«Ми є свідками кардинальної трансформації медіаландшафту». Опитування українців підтверджує разючі зміни споживання інформації під час війни

Акценти
18 Серпня 2022, 18:38

69% українців отримують інформацію про новини із соцмереж і 57% із телемарафону «Єдині новини». Такі дані опубліковано в опитування КМІС на замовлення громадянської мережі ОПОРА.

До того ж, якщо попросити респондентів назвати топ-2 джерел інформації для себе за минулі сім днів, то 59% називають соцмережі і 43% – телемарафон. Далі йдуть спілкування з друзями і знайомими та новинні інтернет-сайти. Потім у переліку телебачення (поза марафоном) і радіо. Друкованими виданнями користають 13% і тільки 2% зарахували їх до топу.

Серед соціальних мереж найбільше респондентів користуються Telegram: 39% зараховують цю мережу до топ-2, якими найчастіше користуються, а за останні 7 днів загалом 44% серед усіх респондентів користувалися нею. Далі йдуть Facebook і YouTube, які зараховують до своїх топ-2 мереж 24–26% респондентів, а загалом отримували з них інформацію за останній тиждень по 36%. Крім цього, 20% до топ-2 мереж зараховують Viber (загальне користування цим месенджером для отримання новин – 31%). Інші соціальні мережі респонденти називали рідше (зокрема, лише 3% за останній тиждень користувалися однією з російських соціальних мереж).

Серед видів контенту найбільшою популярністю користуються короткі відео і короткі інформаційні повідомлення (62% і 61% відповідно). Далі йдуть довгі відео (29%), зображення (26%) і довгі статті (25%). Аудіоматеріалам і подкастам віддають перевагу 15%.

За висновками авторів, це все свідчить про втрату телебаченням свого лідерства на інформаційному полі:

«Лейтмотив, який пронизує і телефонне опитування, і щоденникове дослідження, – це «велике переселення» в онлайн для пошуку новин. Зараз телебачення ще зберігає значні позиції, але вже точно не домінує (як це було до 24 лютого 2022 року). Насправді переважають онлайн-канали інформації (особливо Telegram і YouTube). Фактично ми є свідками кардинальної трансформації медіаландшафту, де замість кількох потужних телевізійних каналів «виросли» сотні онлайн-джерел, кожне з яких не може похвалитися великою часткою «ринку».

Опитування проводилося серед респондентів віком від 18 років, які проживають на території, контрольованій Україною на 23 лютого 2022 року (тобто до вибірки не входять жителі АР Крим, м. Севастополь, окремих районів Донецької і Луганської областей, які Україна не контролювала до 24 лютого 2022 року, але входять мешканці територій, окупованих росією після 24 лютого 2022 року). Жителів України, які виїхали за кордон після 24 лютого 2022 року, також не опитували. Під час телефонного дослідження вивчалися думки і погляди дорослих жителів України (віком від 18 років) щодо демократії, прав і свобод громадян, структури та практик медіаспоживання. Формально для звичайних обставин статистична похибка вибірки не перевищує: 3,4% для показників, близьких до 50%, 3,0% для показників, близьких до 25 або 75%, 2,1% для показників, близьких до 10 або 90%, 1,5% для показників, близьких до 5 або 95%, 0,7% для показників, близьких до 1 або 99%.

96