В нашому зашуганому політкоректністю й толерантністю світі, де власні проблеми, рефлексії й перманентний депресняк химерно співіснують з не менш значущими фобіями коханих і рідних, а все разом підживлюється чи не останніми конвульсіями цивілізації, до якої маємо честь належати, мабуть, немає людини, яка хоч раз божевільно не хотіла б стати втікачем. Втекти, переселитися, перевтілитися. Змінити вулицю, планету, вік, стать, батьків, обличчя, дітей. Чумацький шлях над головою, чи хоч зубну щітку! Забитися десь у шпаринку самотності й вкотре відчайдушно спробувати віднайти себе. Французька весна й компанія Les Krilati надає нам такий шанс.
Коріння й Крона
Остов величезного сіро-сріблястого мертвого Дерева в чорній пульсуючій порожнечі. Що там за софітами-зірками? Може космічна чорна діра, що ось-ось засмокче не тільки персонажів, але й самих акторів та й нас, глядачів, не пожаліє, забере разом із ними. А може Дерево, – то біблійні сходи Іакова: он, дивіться, які зручні вигини гілок, які вчасно піддатливі перетини розчахнутого стовбура! І вже не чорна, а темно-синя пустка навкруги. Може вона віщує спасіння? Бо Дерево, як виявляється, не таке вже й мертве, бо вочевидь має живе Коріння. Так, понівечений стовбур покручено буревіями, спотворено дуплами, кора облізла, а та, що лишилася, звисає шматтям. Але щосили пручається Дерево життєвим незгодам, намагається витримати напругу почуттів тих, хто прийшов під його захист. Скрипить-рипить, ледь не скиглить, але міцно тримає гойдалки-канати їхніх пристрастей. А хто вони, ті, що звиваються все вище й вище? Що їх підносить, що виштовхує у височінь Крони? Страх, ненависть, заздрощі, ревнощі? А може надія на кохання, що народжується на наших очах?
Втікачі-вигнанці чи то за примусом, чи то за власною волею, – троє чоловіків та одна жінка, актори знаного в Європі колективу Les Krilati, – пропонують свою інтерпретацію вічної історії про втрату, пошук та знаходження себе у світі і світу в собі. Зухвало поєднуючи суто театральну драматургію з традиційними цирковими жанрами, як от акробатика, повітряна гімнастика, жонглювання, клоунада, вправи на ременях, пантоміма тощо, вони зачаровують щирістю почуттів та височайшим професіоналізмом, що балансує на грані неприпустимого ризику. Жорстокість і ніжність стосунків присмачені гумором, карколомні трюки замість словесних баталій, діалоги жестів і поглядів, колективні сварки й освідчення в коханні без слів, проте під ридання віолончелі та безтурботний сміх брязкалець та дзвіночків. Скручуються-розкручуються канати й тіла, розгойдуються трапеції, жбурляючи героїв назустріч, чи навздогін одне одному, щоб пройшовши всі випробовування духа й тіла вони здобули свободу й волю для нового життя. Сестра, Брат, Задавака й Можливий Перевізник, що нібито мав доставити втікачів у кращі світи, але насправді виявився таким самим втікачем.
Дієві особи і виконавці
Сестра – Каролін Сімеон:
Коли ми думали, як назвати наш гурт, сподобалося російське слово «крылатые». В цирковій спільноті не рідкість брати назви з чужих мов, до того ж більша частина наших вистав дійсно розгортається у повітрі. А далі, аби наблизити це слово до французької вимови, ми трохи його переробили й вийшло: Les Krilati. І раптом вже тут, у Києві дізнаємося, що назва нашого колективу і за вимовою, і по суті стовідсотково українська. Для мене це стало несподіваним подарунком, адже моя бабуня по мамі українка. Вона народилася у Донецьку, потім родина переїхала до Макіївки. Під час війни німці вивезли бабусю Олену на примусові роботи до Німеччини. Їй було тоді 16 років. Згодом вона познайомилася з угорцем з Будапешту, і по закінченню війни вони перебралися до Франції. Років 40 тому бабуся Олена разом із моєю мамою приїздили до України. Бабуні, на жаль, вже нема, а моя мама Жаклін приїхала тепер зі мною, бо вона є президентом нашої компанії Les Krilati, займається адміністративними справами. Ми з мамою з нетерпінням чекаємо зустрічі з Донецьком.
Вистава «Коріння» пов’язана для мене, перш за все із моїм походженням, це зв'язок тих, хто жив до нас, з тими, хто прийде нам на зміну. Бо Дерево живе тільки тоді, коли має і Коріння, і Крону. В дитинстві я мріяла стати балериною, вчилася класичному танцю, але одного разу отримала в короткометражці роль повітряної гімнастки на трапеції. Зйомки відбувалися у справжньому цирку, і відчуття польоту настільки мене вразило, що я покинула балет і почала навчатися цирковому мистецтву.
Задавака– Рокко Ле Флем:
З Каролін ми знаємо один одного років десять, – вчилися разом в Національній школі циркового мистецтва, хоча потім і працювали в різних колективах. Я займався гімнастикою й клоунадою. А шість років тому ми вирішили створили разом свою компанію Les Krilati. Згодом до нас приєдналися Валентин та Фред. Над виставою «Коріння» ми працювали два роки. Звісно, спочатку був сценарій, проте під час роботи він зазнав чималих змін.
Бувають періоди, коли ми не виступаємо, не граємо разом, тоді кожен займаєтья своїми справами, живе своїм життям. А от коли ми знову збираємося вкупі, це неймовірна радість. Ми вже справжній ансамбль, якщо хочете, сім’я. Ми знаємо один одного напам’ять. Відчуваємо кожною клітинкою.
Успіх вистави значною мірою залежить від атмосфери, що склалася в залі, від глядачів. Наша реакція кожного разу трохи інша, тобто малюнок ролі всіх персонажів залишається, проте емоційне наповнення змінюється, тому для нас вистава кожного разу інша. Українська публіка нас вразила. Вона фантастична, було відчуття, що зала дихає разом із нами. І це дуже вдячна публіка.
Брат– Валентин Белло:
Ми страшенно залежимо один від одного. Значно більше ніж у драматичному театрі. Це цирк, де використовується багато ризикованих елементів. Окрім виснажливих тренувань потрібна величезна довіра. Спочатку ми були просто друзями, а потім стали разом працювати. Звісно, буває, що посваримося, тоді якійсь елемент не виходить.
Більш за все я люблю клоунаду. Коли тільки почали працювати над спектаклем, дерева ще не було. Діжка мала слугувати баластом для кріплення трапецій. Потім з’явилося дерево, і діжка стала зайвою. От тоді я і запропонував використати її для ексцентричної клоунади. Ця діжка трохи для мене замала, і, щоб швидко й вільно перевдягатися в ній, я пристосовувався не один місяць.
Можливий Перевізник– Фред Ескюра:
Я не вмію говорити, я взагалі дроворуб. Не смійтеся, це правда. Колись рубав дрова в лісництві в центрі Франції, там є великі ліси. Для коминів, для опалення. І цей факт моєї біографії увійшов до вистави «Коріння», бо я дійсно вмію вправно користуватися сокирою. Захоплення театром, цирком прийшло до мене зненацька. Спочатку все починалося як хобі. Спробував жонглювати, бо просто подобалося, а до того грав у невеликій аматорській театральній групі.
Хоча ми й звикли до оплесків, проте київська публіка нас приємно здивувала. Особливо студенти вашого естрадно-циркового училища. Після вистави розпитували, що і для чого, як підстраховуємося, розглядали реквізит. Як знати, може колись зустрінемося, може колись вже ми будемо глядачам на їхніх циркових виставах.
Компанія Les Krilati, Франція, Париж
Рік створення– 2005
Засновники:
Каролін Сімеон, канат, тканина, фіксована та розгойдувана трапеція, пластична акробатика. Закінчила театральну школу, де займалася класичним танцем. Навчалася також у Школі мистецтва китайського цирку та в Національній школі циркового мистецтва у місті Росні. Як драматична акторка грала у виставах «Дон Кіхот», «Сторонні тіла» (Париж, 2008-9 р.р.).
Рокко Ле Флем, китайська жердина, акробатика, акробатичні фігури на руках, еквілібристика, вправи на ременях. Закінчив Школу мистецтва китайського цирку та Національну школу циркового мистецтва у місті Росні. На Всесвітньому фестивалі Цирку майбутнього у 2006 році отримав срібну медаль, має також відзнаку канадського Цирку Елоїз, українського Цирку Кобзова, нагороду Arte та мерії Парижу.
Актори:
Валентин Белло, акробатика, акробатичні фігури на руках, ексцентрична клоунада, вправи на ременях.
Фред Ескюра, акробатика, акробатичні фігури на руках, жонглювання, вправи на ременях.
Музика:
Сир’як Белло,композитор, мультиінструменталіст, контратенор, актор. Автор музики до численних документальних і художніх фільмів, драматичних і циркових вистав.
Творчій доробок Компанії Les Krilati:поетична пантоміма в стилістиці німого кіно «Фандо як ліс» (2006), повітряна вистава у джазово-блюзовій атмосфері спогадів «Якщо не одна, так інша» (2007), повітряно-акробатична фантазія присвячена мистецтву цирку «Коріння» (2009).
Гастролі:Франція, Бельгія, Велика Британія, Німеччина.
Тур Україною: 5.04. – Київський академічний театр юного глядача на Липках, 7.04. – Дніпропетровський російський драматичний театр імені М. Горького,9.04. – Донецький академічний державний театр опери та балету імені А. Солов’яненка, 11.04. – Львівський національнийакадемічний драматичний театр імені М. Заньковецької,13.04. – Одеський академічний український музично-драматичний театр імені В. Василька.