На Львівщині з церкви викрали чотири унікальні ікони XVII століття

9 Січня 2012, 07:38


Мистецтвознавці і колекціонери кажуть, що це безцінні твори, і побоюються, що їх могли вивезти з України.

4 січня селяни зачинили дерев’яний храм XVII століття, а на Різдво 7 січня виявили, що з іконостасу зникли образи Святого Миколая, Богородиці Одигітрії, Христа Пантократора та Вознесіння Господнього.

Дерев’яна церква, що належить сьогодні УПЦ КП, попри те, що є національною пам’яткою, не має ані встановленої сигналізації, ані відеспостереження, відсутня тут і протипожежна система охорони.

Дерев’яний храм і дзвіниця є архітектурною пам’яткою, а всередині мистецькою та історичною перлиною є дивовижний дерев’яний різьблений іконостас Івана Рутковича 1680–82 років, підписаний і датований. Іконостас був позолочений у 1931 році і реставрований наприкінці ХХ століття.

Цей іконостас Рутковича, як і у Жовківській церкві Різдва Христового, що на Львівщині, дуже відомий і в Україні, і за кордоном. За визначенням мистецтвознавців, Іван Руткович – найяскравіший представник епохи українського бароко, його ікони називають класикою української культури XVII століття, вершиною українського іконопису.

Чотири ікони вкрали професійні злодії, зазначив львівський колекціонер Олександр Молодий. У церкві були знайдені ватні тампони з хімічною рідиною – злодії перевіряли ікони на автентичність.

«Люди непрості крали. Бо є свіжі ікони намальовані, а вони робили проби, чи це нові ікони, чи ні. Образи зняті з автентичними рамами. Видно, ще й мучились, щоб зняті ці рами. Це робили люди, які знали», – наголосив він.

«Знаючи, що це крадена ікона, ніякий колекціонер її не купить, навіть якщо відкинути якісь моральні аспекти. Бо ці ікони почала описувати, досліджувати у 60-х роках Віра Свінціцька. Притомний колекціонер не купить, тому що він ніколи не зможе їх продати», – каже Олександр Молодий.

Зникнення ікон Рутковича колекціонер Олександр Молодий прирівнює до того, якби, для прикладу, в італійців пропала Сикстинська Мадонна. За припущенням колекціонера, злодії вочевидь отримали замовлення. А викрасти їм ікони з храму, що не охороняється, а зачиняється лише на навісний замок, не становило труднощів.

Правоохоронці проводять слідство, але селяни не знають, в який день могла трапитись крадіжка в період з 4 до 7 січня. Не бачили вони і чужих людей, які б крутились біля сільського храму.

Вже роками на Львівщині проводяться численні круглі столи, конференції про проблему збереження дерев’яних церков Львівщини, а також старовинних ікон. Фахівці не один раз наголошували, що необхідно цінні іконописні твори перенести з церков, які не охороняються, за які ворогують вірні різних конфесій. Недосконалий і Закон «Про охорону пам’яток», який можна трактувати по-різному і який не передбачає відповідальності релігійної громади, яка користується храмом, за стан сакральної пам’ятки.