Фільм російського режисера Олександра Міндадзе вийшов в прокат у березні в Росії, і в травні в Україні. Фільм був включений до конкурсної програми 61-го Берлінського кінофестивалю, хоча нагород і не отримав.
Він розповідає про аварію на АЕС. У фільмі прямо не називається місто і час подій, однак очевидне відсилання до аварії на Чорнобильській АЕС, яка сталася 26 квітня 1986 року.
Увагу до цієї картини привернув народний артист України Володимир Савельєв, який в інтерв'ю газеті «Літературна Україна» заявив, що міністерство культури України припинило фінансування фільму про останнього кошового отамана Запорізької Січі Петра Калнишевського, проте активно фінансує українсько-російські проекти, які, на його словами, є власне російськими фільмами.
До такого роду проектів він відніс фільм «У суботу», в якому, за словами Савельєва, «режисер, оператор, художник, композитор, продюсер, актор ніякого відношення до України не мають. Виробництво – московське. Часткова чорнова «робоча сила» з України».
Ситуація навколо фільму зацікавила Рахункову палату України, яка провела аудит роботи українських міністерства культури і державного агентства з питань кінематографії.
У звіті наголошується, що виділення чималої суми на фільм «У суботу» є нецільовим використанням бюджетних коштів».
«Виділення коштів ТОВ «Компанія СОТА Сінема груп» у сумі понад 13 млн грн на ігровий фільм «В суботу» за відсутності рішення міністерства про спільне виробництво фільму не відповідає вимогам Європейської конвенції про спільне кінематографічне виробництво, протирічить принципам національного фільму, визначеним Законом України «Про кінематографію», і є неефективним використанням бюджетних коштів», – сказано у звіті Рахункової палати.
«Україна має потужну школу акторської майстерності, проте є лише фінансовим донором для іноземного кіно. Укладені Державною службою кінематографії договори на так зване «спільне виробництво» фактично є фінансуванням кінопродукції інших держав», – зазначили у відомстві.
«Держзамовлення в розумінні міністерства є розглядом запропонованих продюсерами сценаріїв та оплата їх за рахунок держбюджету. Тематику фільмів замовляє не держава, а диктує продюсер, ставлячи міністерство перед фактом, держава ж оплачує здебільшого непотрібне і нецікаве кіно», – сказано у звіті.
Українські кінематографісти побоюються, що це може стати тенденцією.
У свою чергу, піар-директор компанії Sota Cinema Group Світлана Машовець, яка працювала над виробництвом фільму, називає знімальну групу інтернаціональною.
«Визначати національну приналежність будь-якого твору мистецтва – це якийсь анахронізм. Фільм «В суботу» можуть називати своїм як Україна, так Німеччина і Росія. А в першу чергу це стрічка Олександра Міндадзе», – вважає вона.
У тому ж звіті Рахункової палати зазначається, що в 2010 році державне замовлення було виконано менш, ніж на 4%. У цьому році з державного бюджету Україні на кіно виділено 110 млн гривень (близько 13,8 млн доларів).