На фото: Улюблена співачка легендарного Антоніо Карлоса Жобіма Мауша Аднет
Девіз фестивалю – «Щастя в кожній ноті» – втілився в особливому дусі свободи і творчості, незвичайній доброзичливості слухачів, у їхній зацікавленості якомога більше побачити й почути, щоб відкрити для себе таємниці особливого світу імпровізації під назвою Джаз! Три вечори поспіль музиканти з восьми міст України – Києва, Одеси, Сімферополя, Львова, Черкас, Сум, Севастополя, Дніпропетровська – і найбільших джазових центрів Росії – Москви, Санкт-Петербурга, Ростова-на-Дону, гості з Латвії, Бельгії, Бразилії в п’ятигодинних марафонах non-stop презентували свої програми. Два концертні майданчики із сучасним рівнем звукового та світлового оформлення – Велика і Мала сцени пансіонату «Голубой залив» – під зоряним небом щедро дарували живу музику. І відчуття щастя з перших звуків об’єднало музикантів і глядачів.
Фестивальна програма показала вельми різноманітну картину музичних стилів сучасного джазу, об’єднавши найбільш ранні зразки американських джазових традицій з авторськими програмами європейських майстрів XXI століття. А демократичність і некомерційне спрямування концепції оргкомітету дали змогу відвідувати всі заходи фестивалю безплатно. Це були не тільки концертні програми на двох сценах, а й виставка музичних інструментів української фірми Avaks Guitars, і майстер-класи, які провели Олександр Мерзлікін, Олександр Муренко, Тамара Лукашова та Олексій Пєтухов, і відкритий радіоефір, присвячений 90-річчю з дня народження Чарлі Паркера, і нічні Jam Session у джаз-кафе «Богема».
День перший, 3 вересня, п’ятниця
Дефіле центральними вулицями курортного містечка Dixie Brothers Band (Ростов) – веселі та розкуті, вони легко імпровізують на тему американських популярних пісень і маршів 1920-х років, у супроводі веселих дівчат у фестивальних футболках і молодих хлопців із прапорами фестивалю поступово «обросли» колоною неабияких розмірів, яка співала і танцювала, створюючи на набережній Коктебеля святкову атмосферу в традиціях Нового Орлеана. З відомою темою «Коли святі марширують» диксиленд пройшов через майданчик глядацького поля (не зали!) на сцену і був нагороджений першими фестивальними оплесками.
Офіційне відкриття: стисле вітальне слово голови оргкомітету фестивалю Костянтина Зелінського, директора пансіонату «Голубой залив» і відданого цінителя джазу.
Виступ джаз-оркестру МВС Автономної Республіки Крим під керівництвом заслуженого артиста України, майора міліції Геннадія Ретинського в традиціях свінгових оркестрів Америки 1930-х років. Після популярної теми з к/ф «Серенада сонячної долини» наполегливий слухач не раз вимагав виконати знамениту «Чаттанугу Чу-Чу», що свідчить про знання хітів оркестру Гленна Міллера – бендової джазової класики!
Фестивальний караван продовжив свій хід із південних штатів батьківщини джазу Великим Шовковим шляхом із кримським гітаристом, диво-віртуозом, народним артистом України Енвером Ізмайловим. В улюбленому східному вбранні він виглядав, як маг і чарівник татарських та балканських мелодій і ритмів. З ансамблем «Карадаг» і солісткою Леніє (своєю донькою) лідер представив етно-джазові авторські твори і майстерний тепінг на гітарі, що так полюбився досвідченому слухачеві.
Крутий розворот стилю – джаз-рок і сонячні ритми latino у виконанні Черкаського джаз-квінтету Сергія Крашеніннікова. Перед початком виступу сам лідер визначив головну мету: «Глядачі мають отримати задоволення й заряд гарного настрою». І прохолодний вечірній бриз помітно «потеплішав» від гарячих імпровізацій клавішних та саксофона Миколи Євпака.
Ансамбль Олексія Пєтухова представив одеську джазову школу в авторських творах, яскравих і фактурно насичених соло клавішних лідера, саксофона Олега Субботіна, а також солістки Тамари Лукашової. Гнучкий голос молодої співачки в скет-вокалі, граціозний ритм, широкий діапазон доповнили інструментальні фарби стилю ф’южн у синтезі з мейнстримом.
Несподіваним став виступ Funky Hohol’s Band’a з міста Сум. Неприборкана енергія і натиск звучання джаз-рок-ритму та стилю фанк захопили глядачів яскравою динамікою, змусили пританцьовувати, свистіти й до опівночі плескати колективу Івана Куліжнікова.
День другий, 4 вересня, субота
Уже відомий та улюблений глядачами Dixie Brothers Band із Ростова грав у стилі джазових традицій часів «сухого закону» в Америці: весело й запально, стрімко і безтурботно, святково й трохи насмішкувато в безупинно мінливих соло кларнета і труби, банджо і туби. Хриплі голоси «під Армстронга» доповнили світлі інтонації співачки-солістки та спеціального гостя диксиленду. Але головним стрижнем програми стали соло на тромбоні й голос керівника Івана Федюніна.
Ансамбль Сергія Манукяна – квартет однодумців, віртуозів-імпровізаторів: клавішні – Валерій Гроховський, гітара – Павло Чекмаковський, барабани – Артем Федотов. А центром звукової палітри стали голос та імпровізації на клавішних лідера Сергія Манукяна. Особливий, тільки йому притаманний вокал, що поєднує елементи джазу і поп-стилю, соул та блюзу, надав нові фарби звучання відомим мелодіям Майлса Девіса, джазовим стандартам і популярним пісням.
Сама назва ансамблю Олександра Муренка – Fusion band – свідчить про стиль авторської програми киян. Затребуваний у колі естрадних співаків (Руслана, Л. Кравчук, Тіна Кароль) барабанщик задав основний пульс авторської програми з джазовими братами Лебєдєвими – саксофоністом Володимиром і басистом Артемом, а також клавішником Русланом Болатовим.
Заключним сетом програми став найбільш «озброєний» музикант – легендарний Алєксєй Козлов із гуртом «Арсенал». Новий творчий етап потребував оновлення складу, а нинішні стильові риси своїх музичних ідей народний артист Росії, музикант-учений визначає поєднанням нью-ейдж, world music, ф’южн. Головним же, як сказав метр, є для нього «прагнення грати гарну музику з яскраво вираженою пластикою мелодії та ритму, неквапливістю мудрих думок, що узагальнюють філософію відчуттів у часі та просторі».
Ще один бонус від організаторів – опівнічне drum-show – Олександр Муренко (Київ) та Олександр Мерзлікін (Рига) в сутичці гігантів (не за зростом і вагою, хоча це теж мало місце), сміливих експериментаторів, які після спільного майстер-класу вирішили показати на великій сцені свою ансамблеву інтуїцію і сміливість грати повним звуком в абсолютному злагодженому ансамблі. До них приєднався перкусіоніст Рустем Барі (Сімферополь), і вийшло справжнє шоу, адже «ударники» виявилися «заводними» – чергували місце гри від ударної установки до авансцени, мінялися інструментами, витягували звуки з усього, по чому можна було вдарити паличкою, що привело до загального захоплення глядачів.
День третій, 5 вересня, неділя
У заключних етапах руху фестивального каравану джазовим полем пансіонату «Голубой залив» брали участь виконавці багатьох країн, підтвердивши вислів, що джаз не має кордонів і музиканти незалежно від національності чудово розуміють один одного.
Першими на сцену вийшли молоді виконавці Kiev Art Ansamble під керівництвом досвідченого наставника, заслуженого артиста України, піаніста і композитора Володимира Соляника. Авторські композиції хоча й містили складні образи, мелодійне знаходження шляхів заплутаними лабіринтами гармоній і тембрових накладень клавішних, баса й саксофона все ж таки знайшли гарячий відгук у сотень слухачів, які прагнули ближче підійти до сцени і відчути себе всередині музичної атмосфери.
Гості з Латвії – квартет The Radio – відкрили слухачам новий стиль – атмосферик-джаз, у якому поєдналися риси безлічі стилів: ф’южну, чилауту, лаунджу й електро-джазу. Олександр Мерзлікін за барабанами з електронною приставкою майстерно зрежисирував потоки сучасних мелодико-ритмічних прийомів імпровізації всіх інструментів в особливому саунді «екологічно» корисного і «чистого» джазу.
Секстет піаністки Аміни Фігарової як міні-бенд об’єднав акустичні духові (флейту, трубу, саксофон) і ритм-групу (фортепіано, бас, барабани), а також представив найбільш «міжнародний» склад: Бельгія, Голландія, Німеччина, Люксембург, тоді як сама Аміна – уроджена азербайджанка, яка переїхала до Голландії! Приїзд ансамблю став можливий завдяки підтримці Посольства Бельгії та Представництва Євросоюзу в Україні. Бельгійський посол Марк Вінг і заступник голови Представництва ЄС Марія Юрикова вітали зі сцени всіх музикантів та слухачів і висловили сподівання на розширення співпраці та встановлення міцних творчих зв’язків.
Заключним акордом фестивальної програми став виступ Brazil Bossanova – Бразилія – Росія. У програмі прозвучали чудові легендарні мелодії Антоніо Карлоса Жобіма у виконанні носіїв традицій latino: піаніста Еліо Алвеса (Ріо-де-Жанейро), басиста Аркадія Овруцького (народився в Києві, має російський паспорт, живе в Нью-Йорку), барабанщика, лауреата «Греммі» 2003 року Дудуки де Фонсеки (Бразилія). Окрасою програми стала Мауша Аднет (дружина барабанщика), яка 15 років працювала разом із Жобімом й отримувала від нього найпалкіші оцінки свого чарівного голосу.
Завершенням п’ятигодинного музичного марафону стали піро-шоу і грандіозний феєрверк під звуки запису знаменитого «Каравану» у виконанні гурту «Чикаго», шквал оплесків кількох тисяч глядачів, крики «Браво!» і «Дякуємо!».
Не акцентуючи деякі проколи і недоліки, без яких дуже важко навіть уявити собі таке масштабне дійство, можна сміливо сказати, що джазове свято відбулося, девіз фестивалю став реальністю і щастя справді пережили всі учасники зустрічі в Коктебелі на Live in Blue Bay.
Фото: Ігор Снісаренко
Київ – Коктебель