За півроку перебування Дмитра Табачника на посаді міністра освіти і науки в українські школи і виші повернулися корупційні схеми, вища школа пережила хаотичну вступну кампанію, викладання історії послідовно спрямовується в русло російсько-радянської історіографії
29 березня
Міносвіти скасувало державний іспит з української мови для бакалаврів «з метою оптимізації фінансових витрат вищих навчальних закладів». 28 липня було скасовано екзамен з української мови під час вступу до аспірантури та складання кандидатського мінімуму з української під час захисту дисертації.
НАСЛІДОК
Маргіналізація української мови серед випускників вишів та науковців, передусім у природничо-технічних галузях.
30 березня
Підписано наказ про переклад тестів зовнішнього оцінювання шістьма мовами.
НАСЛІДОК
За шістьма мовами нацменшин приховане масове оцінювання однією з них – російською.
Квітень
Міносвіти затвердило «правила Табачника» – зміни до умов вступу до вищих навчальних закладів. Вперше Міносвіти змінило правила вступу на початку кампанії. Зокрема, під час конкурсного відбору враховуватимуть середній бал атестата. Для осіб, не атестованих із української мови та літератури, приймальна комісія може дозволити встановлювати вступний іспит із тієї мови, оцінки з якої виставлені в документі про освітній рівень.
НАСЛІДОК
В українські виші потраплять студенти, які взагалі не знають української мови. Кількість медалістів зросла на 30% порівняно з 2009 роком, а продаж класних журналів – на 23%, що засвідчило повернення у середню школу корупції, оскільки вчителі знову взялися за «переписування» учнівських оцінок. Повернення корупції може бути тим пряником, яким купують функціонерів системи освіти на шляху формування «общерусской» свідомості нового покоління українців.
12 квітня
Дмитро Табачник пообіцяв повернути в українські підручники термін Велика Вітчизняна війна: «Переконаний, що під час Великої Вітчизняної війни не було ніякої третьої сили. Була антигітлерівська коаліція, і був гітлерівський Рейх, і його союзники-сателіти, і озброєні формування, які створювалися з місцевих громадян на окупованій території, – це колабораціоністи».
НАСЛІДОК
Відмова України від власної історії, повернення до радянського поділу українців на «правильних» (російських) і «неправильних».
16 квітня
Міністр освіти заявив про запровадження нової концепції викладання історії у школі, що «базується на антропоцентричному підході – вивченні історії з позиції особистості, а не певної етнічної групи».
НАСЛІДОК
Насправді йдеться про вивчення історії в руслі російської історіографії, за якою Україна не має окремої історії.
20 квітня
Міністерства освіти Росії та України на 7 травня запланували проведення спільного «уроку пам’яті». За рекомендаціями Міносвіти РФ, «варто акцентувати увагу на героїчних сторінках спільної історії країн СНД, бойових подвигах земляків, на миролюбній зовнішній політиці держав – учасників СНД».
НАСЛІДОК
Культивування сталінських міфів, нівелювання ролі України у Другій світовій війні.
19 травня
Дмитро Табачник оголосив про підготовку українсько-російського посібника для вчителів історії, який побачить світ орієнтовно у жовтні-листопаді і з якого «вчителі історії зможуть ознайомитися з офіційною позицією історичної науки».
НАСЛІДОК
Цей посібник ґрунтуватиметься на вже апробованому російському досвіді, коли група істориків на чолі з Алєксандром Філіпповим на замовлення Кремля підготувала порадник для вчителів із новітньої історії, у якому Cталін оголошувався «креативним менеджером», а «секретом успіху» Брєжнєва названа «стабільність».
25 травня
Дмитро Табачник заявив, що шкільний курс зарубіжної літератури буде перейменовано в світову літературу. Основна причина цього рішення, за його словами, у тому, що «перейменування російської літератури в зарубіжну ставило якийсь бар’єр». Російська література, що вивчатиметься мовою оригіналу, займатиме три чверті навчального обсягу.
НАСЛІДОК
Русифікація свідомості молодих українців, зростання переконаності, що поза російською літературою світової не існує, посилення комунікаційного розриву України зі світом.
28 травня
Табачник оголосив, що з підручників з історії буде усунуто згадку про Голодомор як про геноцид українців, назвавши попередні підходи до подачі знакових подій історії «брєдятіною».
НАСЛІДОК
Утвердження офіційного російського погляду щодо Голодомору.
2 червня
Міністр освіти заявив, що частину програми з української літератури «потрібно розвантажити» і що «в курсі української літератури будуть представлені більше письменники-класики».
НАСЛІДОК
Встановлюється засада «хороший письменник – мертвий письменник», що усуває від вивчення творчість Ліни Костенко чи Валерія Шевчука. Повернення «забронзовілості» українських класиків, що було одним із чинників відлякування учнів від літератури.
6 липня
Верховна Рада ухвалила рішення про повернення до одинадцятирічної освіти. За словами Табачника, якби цього не було зроблено, «освіту спіткала б катастрофа».Також запроваджено обов’язкову дошкільну освіту – з п’яти років діти мають відвідувати підготовчі класи у дитячому садочку.
НАСЛІДОК
Збільшиться «дошкільна» корупція – за потрапляння в дитсадок відтепер доведеться платити великі гроші, оскільки місць у дошкільних закладах зараз вистачає лише для половини українських дошкільнят. Міносвіти не встигло підготуватися до 1 вересня з урахуванням переходу на 11-річку – не встигли надрукувати підручники, підготувати навчальні програми тощо. Скорочення на один рік навчання в школі неминуче призведе до перевантаження дітей, погіршить умови профільного навчання школярів, а також рівень підготовки випускників до вступу до вишів. Україна зупинилася на шляху входження до європейського освітнього простору і наближення до європейських стандартів.
12 липня
Дмитро Табачник надіслав до Варшави скоригований проект Угоди про створення урядами України, Польщі та ЄС Східноєвропейського університету, з якого зникли положення про фінансові зобов’язання української сторони. Раніше він заявляв, що не проти ідеї такого вишу, якщо в ньому навчатимуться російські студенти.
НАСЛІДОК
Україна може випасти з процесу створення університету нового типу, який формував би кадри для глибшої співпраці з ЄС.
Липень
Квітневі зміни до правил вступу до вишів обмежили термін вступної компанії двома тижнями (раніше відводилося чотири тижні). Абітурієнтам дозволили подавати заяви не більше ніж до п’яти вищих навчальних закладів. Скорочено держзамовлення.
НАСЛІДОК
Колосальні черги протягом перших півтора тижня вступної кампанії. Поява в рейтингах абітурієнтів «липових» переможців олімпіад та Малої академії наук, які мають право першочергового вступу.
Липень
У розпал вступної кампанії Табачник зняв із посади ректорів Донецького національного університету Володимира Шевченка, Одеського національного університету Валентина Сминтину та ректора Уманського педуніверситету Михайла Мартинюка. Разом із тим стало відомо про спроби вимагання Міносвіти коштів від регіональних ректорів на «ремонт будинку МОН».
НАСЛІДОК
Пряме порушення університетської автономії та підпорядкування університетів центральній виконавчій владі.
26 серпня
З’явився новий варіант «Вступу до історії України» для 5-го класу, з якого зникли згадки про штучний Голодомор, репресії в Західній Україні у 1939–1940 роках, УПА була прирівняна до загонів Ковпака і Сабурова. Взагалі зникли сюжети про битву під Крутами та про Помаранчеву революцію.
НАСЛІДОК
Знищення історичної пам’яті українців і, як наслідок, просування тези про єдину з Росією державність.
30 серпня
У м. Вугледар на Донеччині через погрози директорів шкіл знизити учням оцінки батьки написали заяви про переведення учнів з україномовних класів у російськомовні. Україномовні вчителі «підпадають під скорочення».
НАСЛІДОК
Ліквідація україномовних класів призведе до цілковитої русифікації регіону.