народу до власної державності. За приклад можна взяти черкесів – бездержавну народність із Північного Кавказу. У 1864 році вони гинули сотнями тисяч, тікаючи за Чорне море від царської армії. Інколи за перевіз розраховувалися власними діть­­ми. Вони зберегли традиції бучних весіль, гостинності, кодекс честі й поваги в Туреччині та інших країнах; деякі з них усе ще прагнуть до широкої автономії в складі Росії і навіть до незалежності. Утім, як зазначає експерт із черкеської політики Зейнел Беслені, інші покірно зосередилися на здобутті прав меншин у нових батьківщинах.

Коли страждання не затьмарює надій на автономію, воно їх підживлює. Історик Норман Дей­­віс зауважує, що «страждання створює культуру месіанізму» і дає націоналістам змогу мобілізувати співвітчизників. Окрім того, воно допомагає заручитися дипломатичною підтримкою, необхідною групам, які прагнуть самовизначення, вважає Джоанна Ґрін з Організації непредставлених націй і народів зі штаб-квартирою в Гаазі. Черкеси й ассирійці (що, як і вір­­­­мени, по­­страждали від масових убивств у 1915 році) теж хотіли б, щоб їхні трагедії визнали геноцидом. Те саме стосується й кримських татар (які зараз ставлять собі за мету не суверенітет, а скромнішу форму автономії): за словами координатора Кримського інституту стратегічних досліджень Арсена Жумаділова, депортація повинна вважатися геноцидом «у цілому світі, щоб, коли нас кривдять сьогодні, біль відчували скрізь».

Травма може передавати у спадок іще один важливий капітал – діаспору, чиє лобіювання, інформування та збір коштів набувають дедалі більшої ваги. Дослідники сіонізму сардонічно зауважують, що, якби вдалося переманити всіх євреїв до Ізраїлю, майбутнє цієї держави опинилося б під загрозою, позаяк політична й фінансова допомо­­га діас­пори для неї життєво необхідна. Вона має інтелектуальні й практичні вигоди. Колишній прем’єр регіонального курдського уряду в Іраку Баргам Салег згадує, як доб­ре були сприйняті націоналістичні ідеї серед курдів, котрі (як і він) утекли з Іраку від режиму Саддама Гусейна. Багато з них, як і Салег, згодом повернулися на батьківщину з цінним досвідом (утім, діаспорі може заважати і її безкомпромісність: «У діаспорі ти живеш мріями, – каже Салег, – а тут доводиться мати справу з реальністю»).

Читайте також: Між молотом і ковадлом

Однак ніщо зі сказаного вище не має значення, якщо головний режим не впаде (як в Іра­­ку, а до нього – в СРСР та Австро-Угор­ській, Британській чи Османській імперії) або (що буває рідко) не погодиться добровільно передати владу. І все-таки його васали повинні бути у всеозброєнні, щоб не змарнувати моменту для здобут­­тя державності, коли в імперії настає криза.

Критична маса тих, хто праг­­не державності, реалістичні кор­­дони, співчуття міжнародної спіль­­­­ноти, історія, діаспора й ослаблений центр імперії – де тепер можна чекати збігу таких обставин? Розпастися може Росія, що, по суті, є імперією. Така сама до­­ля, не виключено, спіткає й Китай під тиском демократизації. Тоді мо­же відкритися шлях до державності для Тибету й переслідуваної Пекіном мусульманської менши­­ни уйгурів. Неминучим видається перегрупування на Близькому Сході. Якщо розпадеться Сирія, міркує Ісгак, то частина його розвіяних світом побрати­­мів-ассирій­­ців може повернутися додому. Надія не вмирає, навіть якщо йдеться про далеке майбутнє.

© 2011 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved
Переклад з оригіналу здійснено «Українським тижнем», оригінал статті опубліковано на www.economist.com

Автор:
The Economist