Органи Державної митної служби з 19 жовтня призупинили митне оформлення ввезених в країну бензинів. Про це «КоммерсантЪ-Україна», повідомили 22 жовтня великі імпортери.
За словами представника концерну Orlen Lietuva (Мажейкяйський НПЗ, Литва) в Україні Ігоря Майстренка, наразі на кордоні накопичилося близько 22-25 тис. т нафтопродуктів,
«Починаючи з п'ятниці (19 жовтня) митниця без пояснення причин відмовляється оформляти імпортний бензин, хоча дизельне паливо розмитнюється в нормальному режимі", – уточнив Майстренко. Цю інформацію підтверджують і в компанії «Кло»: «У митниці немає навіть формальних підстав для заборони розмитнення нафтопродуктів, тому пояснити її дії ми не можемо».
У прес-службі Держмитниці підтвердили виникнення проблем з розмитненням, але більш докладних коментарів не надали.
«Ми все ще на роботі і чекаємо від нашого керівництва хоча б якийсь оцінки і реакції Але досі нічого не отримали», – зауважили у прес-службі 22 жовтня о 21:00.
Імпортери стверджують, що також зверталися до служби з проханням роз'яснити ситуацію, але відповіді не отримали.
За даними Міненерго, щомісячний обсяг продажів бензину становить тис 500-600. т. З них тільки тис 100-110. т забезпечують два діючих в Україні НПЗ – Кременчуцький і Шебелинський. Інші підприємства були змушені зупинитися – представники галузі неодноразово заявляли, що переробка нафти в Україні перестала бути вигідною після того, як Білорусь стала отримувати російську нафту за нижчою, ніж експортна, ціною. Переробники пропонували ввести мита на імпорт нафтопродуктів для захисту ринку, але в Кабміні досі не прийняли рішення з цього питання. Наразі майже 80% усього бензину, який реалізується в Україні – імпортується.
За словами генерального директора групи «Континуум» (мережа АЗС ГВП) Сергія Корецького, нині і країні накопичено 1-2-тижневий запас нафтопродуктів, але якщо перебої з постачаннями продовжаться, це призведе до дефіциту нафтопродуктів.
«Якщо в країну більше двох тижнів не будуть імпортуватися нафтопродукти, заправки просто зупинять реалізацію. Кременчуцький НПЗ також не зможе покрити цей дефіцит. Компанія не імпортує російську нафту, а української сировини для покриття дефіциту не вистачить», – заявив Корецький.
В компанії вважають, що така ситуація може найближчим часом призвести до підвищення цін на нафтопродукти.
«Нафтотрейдери вже зазнають збитків через простій залізничних складів. Навіть після відновлення імпорту компанії не зможуть забезпечити швидку оборотність коштів, тому будуть змушені залучати кредити. Природно, ці витрати ляжуть на споживача, і ціни на бензин вже до кінця тижня можуть зрости на 15-17 коп. за літр», – пояснив експерт консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко.
За даними компанії UPECO, зараз середня вартість Аі-95 становить 13,9 грн/л, Аі-92 – 12,9 грн/л, а А-76 – 11,6 грн/л.
Учасники ринку впевнені, що дії митниці означають зміну правил гри на ринку імпорту нафтопродуктів. «Низка великих нафтотрейдерів отримали сигнал від митниці, що найближчим часом на ринку почне працювати ексклюзивний брокер, через якого відновиться імпорт бензинів», – стверджує директор консалтингової компанії «А-95» Сергій Куюн. Це підтверджує і Олександр Сіренко. «За інформацією, отриманою від співробітників митниці, проблема створена штучно, щоб потім її вирішити за допомогою єдиної компанії-посередника», – розповів експерт.
Як повідомлялось, на початку жовтня стало відомо, що на ринку нафтопродуктів незабаром з'явиться новий великий гравець. Зокрема, компанія Rompetrol і Нафтогаз затвердили техніко-економічне обгрунтування роботи спільного підприємства – компанія інвестує $ 1 млрд і розраховує зайняти майже чверть всього роздрібного ринку нафтопродуктів.