«Мамо, я плакала, як малювала тата. Добре, що сльози не впали на аркуш. Не зіпсували його». Зранку батьки удвох привели Орисю в садок, а потім тато повернувся на військову службу. Відпустка закінчилася.
Трохи згодом дівчинка покаже мені цей малюнок: на сімейному зображенні найвища з трьох струнка постать — її тато Денис Юшкевич. У зеленому, «бо він нас захищає від ворогів». Цими словами мама Ірина Львов пояснила дитині, чому її батькові довелося поїхати з дому й він не зможе бути поруч як раніше. Тепер дівчинка так само пояснює мені.
Сімейна психологиня Анна Гралюк зауважує: важливо відверто проговорювати із сином або донькою відповідно до їхнього віку питання татової служби. Інакше, не розуміючи, що відбувається, вони можуть закритись або ж почати агресувати.
Орисі в грудні виповниться п’ять. Їй було трохи більше як два роки, коли почалася повномасштабна війна. Тоді Ірина з донечкою поїхали до Німеччини, звідки повернулися через чотири місяці — на початку липня. А через рік її чоловіка призвали. «Один з моїх страхів — залишитися тільки з дитиною. Я розумію, що насправді не сама: Денис живий, він залучений, наскільки це можливо, у її виховання, але фізично ж не поряд», — розповідає Ірина.
Жабеня Юшкевич — так дівчинка себе називає — дуже любить жабенят і все «жабне». Іграшки, прикраси, посуд, льодяники й навіть рюкзак. Також зелений, як у тата, от тільки не такий «величезний» та у формі цієї тваринки. Тож себе охоче зве жабеням, маму — жабкою, а тата — жабом.
Ірина пригадує, що Денис разом зі старшим братом у дитинстві, приїхавши до бабусі в село, викопали ставок, куди запустили жаб. Тож любов до природи Орися перейняла від тата. Як і зовнішність: дівчинку наче змалювали з батька.
У липні 2023-го проводжали Дениса сім’єю, хоч він спершу й заперечував. Дружина, донечка та його батько, який уже, на жаль, помер. Дорогою додому Ірина пошкодувала, що взяла Орисю: «Ми сіли в машину — і вона в крик: “Тату! Та-ату!“». Жінка згадує, що кожен плакав по-своєму: і дитина, і вона сама, і свекор.
У жовтні вдалося поїхати до чоловіка, який тоді був у частині. «“Ти із жабеням приїдеш?” — запитав заздалегідь. Мені, звісно, було б легше самій, але ж вони хочуть побачитися». За п’ять місяців трирічна дівчинка дуже подорослішала. Побачивши доньку, Денис зауважив, як вона змінилася: підросла, почала більше говорити, навчилася будувати складніші речення.
Коли мине майже рік його служби, на День батька Орися скаже: «Усі діти сумують за татами, які не поруч. І я теж». Із часом вона навчилася співчувати: «Йому навіть важче, бо він теж за нами дуже сумує».
Дівчинка показує інший малюнок. Тут тато в синьому — у відпустці. Так, каже, буває «не дузе цасто». Ірина тим часом розповідає, що чоловік полюбляє приїжджати сюрпризом, коли випадає нагода. Торік, щоправда, приїхавши в першу відпустку, не мав ключів від дому:
«Я глянула крізь скляну перегородку з-за робочого столу на постать у формі та й опустила погляд — навіть не подумала, що то Денис. Аж потім, за мить, подивилася знову й усвідомила. Не вірилося». Удвох уже пішли забирати Орисю із садочка. Мрійниця, певно, і не сподівалася на таке диво, але й сьогодні, через рік, пам’ятає, як «бігла, бігла й узялась обіймати» тата. Не дуже міцно, «щоб не задушити».
Дівчинка із захватом розповідає, як тоді всі разом — з мамою і з татом — ліпили снігову гусінь. Поки батьки майстрували плазунку, Орися «своїм сніжколіпом робила віночок для неї». За місяць уже зі смутком — Ірина показує відео — дівчинка в компанії трьох іграшок-гусеней дивиться, як мама прикрашає ялинку. Допомагати не хоче, «бо сумує за татом».
Цього року Денис прийшов у відпустку в жовтні. Теж сюрпризом.
Орися на занятті створила для тата паперове янголя — подарунок до Дня захисників і захисниць. Вечір був дощовим, а дівчата квапилися до лікаря, тож Ірина просила доньку залишити виріб у садочку. Та ж уперто наполягала на своєму: «Ні. Татові це треба відправити посилкою!». Орися зазвичай просить маму додати в пакунок для нього «наклеєчку» або малюнок, а цього разу ще й свято на носі. Переходячи дорогу, дівчинка випадково трохи зім’яла янголя й дуже засмутилася. До сліз. Бо ж татові треба відправити. Подарунок, на щастя, удалося врятувати й — що важливіше — вручити особисто.
Ірина з Орисею саме затіяли вдома прибирання. «Чуємо, у двері хтось шклебеться, а потім відкливаємо, а там мій та-ато-о! Навіть побігла його обіймати», — розповідає, крутячись навсібіч, напрочуд активна дівчинка. Не дуже міцно, «щоб не задушити».
Орися хизується: утрьох, поки тато був у відпустці, змайстрували осінню композицію в садочок. Назбирали каштанів, з яких склеїли три гусені — маму, тата й дитинча. А ще дівчинка вперше побувала в аквапарку, де батько її вчив плавати, та в горах, де в Печері бажань загадала те, про що не говорить — щоб збулося. Тепер чекає, коли тато знову приїде у відпустку.
Ірина намагається щодня зідзвонюватися із чоловіком по відеозв’язку. Інколи, каже, Орися не хоче говорити з ним через екран. Буває й навпаки — щось татові треба обов’язково розказати. «А ще коли мама відходить, то ми так робимо», — дівчинка показує гримаси.
Анна Гралюк, психологиня, пояснює, що в збереженні емоційної близькості батька-військовика з малими дітьми важлива роль мами. Вона може надсилати фото, відео з ними й розповідати, як вони ростуть.
«Денис знає про все, що відбувається з Орисею: чи захворіла, чи в садочку якась подія. Хоч він фізично не тут, це ж спільна дитина й спільна відповідальність. Ми маємо разом брати участь у її вихованні». Батько радить додаткові активності для доньки — танці, малювання, англійська. «Якось, після довгої відсутності вдома, Денис зауважив, що Орися погано розмовляє, — треба вести до логопеда. Це було його рішення, але виконувати довелося мені».
Батьки за можливості планують спільне дозвілля. Цього разу залучили доньку до давнього хобі: «До народження Орисі ми часто ходили в гори, тож пообіцяли собі, якщо відпустка випаде на порівняно теплу пору, покажемо їх їй також».
Анна Гралюк наголошує на важливості зворотного зв’язку від батька — розмови, листування, коротенькі відео.
Як приклад психологиня пригадує досвід знайомого ветерана американської армії: «Коли він вирушав на завдання, діти ще були малими. Він зрозумів, що зв’язок утрачається, але зберегти емоційну близькість було важливо. Тож намагався викроїти час для читання казок молодшій дитині й гри в онлайн-шахи зі старшою». Анна рекомендує нашим воїнам знаходити щось спільне дистанційно: розмовляти на улюблені теми, читати разом книжки, обговорювати окремо переглянуті фільми. «Дитина може ділитись успіхами в садочку чи школі, а тато — надсилати фото квітів чи тварин, які поруч. Передавати одне одному мінісюрпризи».
Денис намагається зберегти емоційний зв’язок з донькою, підтримуючи її захоплення. Орися із захватом розповідає, що бачила на відео, яке для неї зняв тато, деревних жаб. А ще дівчинка має улюблену коробку із зображенням космосу — у ній він прислав їй шкарпетки із цими тваринками.
19 грудня Орисі виповниться п’ять. На подарунок від батьків дівчинка хоче ляльку Барбі із зеленим волоссям. Денис уже поскидав Ірині різні варіанти в інтернеті — треба ж серед усіх обрати найкращу. «Тільки донька чогось захоче, чоловік одразу шукає». Сподіваються, що тато привітає доньку особисто.
Анна Гралюк зауважує, що побудова емоційної близькості дитини з батьком-військовиком на відстані залежить від її віку й стосунків до його служби: «Я працювала з родиною звільненого військовополоненого, який на службі з 2016 року. Він не бачив, як росте дитина. Також детально розповідав про війну, а тут треба розуміти, як дитяча психіка може сприймати цю інформацію. Вони із сином утратили зв’язок. Хлопчик закривався й ненавидів світ, адже з його татом вчинили несправедливо».
Психологиня додає, що в середній та на початку старшої школи може відбуватися булінг: «Хлопці насміхаються, бо “твій тато на війні, він лох, а мій — відмазався”. Дитина дуже боляче це сприймає. Особливо якщо батько ще й поранений». Принагідно Анна радить проговорювати різні варіанти розвитку подій: «Син або донька запам’ятовує образ тата, яким він був до війни. Той може повернутися не таким — агресивним, слабким, з інвалідністю, з бажанням запити пережите алкоголем. Дитину треба підготувати до таких можливих періодів. Важливо зберігати щирість».
Якщо обставини дають змогу, можна час від часу влаштовувати сімейні вечері по відеозв’язку. Намагатися перенести звичні ритуали в онлайн-режим. А якщо такої можливості немає, дитині варто запропонувати вести щоденник або малювати для тата й надсилати це.
Анна каже: «Мають бути теми для спілкування, які не засмучуватимуть. Наприклад, чоловік не може розв’язати домашні побутові питання через відстань і службу, тож не варто покладати на нього відповідальність за ці справи. Як і не варто ставити запитань на кшталт “Як там справи на війні?”, адже вони можуть завдавати болю. Тобто спілкування має бути близьким, але також часто зводитися до того, що надихає».
Якщо ж емоційної близькості між дитиною і батьком не було до його служби, її можна побудувати під час. «Змінюється цінність стосунків. Дитина розуміє, що може його втратити, наприклад. Це час стати ближчими». Зі свого досвіду психологиня розповідає, що є люди, чий зв’язок обривається на відстані, але є і ті, чий міцніє.
Матеріал опубліковано у спільному спецпроєкті “Українського тижня” та Школи журналістики та комунікацій УКУ. Повну електронну версію спецвипуску можна переглянути за посиланням.