На цифровому роздоріжжі

Економіка
9 Листопада 2014, 22:17

Уявімо собі, що компанія Apple розвалилася ще в середині 1990-х, як дехто передрікав. Тоді качати музику сьогодні нам довелося б довго і нудно, смартфони були б за дивовижу, а планшети – сантиметрів із п’ять завтовшки. Але одне точно було б інакше: в індустрії інформаційних технологій не було б свого світоча.

Завдяки рекордним продажам недавно випущеного нового iPhone 20 жовтня Apple здивувала аналітиків чудовими показниками за квартал. Більшість інших великих технологічних фірм, чиї фінансові звіти побачили світ за останні тижні, схоже, перебувають у прострації: прибутки зменшуються в Google, IBM, SAP, VMWare. Чи свідчить це про початок спаду хай-тек індустрії?

Подекуди такі результати пояснюються особливостями конкретної компанії. Схоже, що ІВМ за останні роки більше займалася фінансовими технологіями, аніж комп’ютерними. З 2000-го вона витратила понад $100 млрд на викуп своїх паперів. Позбулася малоприбуткових активів, але зараз їй не вистачає масштабного, динамічного бізнесу, який підтримав би її зростання (проект зі створення штучного інтелекту Watson, наприклад, ще не почали реалізовувати). Прибутки VMWare, виробника програмного забезпечення для бізнесу, зменшилися через не­однозначності, пов’язані з недавнім поглинанням.

Свою роль відіграє і несприятливий економічний клімат. Один із негативних факторів – сильний долар, що зменшує закордонні доходи американських ІТ-фірм. У важкі часи компанії зазвичай урізають видатки на ІТ. Генеральний директор ІВМ Джинні Рометті зазначила, що «у вересні спостерігалося помітне сповільнення купівельної активності».

Деяким фірмам непросто через трансформації, які переживає вся галузь. Одна з таких змін – «хмарні обчислення». SAP, ще один виробник програмного забезпечення, наприклад, переводить дедалі більшу частину свого бізнесу у «хмару». Це потребує великих інвестицій в інформаційні центри і зниження маржі прибутку, принаймні тимчасового.

Інша тенденція – споживачі проводять щоразу більше часу з мобільними пристроями. Це стало додатковим негативним чинником для компанії Google, яка відтепер продає більше реклами на малих екранах за нижчими тарифами, натомість обсяг прибутковішого розміщення її на великих пристроях зменшився. Проте для інших компаній є хороші новини: інтернет-конгломерат Yahoo, як і Apple, перевершив сподівання аналітиків переважно завдяки значному збільшенню продажу мобільної реклами, які становлять 17% із $1,1 млрд надходжень за минулий квартал.

Та головне, на думку фінансового директора Boston Consulting Group Себастьяна ді Ґранде, те, що індустрія IT швидко дорослішає, а сумарне зростання річної виручки дорівнює лише 3%. Хоча деякі сфери, наприклад «хмарні обчислення» і всі мобільні технології, розвиваються швидкими темпами, найбільші сектори (зокрема, технічного, програмного забезпечення для бізнесу й ІТ-послуг) зростають повільно або й зменшуються. А саме там домінують такі технологічні гіганти, як НР і ІВМ.

Таке роздоріжжя, за словами ді Ґранде, приведе до великої реструктуризації галузі, й нещодавнє рішення НР розділитися стало сигналом для початку цього процесу. Як і НР, деякі фірми намагаються звузити фокус своєї діяльності. Інші позбуватимуться напрямів, що стали загальнодоступними для всіх. Так, ІВМ разом із квартальною звітністю оприлюднила наміри віддати з доплатою виробникові чипів Globalfoundries своє виробництво напівпровідників. Ще хтось спробує купувати підприємства в секторах зі швидкими темпами зростання. Минулого місяця компанія SAP за $8,3 млрд придбала Concur, виробника програмного забезпечення для роботи в інтернеті.

Не найкращі показники за останній період – ще одна ознака розділення і перебудови в галузі ІТ. Важко сказати, яким буде новий ландшафт у цьому секторі після закінчення процесу. Хто міг би уявити, що колишні запеклі вороги Apple та IBM одного дня об’єднаються в союз для розробки мобільних програм для iPhone та iPad від Apple? Якщо вже ця пара може співпрацювати, то не залишається майже нічого неможливого.

© 2011 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved
Переклад з оригіналу здійснено «Українським тижнем», оригінал статті опубліковано на www.economist.com

Автор:
The Economist
Позначки: