За словами Лукаш, Конституція не може враховувати всі нюанси, які виникають в різних сферах суспільних відносин – для цього й існують закони.
"Наведу простий приклад – стаття 103 Конституції України, яка визначає, в тому числі, статус та повноваження президента, прямо передбачає, що порядок проведення виборів президента України встановлюється саме законом, яким, зокрема, визначається процедура висунення кандидатів та деталізовані вимоги до них", – пояснила Лукаш.
Вона підкреслила, що в самій Конституції містяться в необхідних випадках прямі вказівки і встановлюється предмет регулювання законом найбільш важливих суспільних відносин. Це закони, на які посилається Конституція, конкретизують окремі її положення (роботу уряду, Конституційного суду тощо).
"Наприклад , стаття 127 Конституції встановлює певний ценз майбутнім суддям … У Конституції України не зафіксовано таких вимоги до кандидатів на посаду судді, як дієздатність (усвідомлення значення своїх діянь і можливість керувати ними), а також відсутність непогашеної або незнятої судимості. Чи означає це, що суддею може бути засуджений або особа, яка має серйозні психічні розлади?", – зазначила Лукаш.
"Конституція не містить конкретних обмежень, наприклад, для депутатів Верховної Ради АРК та інших депутатів місцевого рівня. Але вимоги до них також закріплені у відповідному законі про вибори: представляти інтереси громади на відповідній території може тільки громадянин України, який має право голосу і знову-таки не має судимості за умисний злочин, яка не погашена і не знята" , – додала міністр.
За її словами, кримінальна відповідальність також унеможливлює використання права недоторканності президента, що напряму суперечить статті 105 Конституції.
"Ще приклад. Стаття 106 Конституції встановлює, що президент представляє державу в міжнародних відносинах, є Верховним головнокомандувачем Збройними силами, очолює Раду національної безпеки і оборони. Також повноваження президента України щодо призначення на посаду та звільнення з посади Генерального прокурора України дозволяють главі держави в певній мірі впливати на діяльність найважливішого правоохоронного органу, на який покладено підтримання державного обвинувачення у кримінальному процесі, представництво інтересів громадянина або держави в суді. Яким чином цей "президент" буде це робити, знову-таки перебуваючи в місцях позбавлення волі? Як він має намір здійснювати свої повноваження?", – підкреслила Лукаш.
"Тому розмови про можливість засуджених балотуватися і займати вищий державний пост не витримують фахової критики", – наголосила Лукаш.
Як повідомлялось, нещодавно народний депутат від «Батьківщина» Руслан Князевич зареєстрував у Верховній Раді законопроект про внесення змін до закону про вибори.
Серед багатьох новацій, законопроект передбачає зняття заборони на участь у виборах громадян з непогашеною судимістю, що відкриє можливість для участі у виборах екс-прем'єра Юлії Тимошенко. Як відомо, дане обмеження не передбачено Конституцією, але присутнє у законі про вибори президента
Нагадаємо, раніше екс-мінстр юстиції, голова Вищої ради юстиції, екс-міністр юстиції Олександр Лавринович заявляв, що питання можливості балотування Юлії Тимошенко у президенти повинен розглядати Конституційний суд.