Місце аварії літака Boeing 737 "Міжнародних авіаліній України", який розбився в Ірані 8 січня, після вилучення уламків зачистили бульдозерами. Про це у п'ятницю, 10 січня, повідомив засновник міжнародної групи журналістів-розслідувачів Bellingcat Еліот Гіґґінс, передає Укрінформ.
“Підтверджено, що місце аварії зачищено бульдозерами, а уламки вилучено, що дуже ускладнює проведення експертизи на місці падіння літака. Це викликає ще більше запитань щодо причетності Ірану”, – сказав Гіґґінс.
За його словами, велике питання в тому, як іранські системи ППО могли навестися на авіалайнер, котрий знаходився настільки близько до аеропорту, з якого того самого дня вилітали багато інших рейсів.
“Я думаю, що PS752 було збито випадково, бо район знаходився у стані підвищеної бойової готовності після іранських ракетних ударів по американській базі в Іраку”, – зазначив він.
Він також наголосив, що команда Bellingcat продовжує збирати відео з місця трагедії, зняті до того, як прибрали уламки, а також вивчає знімки літака, зроблені під час падіння.
“У нас є одне відео, на якому можна побачити, як в літак поцілила ракета. Ми змогли підтвердити геолокацію і співставити її з інформацією, яка в нас була, зокрема, з місцем падіння літака, тому відео видається достовірним. Також є два знімки уламків ракети "Тор", зенітної ракети російського виробництва, але нам не вдалося підтвердити місце, де були зроблені ці фотографії”, – повідомив Гіґґінс.
Нагадаємо, літак Boeing 737 МАУ розбився незабаром після вильоту з аеропорту Імама Хомейні в Тегерані 8 січня. Лайнер виконував рейс Тегеран-Київ (PS 752). Загинули всі пасажири та екіпаж. За попередньою інформацією, мова йде про 167 пасажирів та 9 членів екіпажу. На борту перебували громадяни сімох країн: України (11 осіб, включно з дев’ятьма членами екіпажу), Ірану, Канади, Швеції, Афганістану, Німеччини та Великої Британії. МАУ оприлюднила імена загиблих членів екіпажу та список пасажирів.
Як свідчить звіт іранської сторони, літак зайнявся перед катастрофою і намагався повернутися в аеропорт. На загоряння перед катастрофою вказують повідомлення очевидців, а траєкторія польоту свідчить про те, що лайнер збирався повернутися в аеропорт вильоту. Водночас, екіпаж літака не повідомляв про незвичайні обставини під час польоту. Після зіткнення з землею стався вибух.
Своєю чергою, у МАУ заявили, що літак був справний, і не припускають помилку екіпажу.
У Раді національної безпеки й оборони озвучили кілька основних версій: ураження ракетою, зіткнення з БПЛА, вибух двигуна з технічних причин або терористичний акт усередині авіалайнера.
МАУ призупинила рейси до Тегерана на невизначений термін. Уряд ухвалив рішення з 9 січня припинити роботу українських авіакомпаній у повітряному просторі Ірану. Воно буде переглянуте після з'ясування причин трагедії.
Офіс генпрокурора розпочав досудове розслідування. Мова йде про ч. 3 ст. 276 КК (порушення правил безпеки руху або експлуатації повітряного транспорту, що спричинило загибель людей).
Україна та Іран домовилися координувати дії слідчих груп обох країн, щоб з'ясувати причину аварії.
9 січня до Ірану у складі пошуково-рятувальної групи прибули 45 українських фахівців, зокрема з Державної авіаційної служби, Національного бюро розслідувань авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами та представники МАУ.
9 січня американський високопосадовець повідомив журналістам, що американські супутники виявили в Ірані запуск двох ракет незадовго до падіння літака.
У міжнародній групі журналістів-розслідувачів Bellingcat заявили, що літак могли збити ракетою із секретної іранської військової бази IRSG. Прем'єр-міністри Канади та Великої Британії Джастін Трюдо і Борис Джонсон заявили, що літак був збитий іранською ракетою, можливо, ненавмисно.
Президент Володимир Зеленський заявив, що версія про влучання ракети в літак Boeing 737 МАУ не виключається, але станом на сьогодні – не є підтвердженою. Згодом посольство США в Україні передало Зеленському дані щодо авіакатастрофи літака.