Надія Баловсяк Доцент кафедри медіакомунікацій УКУ

Метабульбашка Марка Цукерберга

Світ
3 Листопада 2022, 18:00

Рік минув з того часу, як Facebook змінила назву на Meta, а Марк Цукерберг оголосив про те, що основним пріоритетом компанії буде метавсесвіт – середовище віртуальної та доповненої реальності, де будуть відбуватися взаємодії між користувачами. Очевидно, що амбітним планам Цукерберга поки не вдається навіть наблизитись до реальності. А скорочення фінансових показників та падіння доходів материнської компанії ставлять під сумнів її майбутнє як лідера ринку соціальних мереж. Метавсесвіт наразі не допоміг у стагнації «Facebook і компанії» і викликає побоювання щодо її майбутнього.

Мета-амбіції Цукерберга

У статті, опублікованій у № 45 (729) від 11 листопада 2021 року «Парасолька для Facebook» Тиждень розповідав про створення компанії Meta та її переорієнтацію на метавсесвіт. Незадовго до того з’явилися публікації на основі одкровень колишньої співробітниці компанії Френсіс Хоген про завищені показники залученості аудиторії, вибірковий підхід до модерування контенту та про те, що компанія знала, яку шкоду вона наносить підліткам.

Уже тоді було зрозуміло, що поява такого потужного конкурента як TikTok є серйозною проблемою для Facebook, аудиторія якого старішає, бо молодь і підлітки обирають короткі відео та ідеальний алгоритм рекомендацій китайського продукту. Цукербергу потрібна була «big thing» – нова ідея, яку раніше ніхто не реалізовував і яка дозволить його компанії зберегти лідерство у своєму сегменті ринку.

Читайте також: Російські дані «рвуться на свободу». Як РФ стає все більш вразливою для кібератак

Ідеї створення проектів з віртуальною або ж доповненою реальністю були й до Цукерберга, проте розробка власної платформи дозволить компанії контролювати у ньтому все, особливо якщо пригадати, що Facebook (Meta) раніше купила фірму Oculus, яка виробляє гарнітури віртуальної реальності. По суті, монополіст Meta захотів зробити проект, завдяки якому компанія стане ще більшим монополістом. За оцінкою експертів інвестиційного банку Itau BBA, метавсесвіт повинен стати платформою, дані якої не лише належатимуть Meta, але їй не потрібно буде ні з ким ними ділитися.

За словами аналітиків банку, Meta контролюватиме «всі три змінні» майбутнього проекту— поведінку, транзакції та пристрої доступу. Іншими словами, як ви дієте в метавсесвіті, як ви купуєте речі в метавсесвіті і навіть сам метавсесвіт контролюватиме одна компанія – Meta.

Амбітність проекту метавсесвіту – більш ніж вражаюча. Проте через рік після його анонсу стало зрозуміло, що насправді великі амбіції Цукерберга поки втілити не вдалося, а інвестори втомились чекати, коли ж величезні кошти, вкладені в проект, перетворяться на величезні прибутки.

Сумні проміжні результати

За рік після гучного анонсу метавсесвіту стало зрозуміло, що на нинішньому етапі ідея Цукерберга так і залишається малозрозумілим концептом, в який не вірять ані співробітники компанії, ані інвестори.

Марк був упевнений, що після року роботи проектом Horizon Worlds (проміжним перед запуском повноцінного метавсесвіту) користуватимуться півмільйона юзерів. Насправді їх кількість не перевищила 200 тисяч. Власні метасвіти у Horizon Worlds створюють менше 1% користувачів, а решта просто хочуть побачити, як виглядатиме, за словами Цукерберга, інтернет майбутнього і часто після реєстрації та випробувань метавсесвітів не повертаються на платформу.

Найбільш знаковим результатом Horizon Worlds та технології загалом став показник використання  гарнітур віртуальної реальності Quest. Виявилось, що користувачі припиняють використовувати понад половину з них через півроку.

Читайте також: Хто такі NAFO, або Шиба-іну проти російських тролів

Фінансові показники Meta Reality Labs, дослідницького підрозділу Meta, також вельми промовисті. За минулий рік збитки структури склали $9,4 млрд. При тому, що загальні вкладення у Meta Reality Labs, фактично «спалені» цією структурою, склали $15 млрд. З одного боку, ці цифри зрозумілі – принаймні 60% операційних витрат для Reality Labs пов’язані з дослідженнями зі створення абсолютно незрозумілої платформи, для якої наразі немає ні програмного забезпечення, ні апаратної підтримки. Проте ці величезні трати не викликають особливого захвату в інвесторів та й на ринку загалом.

І це все при тому, що співробітники Meta не хочуть користуватися власним метавсесвітом. Причина в тому, що у створених Meta рішеннях є дуже багато помилок і проблем із працездатністю. «Відгуки від наших розробників, користувачів, тестувальників і багатьох із нас у команді свідчать про те, що загальна кількість несправностей, проблем зі стабільністю та помилок не дає нашій спільноті відчути магію Horizon. Простіше кажучи, щоб досвід став чудовим і запам’ятовувався, він повинен спочатку бути придатним для використання та добре продуманим», – написав у листі до команди віце-президент Meta з Metaverse Вішал Шах. – Ми не проводимо досить часу в Horizon Worlds. Чому так? Чому ми не любимо продукт, який ми створили, настільки, щоб використовувати його весь час? Проста правда полягає в тому, що якщо нам це не подобається, то як ми можемо очікувати, що наші користувачі полюблять це?».

Так само скептичні відносно майбутнього метавсесвіту й аналітики. До прикладу, експерти Canalys впевнені, що більшість бізнесів метавсесвіту перестануть існувати уже в 2025 році – через те, що структура вимагає занадто багато вкладень, і невідомо, коли почне приносити реальний дохід. Аналітик компанії Метью Болл назвав метавсесвіт роздутою грошовою ямою.

Чорна мета-смуга

Компанії Meta напевно пробачили би вкладення у метавсесвіт, якби її бізнес загалом працював непогано і приносив прибуток. Адже зрозуміло, що для розвитку потрібні інвестиції і чому б цим вкладенням не стосуватися глобальної ідеї Цукерберга?

Проте найголовніші метрики діяльності публічної компанії – фінансові результати, які оприлюднюються щокварталу – показали, що Meta страждає від падіння доходів та втрачає інтерес користувачів.

Наприкінці жовтня компанія представила фінансовий звіт за третій квартал та зробила прогноз щодо показників у четвертому кварталі і результатів цілого фінансового року. Звіт показав друге поспіль падіння загальної виручки та прибутку. І якщо виручка впала на 4% в порівнянні з минулорічною, то прибуток скоротився на 52%. Аудиторія продуктів Meta дещо виросла – на 4%, проте у попередніх двох фінансових звітах компанія, яка володіє Facebook, Instagram, WhatsApp, фіксувала втрату сукупної аудиторії своїх продуктів.

Читайте також: Соціальна автократія. Чому модератори компанії Meta настільки вимогливі до українських користувачів

У найсвіжішому звіті фігурує цифра збитків розмірі $3,6 млрд для підрозділу Meta Reality Labs. На фоні цього скорочення доходів Meta від реклами, яке нібито має об’єктивні причини – дії Apple по зменшенню відстеження даних користувачів та інтерес рекламодавців до TikTok – є так само дуже поганим показником для майбутнього.

Одночасно з цим компанія скоротила прогноз своїх доходів на весь 2022 рік – це пов’язано, в першу чергу, зі скороченням надходжень від реклами. Після публікації звіту акції компанії впали на 25%, а з початку року їх падіння перевищило 70%. Водночас власний капітал Марка Цукерберга скоротився теж майже на 70%.

За рахунок скорочення ринкової вартості компанії Meta опинилась на останньому місці у рейтингу 20 найбільших компаній США. Прямим наслідком цих процесів стало те, що Meta вперше у своїй історії повідомила про скорочення штату.

Примарне Meta-майбутнє

Вся негативна динаміка компанії та й рецесія у світі загалом ставить під питання її майбутнє. Після оприлюднення останніх результатів діяльності Meta представник одного з її інвесторів, Бред Герстнер, виконавчий директор Altimeter Capital Management, заявив, що компанія повинна скоротити свої трати на метавсесвіт та розробки й дослідження загалом: «Meta занесло в країну надмірностей – забагато людей, забагато ідей, надто мало конкретики», – пояснив бізнесмен та порекомендував скоротити капіталовкладення й повернутися «до створення економнішої, продуктивнішої та цілеспрямованішої компанії, яка відновить свою впевненість і імпульс. Команди, в яку ми віримо».

Невідомо, чи Марк Цукерберг у своїй заяві з контраргументами про те, що у Meta все гаразд, відповідав цьому інвестору, чи загалом на претензії ринку, але він закликав всіх до терпіння й пообіцяв, що ситуація виправиться уже найближчим часом.

Проте складно сказати, чи ринок серйозно сприйме слова Цукерберга, адже останнім часом, на думку багатьох експертів, Meta переживає справжню кризу ідентичності. І якими будуть її наслідки спрогнозувати дуже складно. Не можна виключати, що після цієї кризи Meta не зможе повернути собі колишню велич. Тим більше, що об’єктивні показники падіння інтересу до її продуктів, появи численних конкурентів, зростання значення TikTok та й загальна зміна парадигми використання соціальних мереж грають не на користь продуктам Цукерберга, які залежать від рекламних доходів, алгоритмів рекомендацій та інших складних процесів.