ОНУХ художник, куратор, письменник

«Конвой свободи»

13 Лютого 2022, 13:48

Я щиро відповів, що не знаю, бо ми про це не говорили. Але запитання знайомої пробудило в мені певний неспокій, і я сам зацікавився, про що йдеться в тих протестах. Увесь тиждень місцеві медіа повняться повідомленнями про мітинги перед будівлею канадського парламенту. Хто й чому протестує? Отже, протест почали водії ваговозів, які прагнули скасувати вимогу документального підтвердження щеплень проти коронавірусної хвороби для далекобійників при перетині кордону між США й Канадою. Згодом вони почали вимагати скасувати всі обмеження, зумовлені пандемією. Протест відбувається під гаслом «Конвой свободи», тож не дивно, що до водіїв швидко приєдналися різноманітні групи антимасковиків і антивакцинаторів. День у день кількість учасників протесту в столиці Канадської конфедерації зростає, з’явилися навіть солідарні з ними блокади пунктів переходу через кордон між США і провінцією Альберта, оголошено про протести й у столиці провінції Онтаріо Торонто.

Читайте також: Порохнява парадигма

Далекобійники — дуже цікава професійна група зі своїми специфічними принципами, що й досі має велику повагу в суспільстві. З одного боку, їм властива аура вічних мандрівників Північноамериканським континентом, традиційно притаманна ще піонерам, які в минулому долали величезні простори між Атлантичним і Тихим океанами, коли шукали кращого життя й більшої особистої свободи. З другого — це професійна категорія людей, які тяжко гарують, цілими тижнями не бачать рідного дому й перевозять усе необхідне для належного функціонування північноамериканської економіки. Пандемія дала нам змогу зрозуміти, яка важлива ця професія і як багато залежить від праці саме її представників, надто останнім часом, коли з’явилися збої в терміновому довезенні товарів, — з’ясувалося, що на їхні послуги існує величезний попит. Але сотні тисяч далекобійників не становлять єдиної професійної групи. Є величезні транснаціональні транспортні фірми, які беруть на роботу водіїв як найманих працівників, працює багато менших фірм з власними автопарками, які теж їх наймають, а ще — транспортні корпорації, які беруть на роботу не тільки найманих працівників, а й водіїв із власними ваговозами. Такі вільні агенти становлять особливу підгрупу зі своєю субкультурою. Саме їм найближча ідея «Конвою свободи» й саме серед них найбільше нещеплених. Праця далекобійником нерідко приваблює нових іммігрантів — є навіть країни, які забезпечують Канаду дуже великою кількістю водіїв. До них належить Індія, де престиж цієї професії дуже високий, а якщо йому ще й пощастить стати водієм величезного ваговоза в Америці, це можна вважати майже переходом до найвищої «касти». Зрештою, серед далекобійників є численна група вихідців зі Східної Європи, зокрема й українців.

Далекобійники — цікава професійна група зі своїми специфічними принципами, що й досі має велику повагу в канадському суспільстві. З одного боку, їм властива аура вічних мандрівників. З іншого — це професійна категорія людей, які тяжко гарують

Як з’ясувалося, 90% водіїв ваговозів, які працюють для великих корпорацій або належать до найбільших профспілок далекобійників, уже вакциновані й радше не підтримують протестів. Однак 10% — теж немало, а якщо додати до них усіх ображених на світ і на дійсність, яка не дає їм змоги жити й користатися з необмеженої свободи, то таку групу вже можна помітити, надто коли водії починають захаращувати центр Оттави своїм габаритним транспортом. Донині місцева влада засвідчувала стриманість, а поліції щастило поводитися дуже обережно, щоб, боронь Боже, нікого не образити, бо, зрештою, це Канада, тут кожен має право на протест. Прем’єр-міністр Джастін Трюдо, який, до речі, перебуває в ізоляції через коронавірусну хворобу, видається незворушним і відмовляється від будь-яких переговорів з учасниками протесту, покликаючись на схвалену після недавніх виборів політику уряду, до того ж підтриману й дуже високим рівнем щеплень (сягає 90%) серед канадських громадян.

Відповідаючи на відмову вести переговори, далекобійники вимагають усунути прем’єр-міністра й обрати тимчасовий «уряд» держави з числа учасників протестів. Що ж, коли з’явилася інформація, що їх підтримують грошима з невідомих джерел, стало ще цікавіше. Нещодавно одна з найбільших канадських телевізійних мереж Global News повідомила: «Коли так званий «конвой свободи» починає другий тиждень протестів в Оттаві, виникають серйозні запитання щодо кампанії зі збору коштів на сервісі GoFundMe, яку розкрутили організатори конвою, й того, чи якийсь із зібраних досі $10 млн не походить часом з ворожих джерел, метою яких є створити хаос у Канаді».

Читайте також: Святвечір

Коментар Дональда Трампа надає ситуації ще більшої цікавості: «Конвой свободи» — це мирний протест проти суворої політики божевільного лівака Джастіна Трюдо, який довів Канаду до руїни нерозумними постановами щодо COVID-19. Тепер, на щастя, «Конвой свободи» може прибути і в округ Колумбія разом з американськими далекобійниками, які прагнуть протестувати проти сміховинної політики Байдена щодо того самого питання».

Як можна підозрювати, участь у фінансуванні протестів у Канаді беруть антивакцинаторні групи й загалом усі анти-, анти-, анти- в США, хоча дедалі частіше лунають голоси, що ті немалі кошти можуть походити з джерел, дуже далеких від Північноамериканського континенту.
Коли серед учасників протесту я бачу простодушних земляків, які з глибокою переконаністю борються за особисту свободу й нічим не обмежене право вибору своїх дій, я, звичайно, засмучуюсь. А ще мені жаль, що нагромаджений роками капітал довіри до «романтичних далекобійників» тане з кожним днем — дарма, що святе для канадців право на протести дає змогу толерантно ставитися до багатьох речей. Однак канадці понад усе цінують демократичний процес ухвалення постанов, чого чимало учасників протесту не розуміють, бо для них найважливішим є право на нічим не обмежену особисту свободу. 

Автор:
ОНУХ