Мораль, культура й виживання Європи

14 Вересня 2012, 18:03

Перед початком економічної інтеграції було необхідно чітко вивчити становище. Спершу задумали створити Європейське об’єднання вугілля та сталі. Це послужило першим кроком до об’єднаної Європи, на нього зважились у 1951-му шість країн (Німеччина, Франція, Італія, Бельгія, Нідерланди, Люксембург).

Потім Європа збільшилась, завела собі євро, накреслила в загальних рисах політичне структурування. Сьогодні вона розхитана, уражена серйозною економічною, монетарною та фінансовою кризою. Щоб урятувати себе й повернутися до життя, чи не повинна вона знайти нового морального або ж культурного імпульсу?

Такий пафос наявний радше в противників об’єднаного континен­­ту, які у своїй більшості з’їжджають на популістський, ксенофобський чи навіть расистський дискурс, іноді правий, але не обов’яз­­ково – євроскептиків чимало й серед лівих. Часто тут присутній могутній культурний ресурс: національна ідея. Націонал-по­­пу­­лізм долучається до соціально-економічної критики Європи. Він спирається на націю, захищаючи її, рішуче виступаючи проти повсюдної нестримної влади грошей та ринкових відносин, проти імміграції чи присутності ісламу в Європі, проти національної розмаїтості й мультикультуралізму. Він говорить від імені «малих» проти «великих» еліт, партій, брюссельської бюрократії. І тут уже не бракує посилань на літературу та історію.

Проєвропейський дискурс іноді намагається превалювати над історією й апелювати до «християнського коріння». Але він не має ані могутності національних дискурсів, ані історичної сили, ані літературного підґрунтя, а до того ж розділяє, бо прихильники об’єднаного континенту у своїй більшості відкидають Європу християнську, починаючи від лівих сил. Понад те, занепад християнства у Старому світі послаб-лює ці орієнтації.

Але ні культура, ні релігія не зможуть дати нового імпульсу Європі, бо ці сутності діють на різних рівнях: глобальному, національному, локальному, не поспішаючи вийти на європейський. А як щодо моралі?

Європа, попри періоди нацистського варварства, а потім жахіття колишньої Югославії, і надалі ідентифікує себе з універсальними цінностями та правами людини. Але й критичні голоси не є поодинокими. Одні вважають цей універсалізм занадто абстрактним або занадто ідеологічним, який включає в себе домінування білих над кольоровими, чоловіків над жінками, західної культури над африканською та азійською то­­що. Інші продовжують викривати зверхність тих, хто претендує на роль справжньої європейськості.

Фактично Європа ніколи не була спромож­­на прийняти сильні дип­­ломатичні або військові рішення. Вона звільнилась у 1970-ті роки від диктатур в Іспанії, Португалії чи Греції, а також від тоталітарних режимів на своєму сході у 1980-ті. Та все одно скептицизм і абсентеїзм процвітають, про що свідчить ухиляння від голосування; виникає загроза «постдемократії», яка зберігає обличчя демократії, але влада належить медіа, експертам, інститутам моніторингу та різноманітним лобі, що відверто шкодить формуванню політичних поглядів. Мораль не є ставкою чи вирішальним ресурсом.

Тож не реалістично розглядати регістр ані її, ані культури, якщо вони не взаємодіють з економічними чинниками. В дійсності можуть спрацьовувати лише політичний розум і економічна аргументація. Але чи цього достатньо?