Гітару Ско (так його називають колеги, приятелі та світова музична спільнота) можна впізнати з кількох перших тактів – так само, як трубу Майлза Девіса, рояль Телоніуса Монка чи голос Френка Сінатри. Його історія почалась у 1970-х і не поспішає закінчуватися. Він робить усе, що захоче, попри те, сподобається це вам чи ні. Нарешті Джон Скофілд дістався України, завітавши на харківський фестиваль ZaJazz. Із цього приводу хочеться говорити не про його офіційний винятковий статус у світі джазової гітари, а про нього самого. Щоправда, без жодного пафосу, який завше не личить хорошим людям.
Поза сценою
Джон Скофілд, як і домовлено, спускається в хол найкращого харківського готелю, радісно вітається. Коли не знати, що він родом зі штату Огайо, вчився в бостонському Берклі та мешкає в Нью-Йорку, можна подумати, що він справжній британець. Не за акцентом, а за вкрай шляхетною манерою спілкування. В цій людині немає й натяку на зухвалість того музиканта, котрий уже за кілька годин вийде на сцену, щоб порвати публіку на лахміття. Як і в усіх справжніх зірок, ступінь його амбіцій та забаганок обернено пропорційний до його справжнього статусу.
Об’єктивно, Скофілд і за віком (58 років), і за кількістю творчих здобутків, і за місцем поміж сучасних джазових і не тільки гітаристів був найкрутішою персоною на цьогорічному ZaJazz (лаври першої зірки на фестивалі він ділив із колосальним піаністом Гонсало Рубалькаба – проте хай кожен обирає своїх улюбленців на власний розсуд). Навіть той факт, що Джон Скофілд у середині 1980-х грав у самого Майлза Девіса, залишає творчий та кар’єрний відбиток на все життя. Втім, неправильно вважати, що Девіс його «створив»: він його запросив уже сформованим музикантом.
– Ні, звичайно ж Майлз мене не створив, – пояснює ексклюзивно для Тижня Скофілд. – Мені тоді вже було років 30. Я активно виступав у Нью-Йорку з багатьма музикантами, починаючи з 1970-х. Але він мене багато в чому змінив. Додав упевненості. Якось я подумав: «Коли самому Майлзу подобається, як я граю – а він мій улюблений імпровізатор, – то мені варто довіряти власним інстинктам»… Я зміг сфокусуватися на власному стилі. Тобто більше повірив у самого себе.
Поза усталеностями
Підтверджуючи свою репутацію вишуканого та винахідливого гітариста, Скофілд ніколи не ходить протоптаними стежками. Власне тому він і є одним із найкращих гітаристів світу. Хоча останні 13 років Ско тяжіє до спрощення музики. Починаючи, мабуть, із альбому A Go-Go (з його допомогою він витяг на суд світової аудиторії супертріо Medeski, Martin & Wood), він уперто виконує доволі прості для сприйняття прифанковані рифи та ритми. А такими платівками, як Bump, Uberjam, Up All Night, а також Out Louder у квартеті Medeski, Scofield, Martin & Wood він довів, що здатен спростити найскладнішу ідею мало не до рівня стилю drum’n’bass і «надиміти» якоюсь психоделією. Звісно, паралельно в нього й далі виходять суто джазові альбоми (ScoLoHoFo, En Route та Saudades), але тенденція музиканта бути виразним завдяки простоті очевидна.
– Іноді музика, яка мене зачіпає просто як прихильника, – дуже проста, – зізнається віртуоз. – Особливо всі ті старі блюзові записи. З дитинства слухав блюз Чикаго – Мадді Вотерз, Хаулін Вулф, Бі Бі Кінг, R’n’B того часу, давній фольк-блюз. У 1960-х блюз став дуже популярний. Усі ці записи – разом із музикою соул – можна було почути по радіо, а не в якомусь гетто… Й мене тягне до тієї мелодійності. Проте водночас я захопився і джазом, почувши записи Чарлі Паркера.
Найсмішніше, що цього разу ми виконуємо забагато нот – значно більше, ніж у тій музиці, про яку зараз говоримо – продовжує Джон Скофілд. Я на це дивлюся так: ти навчаєшся грати багато нот, але це стає своєрідним «прикриттям» для відсутності ідеї. (Замислено посміюється, витримуючи тривалу паузу). І якщо йдеться про мої останні записи… Минулорічний альбом Piety Street – це пісні госпел (із вокалом. – Авт.), і це проста музика, проте її вкрай важко виконувати з певним відчуттям цілісності. Для мене важливо, щоб усе було виконано правильно, коректно. Цього досягти надзвичайно складно. Хоча мені – не настільки, бо я слухаю багато подібної музики. Так, ця музика проста, але знайти саме прості правильні ноти – зовсім нелегко, інакше всі це робили б, чи не так? Кожен міг би стати Аретою Франклін чи Стіві Вандером. Увесь минулий рік чи й більше я виконував виключно оті пісні госпел. Це було гучним, електричним, фанковим – зовсім іншим, ніж теперішній тур.
У. Т.: А що ви вкладаєте в поняття «проста музика»?
– Як на мене, ми називаємо таку музику «простою», але це лише слово. Коли ми граємо з Medeski, Martin & Wood, іноді трапляється абсолютно вільна імпровізація – а це дуже важка річ, що вимагає певного вміння, якого в багатьох немає. Водночас ми виконуємо до біса мелодійних речей, як у нашому другому спільному альбомі Out Louder. І мене постійно тягне до простих фанкових речей. Але коли я виконую більш джазову музику, як бібоп, я граю також у цьому ненагромадженому контексті. На щастя, можу грати мелодійно, що було б неможливо, якби не опанував контексту. Завжди виникають проблеми, коли все стає надто ускладненим. Це майже як у студентів: кожен починає грати джаз, й усі навчаються виконувати забагато нот. Однак з’являється відчуття, що ти насправді не імпровізуєш, а просто «ганяєш гами», виконуєш напрацьовані фрази. Ти не в цьому моменті. Це те, чого я уникаю. Хоча мені подобається змінювати жанри.
Тепер, власне, про його квартет. Барабанщик Білл Стюарт, за словами Скофілда, – один із найкращих партнерів та людей, із якими за честь виступати разом («Це таке щастя, коли ти граєш і не маєш контролювати все довкола, бо всі все роблять правильно, й тобі не треба займатися нічим, окрім як власне грати»). Чудовий контрабасист Бен Стріт колись уже виступав у Харкові. Молодий піаніст Майкл Екрот був учнем Скофілда по класу ансамблю.
У. Т.: Яку головну ідею ви намагаєтеся донести своїм учням?
– Я не даю уроків як таких. Навряд чи комусь зможу допомогти в цьому сенсі – однією конкретною порадою. В Нью-Йорку сиджу й граю зі своїми студентами, ми проробляємо якісь технічні речі… Розповідаю їм дуже-дуже багато. Немає чогось одного. Я справді вірю, що будь-хто, достатньо обдарований, здатен усмоктувати музику, як губка. І чим більше навколо таких людей досвідченіших музикантів, тим краще вони навчаються. Й це те, що я їм можу запропонувати. В мене немає викладацького методу як такого.
У. Т.: Невже? В мене колись була ваша відеошкола…
– О ні… В мене була відеошкола – дуже-дуже давно. (Скофілд сміється, дещо присоромлено.) Так… Знаєте, вірю в музичну теорію, в усі ці гами та закони. Це як наука, яка є вкрай важливою. Але речі, які я казав у тому своєму відео – це те, про що базікає будь-хто, хто робить музичні школи, те, що можна прочитати в підручнику про музику.
У.Т.: Здається, вас зовсім не обходить і ніколи не обходило, що в джазі вважають правильним, а що – ні.
– Я не думаю, що є якісь «правильно-неправильно». В мене свої власні «правильно» та «неправильно». Перш за все, тебе не навчать в школі грати джаз. Ти маєш іти за власними почуттями. Для цього є багато шляхів. Ніхто тобі не скаже, як правильно. Цей світ великий. Мені подобається проста фраза: джазу можна навчитися, але джазу не можна навчити. Якщо в людини є талант і прагнення, не так уже й важливо, чи навчаєш ти її. Вона й без тебе навчиться.
На сцені
Здалося, квартет усе ще прилаштовувався одне до одного: це був перший виступ у турі, який вони гратимуть протягом місяця щодня (!) по всій Європі. Вони виконували бібоп Чарлі Паркера та Діззі Гіллеспі, грали стандарти, як і обіцяв Скофілд, а також його нові та не дуже композиції, що можна зарахувати радше до хард-бопу – прифанковані-приблюзовані, інтровертні, де паузи важать навіть більше, аніж ноти поміж ними. Джазовий та бібоповий – це, мабуть, не зовсім той несамовитий Ско, якого мріяв побачити хлопець мого віку та уподобань. Не атомна бомба. Проте до цього слід ставитися так, як і сам Скофілд: «Коли чую чиюсь гру, я вчуся й роблю висновки, незалежно від того, подобається мені це чи ні. Є багато людей, котрих дуже поважаю за те, які вони музиканти, але мені не подобається їхня гра, стиль».
Як там хто, а я ніколи наживо не чув, щоб людина так вільно та органічно поводилася з гітарою, коли вони разом із інструментом здатні висловити все, що їм заманеться, з будь-якою інтонацією й на будь-якій швидкості та поза усталеними стандартами. Він навіть не користувався своїми легендарними гітарними «примочками», а просто – в старий добрий спосіб – увімкнувся просто в підсилювач… І все одно робив зі звуком гітари те, на що не здатні 99,9% гітаристів у цьому світі. Відчуття, ніби він їй то передавлює горлянку, то дає висловитися на повну. Ніби не він грає на гітарі, а вона сама розповідає те, що треба…
Автор висловлює щиру подяку Говарду Менделу та Сюзан Скофілд за допомогу у здійсненні інтерв’ю.
[1835]
John Scofield Live, 1977
Bar Talk, 1980
Still Warm, 1985
Loud Jazz, 1987
Time on My Hands, 1990
What We Do, 1993
Groove Elation, 1995
A Go Go with Medeski Martin & Wood, 1998
Works For Me, 2001
Piety Street, 2009