Тарас Лютий філософ, письменник, колумніст, музикант

Легко бути благим

29 Січня 2022, 10:54

У Григорія Сковороди є два трактати, де розігрується саме таке протистояння: «Брань Архистратига Михаїла з Сатаною» і «Пря Біса зо Варсавою». Перший присвячено учневі й другу Михайлові Ковалинському. У другому протагоністом філософ виводить себе під псевдонімом. До того ж величає демона другом і ворогом одночасно. Підзаголовок «Брані» показовий: «Легко бути благим». Ох і непросто взяти й пристати на таке твердження. Загальновідомо, що треба завжди докладати чимало зусиль, щоб не скотитись у зло. Утім, у передмові філософ написав: я не орю, не сію, не торгую й не воюю, тимчасом відкидаю всяку журбу. Напевно, так може сказати мудрець, який пізнав дві частини, як він каже, «земельки»: долішньої та горішньої. І водночас два серця: ангельське й сатанинське. То ніби два царства зчепилися між собою за людину. Звідси має випливати висновок: важко бути злим. Але чому? Коли Сковорода це пояснює, то змальовує зліт у піднебесся дідька на крилах нетопира. Михаїл запитує в нього про причини вторгнення. Та Сатанаїл ухиляється улесливими словами. А щойно його викривають у нечистих намірах — насміхається, вигинається змієм і стелиться хитрим лисом, приповідаючи, що нелегко бути небожителем.

Читайте також: Староукраїнський Савонарола

Як спростувати лукавий догмат? Секрет сховано в людському серці. Воно схоже на безодню, а та буває світлою і темною. Достатньо спов­нити її порожніми мріями, як злетяться до неї злі духи, себто обмежені забаганками помисли. Щойно вони з’являться, то звідусіль одразу ж почуються «сїи блядословныя сиренскїя и блядогласныя пѣсеньки». Але чим шкодять такі думки? Вони прирікають на замикання в тісному світі, підохочують відмовитися від більшого, досконалішого, заради чого й здіймаються вгору. У вузькому просторі серце стискається дужче та спричиняє невимовну тугу. Зашорені бажання полонять душу, позбавляють розуму й самокерування. Людина скидається на гнилий горіх або ведмедя з кільцем у ніздрях, якого водять шарварками. Одне слово, перетворюється на гаспидового бранця. Усе, як у притчі: чортяка схожий на лева, що вимічає слідами територію, а сам чигає на жертву там, де не наслідив. Одначе розширення замкненого світу й дає змогу вийти зі зміїної блювотини на землю обітовану. То чи не краще почати з розпізнання головного — побачити необмежене? Схоже прозріння спізнали Христові учні — Лука з Клеопою, — коли спочатку не впізнали воскреслого, допоки той не оприявнив їм невидиме.

Благо потрібне, як і квітуча парость серед убогого та сповненого злоби життя. Недостатньо залюбуватися пишнотою пагінця, а привласнити цвіт і поготів. І нехай краса та корисність неподільні, не забракне розуму лише в того, хто помітить у молодому зелі нові плоди

Невже благо вимагає непосильного труда? Якщо добро зводити до користолюбства, тоді «жирний гріш» справді даватиметься важко. Навіть рамена верблюда не знесуть мук тягаря насолод: виснажливих учт, торжищ, валандань. Заради поклоніння мамоні особи, навчені пити гнилу воду мирських принад, ідуть на компроміс з собою, а потім вдаються до показної набожності. Проте їхня мавпяча святість, зведена до механічного дотримання ритуалу, — це самообман. «Усяка чесність є зручною, а трудність безчесною». Брехня випинає підміну понять. Ніби ж усього дотримано, проте зроблено фіктивно. «Крадіжка цупить речі, а наклеп думки». Якщо не визнати цієї максими, то з малого диявола неминуче виростає велетенський. Отже, благо потрібне, як і квітуча парость серед убогого та сповненого злоби життя. Недостатньо залюбуватися пишнотою пагінця, а привласнити цвіт і поготів. І нехай краса й корисність неподільні, не забракне розуму лише в того, хто помітить у молодому зелі нові плоди таємнотвірного першоóбразного вічного джерела мудрості.

Читайте також: Тяжке навчання

Ясно одне, щоб здолати будь-який шлях, украй необхідно пройти всі кроки, не пропустивши жодного. Нехай якоїсь миті й примариться, що деінде нагодилася вигідніша дорога навпростець. Ось де підступ… Пустившись манівцями, неодмінно задкуватимеш, плентаючись на руках ногами догори. Неможливо пришвидшити визрівання плоду, який звільна стає соковитим і солодкавим. Адже хворий теж не одразу повертається до повноцінного здоров’я. Так само й благом насолоджуються неквапно. Кому закортіло добра нашвидкуруч, тому воно видаватиметься недосяжним, а доступ до нього завузьким. Усяка залежність схожа на потрапляння в каверзну машинерію (тенета, ятір, сильце, вовківню). Якщо потрапиш на гачок, не вдасться покладатися на власні роздуми. З голови не йтиме єдина дума: якщо вдосконалюватися так важко, то, може, й зовсім не варто; не змінюйся, вдовольняйся тим, що підкидають обставини. Що це, як не засліплення? Бо шпаркого болю й неабиякого труда завдає кажанові погляд на сонце. З розпачу хочеться вдатися до хаотичного руху, зопалу досадувати, чинити злочини, дуріти. Та марно. Либонь, у пеклі діється зайве, гидке й нестерпне. Лише якщо скинути ту попону, можна випорснути з неправедного курсу, обрати гідне й простувати дорогою завдовжки в життя, щоб у радості творити добро та потрібне робити нескладним, а трудне — непотрібним. 

Позначки: