Прогулюючись вулицею Саксаганського у Львові, складно повірити, що одна із будівель тут приховує у собі часточку Криму. Однак саме в одній із цих модерністських кам’яниць розташувався Кримськотатарський культурний центр — осередок сонячного півострова в центрі дощового Львова.
«Містяни цікавляться нами та нашою унікальною культурою», — розповідає Тижню Іслям Тохлу — керівник центру.
На сьогодні кримськотатарська громада міста налічує приблизно тисячу осіб. У центрі вони можуть зустрічатися, а всі охочі — здобути нові знання про кримськотатарську культуру, зокрема, те, як вона переплітається з ісламом. Так, тут часто влаштовують зустрічі й відкриті лекції для учнів, студентів, екскурсоводів та всіх, хто зацікавлений, розповідають про кримськотатарські традиції, орнамент орьнек, кухню, історію. За кілька днів до нашої розмови із Іслямом Тохлу саме тут львівські школярі могли розпитати про все, що їх цікавить, під час зустрічі із рабином, імамом та священником.
Центр є також і важливим релігійним осередком для всіх мусульман міста — тут є молитовні приміщення. Окрім того, у Львові є ще дві мечеті — мечеть імені Мухаммада Асада та мечеть з мінаретом на Південному ринку.

Іслям Тохлу. Керівник Кримськотатарського культурного центру. ФОТО: КАТЕРИНА МОСКАЛЕЦЬ. КРИМСЬКОТАТАРСЬКИЙ КУЛЬТУРНИЙ ЦЕНТР ЛЬВОВА
У львів’ян є цікавість і відкритість до кримськотатарської культури, тож проблем із інтеграцією мусульманської спільноти не виникає. Щоправда, як розповідає Іслям Тохлу, часом у соцмережах можна зустріти певне нерозуміння, неосвіченість щодо питань корінних народів України. «Наявність мечетей, заклики до молитви, деякі інші культурно-релігійні особливості часом побуджують одиниці думати, що «сюди понаїхали мусульмани”, особливо, якщо йдеться про ортодоксальні спільноти. Але це питання поодинокої точкової необізнаності, на яке націлена культурно-релігійна сторона роботи Центру, зокрема», — пояснює Іслям Тохлу. Подекуди в Україні ще також бракує розуміння серед населення, що і українці, і киримли — одна політична нація. «Крим — це землі, де ми утворились і дуже довго жили, у нас була наша держава, яка існувала багато століть, допоки ми не програли Росії», — підсумовує він.
З КРИМУ ДО ДРОГОБИЧА

Амет Бекір. Менеджер культурних подій Кримськотатарського культурного центру у Львові, а також керівник громадської організації «Арекет». ФОТО: КАТЕРИНА МОСКАЛЕЦЬ. КРИМСЬКОТАТАРСЬКИЙ КУЛЬТУРНИЙ ЦЕНТР ЛЬВОВА
Одна із перших кримськотатарських спільнот на Заході України утворилася в Дрогобичі ще в березні 2014 року. Завдяки цьому ядру зароджувалася міцна спільнота міста та й усього регіону.Саме в Дрогобич у вересні 2014 життя привело й Амета Бекіра, якому довелося покинути домівку в Криму. Нині він менеджер культурних подій Кримськотатарського культурного центру у Львові, а також керівник громадської організації «Арекет» (кримськотатарською «Рух»). У 2015-му році «Карітас» Самбірсько-Дрогобицької єпархії надав Амету та його родині притулок і допоміг інтегруватися. 9 місяців Амет з дружиною писали проєкти для «Карітасу». Так почалася їхня громадська діяльність. Спершу була ініціативна група «Дрогобич кримли», що згодом переросла в громадську організацію «Арекет», яка активно діяла з грудня 2015 до 2017.
У 2017-му родина вирішила перебратися з Дрогобича до Львова. У переїзді значну роль відіграло те, що 2016 року син пана Амета Мустафа переміг у відборі до Української академії лідерства й переїхав до Львова. Хлопець був єдиним кримським татарином на всі п’ять осередків.
З травня 2017 року у Львові вже існував Кримськотатарський культурний центр, у листопаді ж 2017-го Амет з дружиною доєдналися до його до діяльності. Подружжя та ГО «Арекет» допомагали прописати стратегію Центру, зокрема те, що стосується культурно-освітньої, релігійної (збори мусульманської громади, підтримання традицій) і політичної діяльності (участь в акції на підтримку «Бранців Кремля»).
Нині рушійною силою кримськотатарської громади Дрогобича є культурний центр «Іхсан-Щирість». Після початку повномасштабного вторгнення багато представників кримськотатарської громади, які мали для цього законні можливості (багатодітні сім’ї), виїхали за кордон, спільнота стала меншою, утім, не менш активною. Окрім того, доєднувалися нові люди, які часто були вже двічі переселенцями. Така доля спіткала й родину Ільяса Усеінова, який нині виконує обов’язки імама центру.
Ільясу Усеінову довелося покинути Крим 2016 року. У 2019-му з родиною придбав будинок у Мелітополі, де проживав до початку великої війни. «Ніколи не думав жити на Заході України, адже завжди хотілося бути ближче до рідного Криму: кліматично, локально, ментально», — розповідає він Тижню. Проте, коли росіяни наближалися до Мелітополя, довелося покинути й цю свою нову домівку. Близькі друзі допомогли родині виїхати за півгодини до заходу в місто ворожих військ. Далі евакуаційним потягом вони попрямували до Львова, а звідти вже автобусом — до Дрогобича. Чому туди? Та сама причина, про яку вже йшлося в тексті — сформована ще з 2014 року кримськотатарська громада міста. Дрогобич сподобався пану Ільясу особливо через відсутність упередженого ставлення до кримських татар, яке часто можна було зустріти в Криму. Там його народ вважали зрадником через російську пропаганду. «Перше, що я відчув, — люди розуміють, що це їхня земля. Тому місцеве населення більш консервативне в плані зберігання себе такими якими вони є з погляду ідентичності», — розповідає він.
Ільяс Усеінов зауважує, що багато мешканців Дрогобича знають свої корені, походження й предків. Люди тут мають історичну пам’ять, адже жили у місті з діда-прадіда й це підтримує їхнє національне та культурне сприйняття себе як дрогобичан. На противагу цьому, у Криму більшість населення, яке складається з російських окупантів, не знає себе, не має культурного та історичного зв’язку з Кримом:
«Справжнє коріння кримської землі — вирване. Тому що воно — татарське. А російське, воно — “чемадан — вокзал — Масква”. Сьогодні там, завтра тут. Вони прийшли, захопили, але знають, що це не їхнє. І розуміння, що Крим не їхній, змушує окупантів завжди сидіти на валізах», — наголошує він.
Кримськотатарський культурний центр Дрогобича має багато можливостей не лише для самої громади, а й для місцевих мешканців. За словами Ільяса Усеінова, у Центрі є кімната зі швейним обладнанням. Його надала філія ООН на грант, який отримала одна із членкинь спільноти. Є намір робити дні відкритих дверей, щоб місцеві жінки приходили й теж щось для себе шили та тісніше спілкувалися із жінками кримськотатарської спільноти. Також є шаховий клуб, комп’ютерний клас, молодіжний центр зі столами для настільного тенісу, де і діти та молодь зі спільноти, і місцеві можуть спілкуватися й навчатися.
СМАК РІДНОГО КРИМУ
У час повномасштабної війни мало хто готовий розпочинати нову справу, інвестувати кошти і час, коли навколо непевність. Утім це не зупинило пані Лєране. Своє етно-кафе «Кримський дворик» вона відкрила наприкінці 2023 року, у розпал війни. Ця локація дуже відома у місті і є улюбленою для багатьох поціновувачів кримськотатарської кухні та культури.
Як і Ільяс Усеінов, пані Лєране також змушена була двічі покидати домівку через росіян. Із сім’єю вона виїхала з Ірпеня до Львова 6 березня 2022 року, куди переїхала у 2016, коли змушена була покинути рідний Крим. Хоч повномасштабна війна уже почалася, у жінки і її сина не було паніки і на те було дві причини: чоловік військовий, спокій якого поширювався на сім’ю та насичений викликами досвід кримськотатарського народу. Жінка каже, що всі десять років окупації Криму очікувала, що буде продовження:
«Бо історія показує, що росія не зупиняється ні на Придністров’ї, ні в Чечні, дві війни там було, ні в Грузії з Абхазією, ні на Сході України».

Лєране Х. відкрила своє етно-кафе «Кримський дворик» у розпал повномасштабної війни. ФОТО: З ОСОБИСТОГО АРХІВУ ПАНІ ЛЄРАНЕ
У Львові прихисток родині надала Оксана Новікова, власниця мережі пекарень «Кримська перепічка». Потім через кримських знайомих вдалося вийти на невеличке, але відносно дешеве житло, адже ж тоді ціни на оренду на ринку були захмарні. Каже: «Всі ці питання вирішуються, коли ти просто шукаєш відповіді. Ні до чого було скаржитись, сумувати чи бідкатись, чоловік уже був на фронті, у десантно-штурмовій бригаді, поруч інших родичів немає і є відповідальність за себе та неповнолітню дитину, тому треба просто засучити рукава і працювати. Чим раніше почати, тим краще». Далі були і інші виклики: поранення чоловіка, на яке йшли ресурси, намагання відкрити власну справу, яке увінчалося успіхом з третьої спроби.
Запускала пані Лєране бізнес на кошти від гранту компанії Oxfam разом з банком «Львів». Гроші були невеликі, доводилося докладати. Далі — багато особистого ресурсу, вкладеного в пошук приміщення, обладнання, меблів, але що найголовніше — людей. Адже бізнеси творять люди. На той час знайшлися працівники, близькі по духу — теж переселенці: з Донецької, Луганської, Сумської областей, Криму. Персонал навчався через проби, помилки і успіхи. Проте, люди мали спільну біду, тому підтримували одне одного, хоча й бути всілякі нюанси та стреси. Бізнес росте і удосконалюється і досі. Хоча, через війну трафік гостей, зрозуміло, менший, ніж у мирні часи. Тай, пані Лєране говорить відверто, що багато чоловіків бояться бути мобілізованими, тому сидять удома, відповідно, кафе не може зараз дозволити собі доставки. Але, власниця вкладає у розвиток «Кримського дворику» та у достойну зарплату персоналу, хоча й досі долає особисті бізнес-виклики.
ДОЛАТИ «БІЛІ ПЛЯМИ»
Якщо на початку російсько-української війни у 2014 році українці мали чимало «білих плям» у розумінні того, хто такі киримли, якою є історія Кримського півострова, то нині ситуація значно краща, хоча простору для вдосконалення дуже багато. Так, Амет Бекір розповідає, що наразі йде розмова із українським істориком Ярославом Грицаком про те, щоб внести більше відомостей про кримських татар до другого тому історії України. Зокрема, очікується висвітлення теми кримських татар і українського степу, Кримського Ханату, поняття «Ханська Україна».
«Уже йде дискурс і вкраплення в історію України кримськотатарської теми. Без історії кримських татар ми не зрозуміємо ширшу історію України», — зауважує він і наголошує, що йдеться не тільки про минуле, але й про сьогодення: «В кожному п’ятому батальйоні ЗСУ зараз є хоча б один-два кримських татари».
Є зміни і на законодавчому рівні. В коментарі Тижню представниця президента України в Автономній Республіці Крим Каміла Ташева каже, що її інституція долучилася до розробки закону «Про корінні народи України», що закріплює право кримських татар, кримчаків та караїмів зберігати та розвивати свої соціальні та культурні інститути в межах Української держави. У 2023 році була створена Національна комісія з питань кримськотатарської мови, яка має сприяти забезпеченню виконання Стратегій розвитку кримськотатарської мови на 2022–2023 роки. Крім того, в декількох українських університетах можна вчити кримськотатарську мову. «Крім того, ми активно працюємо в інформаційній галузі з громадянами України, щоб ознайомити їх з культурою та історією кримськотатарського народу, що є невід’ємною частиною української політичної нації», — зазначає вона.
МРІЯ ПРО ПОВЕРНЕННЯ
Усі співрозмовники Тижня мріють повернутися у рідний Крим — там батьки, родина та близькі родичі, але визнають, що повернуться не всі.
«Я плекаю надію, що мої онуки приїдуть у Крим і побачать там кримськотатарський світ», — каже Амет Бекір, тому на його думку, завдання кримськотатарської спільноти на території Великої України зараз у тому, аби показувати і зберігати цінність народу, аби кримські татари, які покинули Крим, плекали надію на повернення. «99 % кримських татар, які виїжджали і в 18 столітті, і в 19 і в 20 століттях з Криму — з них ніхто не повернувся. Ніхто. Поверталися лише деякі кримські татари з Середньої Азії. Ті, яких депортували, над якимим вчинили геноцид 18 травня 1944 року. Якщо ми виїдемо з України, ми ризикуємо порвати свої зв’язки, буде незрозуміло чи повернемось колись у Крим, а коли ми залишаємось у Великій Україні, а нас є надія на повернення…», — зазначає він.

Багато кримських татар воює у складі ЗСУ, є й ті, хто віддав життя за вільне майбутнє України. ФОТО: З ОСОБИСТОГО АРХІВУ ПАНІ ЛЄРАНЕ
Пані Лєране також хоче повернутися в Крим. За її словами, там буде багато робити після деокупації. «Дай Боже, щоб не довелось розгрібати фізичні руїни, як у Бахмуті, Соледарі, Донецьку чи інших поруйнованих містах. Дай Боже, аби було менше проблем в установленні українських державних інституцій, щоб було якомога менше колаборантів і маргіналів. Словом, роботи для тих, хто повернеться, буде достатньо. Але повернуться не всі», — каже вона.
Наша героїня ділиться, що мріє відкрити «Український дворик» в Криму. З жовто-блакитним прапором, гімном України, згадками про християнські свята та українські дні пам’яті, такі як Голодомор, наприклад. Це місце розповідало би про українську етнічність, музику, традиції. Щоб можна було відкрити Україну ще раз через запахи, звуки, смаки. Жартома роздумує: «Хіба не може бути українського бургера, морозива зі смаком борща?», додає: «Треба буде багато робити в Криму і нагадувати місцевим про Україну».
Для пані Лєране дуже важливо розвіяти міф, наче кримські татари просто чекають звільнення Криму, адже багато з них воює в складі ЗСУ, вона згадує, зокрема, загиблих за свободу України Геннадія Афанасьєва, Еда Халінока, посмертного героя України Решата Амєтова та про багатьох інших загиблих або ув’язнених кримських татар. Про них говорять в Україні, про них говоритимуть у вільному українському Криму. Тому, каже, потрібно працювати і на користь міста, у якому зараз живе і на користь майбутнього українського Криму.
І у цьому з нею згодні інші співрозмовники Тижня. Бо лише сильна, об’єднана спільними силами Україна зможе здолати того ворога, проти якого воює нині. Пізнаємо одне одного, зближуємось, працюємо на благо України.
Матеріал опубліковано у спільному спецпроєкті “Українського тижня” та Школи журналістики та комунікацій УКУ. Повну електронну версію спецвипуску можна переглянути за посиланням.