Львів відмовився від автобусної афери Колеснікова

ut.net.ua
12 Листопада 2010, 10:37

Цього тижня стало відомо, що Львівське комунальне АТП-1 відмінило тендер на закупівлю ЛАЗу  92 автобусів та 60 тролейбусів через те, що Мінекономіки відмовилось його погодити.Ця скромна новина  є набагато важливішою, аніж виглядає на перший погляд.

Закупівля мала відбутись у рамках підготовки чотирьох міст України до Євро-2012. а також на підставі березневого меморандуму між Кабміном та ЛАЗом, за яким уряд у особі Євро-віце-прем’єра Бориса Колеснікова зобов’язувався купити автобусів і тролейбусів на 3,5 мільярди гривень.

Серед можновладців ця угода викликала велике пожвавлення. Бо урядовці дуже рідко дозволяють собі проштовхувати конкретну приватну компанію на мільярдне держзамовлення.

Журналісту Тижня навіть довелось почути версію про те, що Колесніков за свій лобістський подвиг має отримати 51% акцій ЛАЗу. Але тільки у разі якщо мільярди від держбюджету потраплять до виробника.

Тоді власник автобусного заводу влітку росіянин Ігор Чуркін твердо заперечив ці чутки. Відзначимо, що на той час крім меморандуму ніякого руху грошових коштів в напрямку заводу не було.

Відтоді Колесніков провів чималий обсяг роботи. Були прийняті зміни до тендерного закону, за якими закупівлям по темі Євро-2012 спрощували процедури до мінімуму. Також віце-прем’єр домігся урядової постанови про дозвіл Євро-містам брати кредити у державному Укрексімбанку для розрахування з ЛАЗом.

Здавалось, що мільярди вже на мазі. І перші мільйони в напрямку заводу дійсно пройшли. За них були виголені півсотні автобусів, які Колесніков тиждень тому урочисто передав представникам Києва, Львова, Харкова та Донецька.

Однак Борис Вікторович насправді потрапив в аварію. Мова не тільки про те, що він під час урочистостей сів за кермо автобуса і протаранив автівку ДАІ. А про аварійну ситуацію з усіма автобусними мільярдами, яка загрожує Колеснікову погіршенням ділової репутації.

Річ у тому, що проштовхуючи грандіозні рішення через уряд лобісти ЛАЗу якось забули за бюрократію нижчого рівня. Спростивши до мізеру тендерні процедури, футбольні чиновники забули виконати навіть цей необтяжливий мінімум. І перелякані мільйонною справою Данилишина клерки міністерства економіки заблокували мільярдні закупівлі Колеснікова.

У вересні-жовтні Мінекономіки офіційно повідомило (ці оголошення є в розпорядженні Тижня) про відмову в погодженні автобусних закупівель КП «Харківпасс» (на 299,8 млн грн.) та Львівському АТП-1 (на 275 млн грн.). А рідному для Колеснікова Донецьку підрубали всю схему під корінь, заборонивши міськраді брати в Укрексімбанку кредит в розмірі 350 млн грн.

Мотивація Мінеко була банальною: відсутність купи папірців, необхідних для організації абсолютно неконкурентної закупівлі у одного учасника (це коли за державні кошти товар купується не за ринковою ціною, а за ціною, яку диктує обрана конкретним чиновником компанія. У нашому випадку – обраний Колесніковим ЛАЗ).

Нагадаємо, попередник Василя Цушка в Мінекономіки Богдан Данилишин сьогодні проходить по карній справі за тендерні порушення на значно менші суми. Тому нинішнім клеркам з міністерства є чого боятись – через мас-медіа їм цілу осінь у подробицях транслюють пригоди екс-міністра, який всього-навсього дозволив підписати дозвіл на закупівлю у одного учасника. На суму в тисячу разів менше, ніж зараз пробиває Колесніков.

Однак віце-прем’єр та місцеві керманичі виявились ще не ляканими, не звертаючи на це уваги. Більше того, міськради перераховували гроші ЛАЗу. Зі слів директора департаменту транспорту Харківської міськради Євгена Водовозова,  «Харківпас» ще в серпні перерахував львівському автозаводу 24,96 млн грн.

Першими норми закону зрозуміли львів’яни. І слід очікувати, що за ними підуть й інші міста, хоча б проведуть заново тендерні процедури. Наприклад, «Київпастранс» цього тижня оголосив про закупівлю автобусів на 346,5млн грн.

Звичайно, офіційна відмова львів’ян ще на катастрофа. Тендерні процедури можна провести заново, врахувати опір бюрократів і все-таки завести на ЛАЗ кілька мільярдів. І нинішній випадок залишиться просто плямою на лобістській репутації Колеснікова як людини, яка за стратегічними рішеннями не встигає виконувати тактичні кроки.

Однак є нюанс, який виводить цю історію на інший рівень.

Як відомо, прямий конкурент чуркінського ЛАЗу в Україні – корпорація «Богдан» Петра Порошенко. Весь час вона заявляла про те, що змова уряду з російськими львів’янами пахне не надто приємно. І от «Богдану» вдалось виграти тендер на поставку тролейбусів до Криму, хоча ЛАЗ активно опирався в судах.

Більше того, Мінекономіки не дозволило Вінницькому трамвайно-тролейбусному управлінню купити у ЛАЗу автобусів на 22 млн грн. Вінниця не входить до програми підготовки до Євро-2012, тому там не могли зіслатись не спрощення процедури. І отримали доволі хамську, але цілком законну та заслужену відповідь: «не надано засвідчених в установленому законодавством порядку копій експертних, нормативних, технічних та інших документів, прийнятих у поточному році, що підтверджують наявність для застосування процедури закупівлі в одного учасника».

Також важливо врахувати історію відносин Порошенко та Колеснікова. У 2005 році помаранчевий секретар РНБОУ пропонував «регіоналу» задешево продати ТРК «Україна». Після відмови Колесніков потрапив за грати.

Цього року історія розвивалась майже симетрично. Уже до Порошенка надійшла пропозиція продати за безцінь «5 канал». І знову відмова. Після цього митниця затримала на кордоні велику партію зерна, яку намагались експортувати компанії, які є засновниками «5 каналу». Але відзначимо, що до тюрми ніхто не потрапив, а автобусні мільярди виявились на грані зриву. Та й телекомпанія не змінила власників. А от розмови про те, що «ахметівці» все стрімкіше втрачають вплив всередині Партії регіонів, тільки набирають обертів.

Зараз тільки лінивий не обговорює зростання впливу фірташівського крила та так званих «єнакієвців». Про це напишемо вже невдовзі.