«Наразі можна говорити про тест з української мови та літератури, який є найбільш опрацьованим. За даними, які отримала вiд Українського центру оцiнювання якостi освiти громадянська мережа «Опора», цього року кількість випускників, які отримали максимум балів за тести у бланку А, де представлені лише тестові запитання, становить 46 осіб. Минулого ж року ця цифра сягала лише 17. Така статистика викликає цілий ряд питань. А зокрема, така висока цифра може свідчити про витік інформації, оскільки, починаючи з 2006 року, кількість тих, хто правильно відповів на питання бланку А з української мови та літератури як правило була стабільною. Різниця могла становити у 5-6 осіб. А цього року ця цифра втричі більша!» – стверджує Лікарчук.
Однак, за словами Лікарчука, цього не видно у рейтингових результатах, бо рейтингова шкала за кожним днем тестування визначила мiсце, яке зайняв кожен абiтурiєнт серед iнших вiдповiдно до своїх знань
Мiж iншим саме за результатами виконання тесту на бланку А найкраще можна побачити, чи були певні порушення пiд час проведення ЗНО.
«Справа в тому, що якщо є витік інформації про зміст тестів, чи процедури зовнiшнього оцiнювання, то найбільш вдало він спрацьовує для бланку А. Адже якщо людина навіть знатиме тему твору (бланк Б), то вона його напише. Однак тут ще важлива грамотність, яку важко наперед підказати», – зазначає Лікарчук.
Втім, це не єдине, що викликає певні підозри у фахівців. За попереднiм аналізом результатів тестування, підтверджуються заяви абітурієнтів про різну складність тестів першого і другого дня.
«Попередній аналіз підтверджує те, що ті тести, які були під час першого і другого дня важко назвати рівнозначними. Звісно, отримавши результати за рейтинговою шкалою, абітурієнти цієї різниці не побачили, оскільки ця шкала визначає лише мiсце того чи iншого абiтурiєнта серед iнших. Але вони її добре вiдчули, коли писали тести у рiзнi днi», – наголосив Лікарчук.
За словами Лікарчука, Український центр оцінювання якості освіти на iнформацiйний запит про результати оцiнювання дав не всі дані та ще й заборонив їх поширювати.
«Мабуть, так вони тлумачать закон про доступ до публічної інформації. Щодо решти результатів, які ми хотіли отримати, центр попросив відстрочки на 20 днів… Чому їм потрібен такий великий термін – також незрозуміло», – зазначив експерт.
На думку Лікарчука, цьогорічне зовнішнє незалежне оцінювання мало вплине на вступну кампанію.
«Цьогорічна вступна кампанія проходить за досить дивними правилами. Справа в тому, що на відмінно здати зовнішнє незалежне оцінювання – це не означає гарантовано вступити до вищого навчального закладу. Роль і значення незалежного оцінювання у цьогорічній вступній кампанії кастрована, значно девальвована. І тому мені тяжко прогнозувати, наскільки цьогорічна вступна кампанія буде прозорою і об’єктивною і як вплинуть ці результати на можливість вступу до вишу. У всякому випадку, користуючись тією інформацією, яка надходить до мене від батьків, учнів можу стверджувати, що у вступну кампанію повертається хабарництво. У деяких приймальнях прямо кажуть – ви принесіть будь-які результати, а решта – це наші проблеми. При умові, звичайно, якщо за це заплачені гроші», – додає Лікарчук.