Низка швейцарських медіа заявляє, що прем’єр-міністр Угорщини Віктор Орбан контролює всі газети і суспільні мовники країни. «Проблема Орбана полягає радше у тому, що він не контролює ЗМІ. І зараз він за це мститься», — пише у колонці для Neue Zürcher Zeitung медійник, оглядач «Weltwoche» Курт Ціммерманн, який тривалий час жив у Будапешті.
Так, у найбільшій газеті Угорщини «Blikk» політик Петер Мадяр майже щодня з’являється у заголовках: таблоїд любить детально описувати подробиці його приватного життя, показувати його тренування у спортзалі. Мадяр також є постійним гостем на найбільшому телеканалі Угорщини RTL.
«Петер Мадяр — найпопулярніший опозиційний політик Угорщини. Тривалий час він був вірним прихильником прем’єр-міністра Віктора Орбана і навіть був одружений з його міністеркою юстиції. Рік тому він ефектно перейшов на інший бік і розлучився», — пише Курт Ціммерманн.
Крім того, нині Петер Мадяр зрівнявся в опитуваннях з Віктором Орбаном (згідно з даними незалежної соціологічної компанії Median, за партію «Тиса» Мадяра готові проголосувати 39 % угорських виборців, які визначилися з вибором і готові брати участь у виборах, а за «Фідес» Орбана — 43 % виборців, — Ред.).
Вражаючий злет опозиційного політика Петера Мадяра та його партії «Тиса» значною мірою ґрунтується на підтримці журналістів: це можна пояснити тим, що всі провідні угорські ЗМІ критикують Орбана. Водночас німецькомовні медіа пишуть про те, що угорський прем’єр-міністр, навпаки, повністю контролює ЗМІ в Угорщині.
«Орбан, як пише, наприклад, газета “Tagesschau”, що належить компанії “Schweizer Radio und Fernsehen”, “підпорядкував собі засоби масової інформації». Газета “Tages-Anzeiger” теж пише, що всі ЗМІ перебувають під його контролем. Це найбільша нісенітниця, яку я коли-небудь читав про Угорщину. Насправді проблема Орбана в тому, що він не контролює ЗМІ», — зазначає Курт Ціммерманн.
Що кажуть про Обрана угорські медіа?
Основні угорські телеканали, газети, журнали та інтернет-портали переважно критикують уряд. Серед провідних медіа майже ніхто не стоїть на боці Віктора Орбана та його партії «Фідес».
Так, наприклад, газета «Blikk» займає незалежну ліволіберальну позицію і належить до табору критиків угорського прем’єр-міністра. «Найагресивніший заголовок видання став хітом серед публіки — “Обран — це сперма”. Він потім був розмальований опонентами Орбана на стінах будинків по всьому Будапешту», — пригадує Курт Ціммерманн.
Водночас найбільшою традиційною щоденною газетою є соціалістична «Nepszava», яка щодня виступає проти прем’єр-міністра. Найбільший новинний журнал країни «HVG» теж рішуче налаштований проти Орбана і спеціалізується на викритті сумнівних закулісних угод між правлячою партією та бізнесом.
RTL як дочірня компанія німецької медіагрупи Bertelsmann уже двадцять років є найбільшим телеканалом Угорщини. Він опинився у таборі противників Орбана тоді, коли у 2015 році політик спробував дисциплінувати антиурядового мовника за допомогою податку на телерекламу.
«RTL настільки сильний ще й тому, що суспільне мовлення в Угорщині надзвичайно слабке. Сім каналів, що належать державі, мають сукупну частку ринку лише 10%. Ніде в Європі суспільний мовник не має таких низьких показників перегляду. Ніхто в Угорщині не дивиться державний телеканал Орбана», — пише Курт Ціммерманн.
Особливо важкої поразки Орбан зазнав в інтернеті, найважливішому каналі новин у Східній Європі. У 2020 році довірена особа політика придбала раніше провідний і незалежний новинний канал «Index.hu», щоб Орбан міг його зробити провладним. Після цього всі вісімдесят редакторів подали у відставку і заснували новий портал «Telex.hu». Дуже швидко нова компанія стала номером один на ринку новин і відтоді щодня атакує Орбана.
Лише в одному медіасегменті уряд має на своєму боці лідерів ринку. Дві найбільші радіостанції країни — «Ретро радіо» та «Радіо 1» — належать політичним союзникам Орбана.
«Але це не має значення. Обидві радіостанції є просто хіт-парадами без політичних програм», — підкреслює у колонці Курт Ціммерманн.
Єдине місце, де Орбан має медійну владу
Отже, Орбан не має впливу ні на найбільшу газету Угорщини, ні на найбільший новинний журнал, ні на найбільший телеканал чи інтернет-портал країни. «Тому потрібно мати неабияку дозу журналістської уяви, щоб стверджувати, що Орбан “взяв під свій контроль усі критичні ЗМІ”», — пише Neue Zürcher Zeitung.
Найбільшого успіху антиорбанівські ЗМІ досягли на виборах мера Будапешта. У 2019 році вони об’єдналися проти «Фідес» і змогли перемогти опонента. Успіх на виборах повторився і у 2024 році. Відтоді Будапешт, як і близько третини угорських міст, міцно перебуває у руках лівих.
«Зараз Будапешт схожий на Цюріх і Берлін. У великих містах люди голосують за лівих і зелених, у сільській місцевості — за консерваторів. ЗМІ також схожі: у великих містах розташовані так звані прогресивні редакції і телеканали, а консервативні газети та радіостанції, як правило, є за межами центру міста», — зазначає Курт Ціммерманн.
Тож влада Орбана, включно з його медійною владою, лежить за межами Будапешта — він є героєм сільського населення. Саме там він отримує свої голоси. Воно, наприклад, допомогло йому на останніх виборах набрати 54% голосів по всій країні і, таким чином, отримати абсолютну більшість у парламенті. Тому Орбан може керувати країною без жодних проблем.
У сільській місцевості він також має реальний вплив на медіа. Його інструментом тут є близька до уряду фундація «Kesma». Близько 400 переважно невеликих газет, телеканалів та сайтів об’єднали свої зусилля, щоб сформувати медіамережу. Цей альянс повністю лояльний до уряду.
«Правляча партія Орбана може майже безперешкодно достукатися до сільського населення через цю організацію. Натомість її медіакомпанії отримують близько 200 мільйонів франків на рік у вигляді централізованих рекламних фондів. Ці гроші надходять з бюджетів уряду та державних енергетичних компаній. У той час, як медіакомпанії, які критикують уряд, значною мірою позбавлені державних витрат на рекламу», — зазначає Курт Ціммерманн.
На проурядові медіа, такі як газета «Magyar Nemzet» і канал TV2, можна покластися, коли йдеться про те, щоб принизити нового опонента Орбана Петера Мадяра. Наприклад, коли той розлучався, вони з ентузіазмом повідомляли про всілякі дивні відеозаписи, що з’явилися. А коли Мадяра влітку цього року поліція забрала з нічного клубу у стані сильного алкогольного сп’яніння, то про це йшлося у всіх заголовках лояльних до Орбана ЗМІ.
Утім, це не надто допомогло. Антиорбанівські медіа, які домінують, послідовно прославляють Петера Мадяра. Так, журнал новин «HVG» розмістив його на обкладинці як Святого Георгія, що бореться зі злим драконом Віктором. Телеканал RTL стежить за ним під час його демонстрацій і дещо перебільшено повідомляє, що Мадяра підтримує 300 000 людей.
«Через півтора року в Угорщині відбудуться вибори. Віктор Орбан знову балотуватиметься. До того часу він не позбудеться своєї найбільшої проблеми: він не контролює засоби масової інформації», — фіналізує Курт Ціммерманн.