Лукашенка порадив Узбекистану «винести урок» з подій у Казахстані. Чи дійсно Ташкенту загрожує сценарій дестабілізації – пояснює Віталій Ярмоленко з Національного інституту стратегічних досліджень

Світ
12 Січня 2022, 19:05

Росія з союзниками не встигли завершити всі справи у Казахстані як почали частіше згадувати іншу та найбільшу за населенням державу Центральної Азії – Узбекистан. 10 січня під час засідання ради безпеки ОДКБ Аляксандр Лукашенка заявив, що неназвані «сценаристи» подій у Казахстані тепер намагатимуться дестабілізувати саме Узбекистан.

«Уроки, про які тут багато говорили, має винести – вибачте за це – насамперед Узбекистан. Якщо ці уроки не будуть зроблені, за нашою інформацією, – а це вже ви бачите там на місці – їхні погляди, в тому числі, кинуто і на Узбекистан», – зазначив Лукашенка.

Того ж дня голова комітету з питань СНД, Євразійської інтеграції і питань співвітчизників Держдуми РФ Лєонід Калашніков заявив, що Узбекистан може приєднатися до ОДКБ, адже йому більше «немає на кого сподіватися».

Тиждень поспілкувався з Віталієм Ярмоленком, головним консультантом Національного інституту стратегічних досліджень та дослідником країн регіону Центральної Азії про те, чи вважати такі заяви «чорною міткою» та чи існують в Узбекистані внутрішні ризики дестабілізації та масових виступів проти влади. Далі тезовий переказ цієї розмови.

Про заяву Лукашенки. По-перше, Аляксандр Ригоравич згадав ще Таджикістан і наголосив, що потрібно враховувати внутрішні чинники у цих країнах. Варто розуміти, що загроза таких подій існує не лише щодо Узбекистану, а фактично для всіх країн регіону – від Туркменістану до можливого повторення у Киргизстані, скажімо. 

Іноді важко коментувати заяви представників Держдуми РФ. Там є певна доля епатажу. Є частина російського істеблішменту, яка несе в риториці шовіністичні ідеї щодо відновлення СРСР і тому подібне. Ми добре пам’ятаємо заяви російських політиків ще на початку 1990-х щодо іреденти російської меншини на Півночі Казахстану, підтримки «соотєчєствєнніков» тощо. Тому важливо не акцентувати, що це певний план чи офіційне бачення Кремля.

Читайте також: Реакція на події в Казахстані: політичне «занепокоєння» та початок «нової історії» для країни в очах світових ЗМІ​

Щодо можливого приєднання Узбекистану до ОДКБ та про зовнішню політику Ташкента. Узбекистан вже був членом цієї організації. Навіть сам Договір про колективну безпеку, який поклав початок ОДКБ, підписали в Ташкенті у 1992-му. Вже у 1999-му країна вийшла з організації. Іслам Карімов (перший президент Узбекистану – Ред.) тоді проводив специфічну зовнішню політику, орієнтовану на Захід. Також на той час випали певні загравання з демократичними проєктами у низці країн колишнього СРСР. Дві літери "У" було в абревіатурі ГУУАМ – і друга означала саме Узбекистан (йдеться про одну з організацій співпраці країн колишнього СРСР без участі Росії та за участі України – Ред.).

Але Узбекисиан вирішив повернутися в ОДКБ і сталося це після трагічних подій в Андижані у 2005-му (довідково тут), де загинули, за різними даними, кількасот людей. Тоді, як і зараз в Казахстані, були звинувачення в організації ісламістських рухів і сусідів Узбекистану – зокрема в Киргизстані організації Акрамія. Скоріш за все, остання не була пов'язана з ісламістськими рухами, але мала певне своєрідне бачення розвитку суспільства. У підсумку зіграло роль те, що іноді називають «захисний авторитаризм» – коли для забезпечення стабільності режиму влада орієнтується у зовнішній політиці на держави, які не вимагають демократизації чи серйозних реформ. Узбекистан перебував у ОДКБ до 2012-го і знову вийшов з неї. Немалу роль тут відіграли протиріччя з сусідами, знову ж. Через відсутність довіри на вищому політичному рівні з тим же Киргизстаном і Таджикистаном. Походять ці протиріччя ще з часів громадянської війни в Таджикистані, коли з території цієї країни в Узбекистан намагалися потрапити члени Ісламського руху Узбекистану (наслідком стали Баткенські події, довідково тут).

До 2016-го Узбекистан проводив фактично ізоляціоністську політику. Окрім ШОС (Шанхайської організації співпраці – Ред.), він особливо не брав участі в інших об'єднаннях, де ключову роль відіграє Росія. Але від 2016-го Узбекистан проводить активнішу зовнішню політику. Звісно, покращилися стосунки з Росією. Але також розвинулася багатостороння дипломатія безпосередньо у Центральній Азії. Казахстан і Узбекистан, як два лідери регіону, орієнтувалися на те, щоб безпекові проблеми Центральної Азії вирішувалися у координації між собою.

Зараз немає конкретних сигналів щодо повернення Ташкента в ОДКБ. Президент країни Шавкат Мірзійоєв провів щонайменше дві телефонні розмови з Касим-Жомартом Токаєвим за останній час. Характерно також, що відбулася розмова з Реджепом Ердоганом. За повідомленням адміністрації президента Узбекистану, там теж обговорювалися події у Казахстані. Можна припустити, що Узбекистан і далі намагатиметься не прив’язувати питання безпеки – як власної, так і регіональної –виключно до Росії та організацій, які перебувають в її орбіті впливу. Комунікації відбуваються на різних рівнях і з різними лідерами.

Читайте також: Загадкові міжнародні терористи. Як країни-сторони ОДКБ пояснюють події в Казахстані

Щодо можливого розвитку подій в Узбекистані. Характерно, що 5 січня з’явилося повідомлення, що Мірзійоєв вийшов у короткотермінову відпустку. Це симптоматично, на мій погляд. Президент Киргизстану Садир Жапаров, до речі, теж пішов у коротку відпустку на тлі подій в Казахстані. І під час позачергового засідання ради колективної безпеки ОДКБ щодо цих подій був присутній тільки голова його адміністрації. Можна припустити, що тут мають місце певні побоювання, аби в країнах не відбулося те, що сталося у Казахстані.

Імовірність повторення казахстанських подій таки існує. Цей висновок можна зробити, виходячи з подій новітньої історії Узбекистану. Ще навіть до розпаду СРСР у Ферганській долині були певні етнічні конфлікти, які починалися на побутовому рівні. Це продовжилося у 1990-ті, але серйозну роль вже почав відігравати політичний іслам. В Узбекистані він був більш виражений, ніж в деяких інших країнах регіону, особливо в Казахстані. Президент цієї країни Токаєв казав про залученість певних терористичних груп до нинішніх подій, але жодних доказів досі немає. В Узбекистані політичний іслам чітко мав місце, зокрема, й під час уже згаданих подій в Андижані у 2005-му. Відповідно, потенціал загострення в цьому контексті існує. Кілька років тому я ознайомився з одним дослідженням, де стверджували, що у бойових діях в Сирії на боці Ісламської держави брали участь до 2 тисяч громадян Узбекистану. Дехто з них вже міг повернутися до країни. Зростання ісламістського чинника є актуальним для країни надалі. Мірзійоєв намагається бути гнучкішим в афганському питанні. Узбекистан активно співпрацює з урядом талібів і в питанні інфраструктури, і зараз почалися переговори про повернення Афганістану гвинтокрилів, які вивезли в Узбекистан після падіння попередньої влади в Кабулі.

Інший чинник до загострення ситуації – соціально-економічна нерівність, яка характерна для усіх країн регіону Центральної Азії. Деякі політологи взагалі проводять паралелі з Арабською весною. Є подібні демографічні тенденції між двома регіонами. І в Казахстані, і в Узбекистані чисельність населення стрімко зростає. Середній вік дорослого населення Узбекистану молодще 30 років. Вони мають проблеми з працевлаштуванням, особливо на престижні посади, тому шукають заробітку за кордоном. Така частка молодого населення, яке не задіяне в економіці, і може становити мобілізаційний ресурс для подій, схожих на казахстанські.

Читайте також: Що чекає на Узбекистан після Карімова. Коментарі правозахисників

Про порівняння транзиту влади у Казахстані і Узбекистані. Є контекст протистояння еліт. У Казахстані він був значно більш артикульований. Токаєв 11 січня зробив кілька прямих закидів на адресу першого президента Нурсултана Назарбаєва, що саме за його каденції з’явився прошарок олігархів. В Узбекистані у 2016-му році відбувся транзит влади, але це сталося інакше, ніж у Казахстані у 2019-му. Це сталося після раптової смерті Іслама Карімова. Звісно, значна частина його людей певний час лишилася передусім у силових органах. Можна згадати фігуру Рустама Інаятова, керівника місцевої служби безпеки, який лишався радником Мірзійоєва аж до останніх президентських виборів в Узбекистані. Потім його звільнили з посади. Мірзійоєв ще у 2016-17 роках провів значні кадрові зміни, тому лояльність апарату до нього, імовірно, вища, ніж ми могли спостерігати в Казахстані стосовно Токаєва.