Наприкінці минулого тижня стало відомо, що сподівання організаторів «Гогольфесту» провести частину цьогорічних заходів на сцені Театру на Подолі не справдилися – ЗМІ з посиланням на Влада Троїцького повідомили про особисту заборону мера Кличка «заходити «Гогольфесту» в Театр на Подолі, щоб не провокувати […] борців за скрєпи». «Борцями» Троїцький називає представників ГО «Громада Андріївський узвіз» та наголошує на агресивних намірах останніх. Активісти у свою чергу заявляють, що ніколи не погрожували фестивалю агресивними діями, і що основною перешкодою для початку роботи будівлі є відсутність оприлюднених результатів роботи експертної комісії. Тиждень.ua підняв хронологію резонансної реконструкції та поговорив з обома сторонами конфлікту.
Реконструкція як будівництво з нуля
Тим, хто не слідкував за історією Театру на Подолі від самого моменту його створення наприкінці 1980-х років, важливо знати, що насправді ніколи не існувало такої собі функціонуючої історичної будівлі, котру згодом взялися «реконструювати». Йдеться власне про побудову театру, а точніше – про тривалий процес будівництва, тривалість якого й призвела до перетворення будинку-недобудови чи не на руїни. Поки сам «Театр на Подолі», не змінюючи своєї назви, давав вистави в Гостиному дворі, а потім – на території палацу «Україна» (на Малій сцені – у залі, переробленій із приміщення кас), поки змінювалися люди на посаді міського голови, будівля перебувала у критичному стані. Будівництво починалося, припинялося, починалося знову. Конструкція деградувала, з’явився грибок на стінах, псувалися будівельні матеріали, змінювалися генпідрядники.
Сьогодні знайти у відкритих джерелах точну суму, витрачену на будівництво об’єкта, що про нього мова, майже неможливо. Є розрізнені цифри – зокрема, архітектор сучасного проекту будівлі Олег Дроздов називає цифру «5-7 млн американських доларів», видання DT.UA, яке свого часу активно слідкувало за ситуацією, пише, що у 2009 році «з міського бюджету виділили на будову понад 30 млн грн». Так чи інак, саме з 2009 року будівництво в офіційних документах починають називати реконструкцією. Вже у 2011 році міський Департамент культури подає в суд на генпідрядника за неспроможність забезпечити нормальний будівельний процес. У 2014 році з ініціативою стати інвестором реконструкції виступає Roshen. Тоді ЗМІ облетіла новина: сума інвестиції в новий проект становитиме 165 млн грн.
Читайте також: Мет Шульц: «Описати, що таке андеграунд, надзвичайно важко. Особливо у 2017 році »
Проект стартував у 2015 році. Ним займалося харківське архітектурне бюро Drozdov&partners на чолі з вже згаданим Олегом Дроздовим. Процитуємо останнього: «наша команда опинилася у вихідній точці: потрібно зберегти початкову ідею будівництва такого театру, і при цьому спорудити новий театр, який підходив би контекстуально до відповідного місця та виконував би задану функцію сучасного простору».
Процитуємо тут і сьогоднішніх противників цього проекту, представників ГО «Громада Андріївський узвіз»: «З самого початку реконструкції театру інформація була закрита, люди не розуміли, що відбувається, що саме будують».
Витоки конфлікту
27 листопада 2016 року, за два дні до офіційної презентації фасаду Театру, «вистрілило»: один з учасників Facebook-спільноти «Громада Андріївського узвозу» опублікував резонансний допис (до слова, варто розрізняти написання назв: ГО «Громада Андріївський узвіз» як організація, але «Громада Андріївського узвозу» як мережева спільнота – Авт.).
Це саме той пост, з якого почалася хвиля обурення: активісти оприлюднили перші фото нової будівлі, яку назвали «Театром-монстром». Майже одразу з’явилася купа мемів: театр назвали чорним кубом, крематорієм, енергоблоком, труною.
29 листопада забудовник все ж провів презентацію фасаду. ЗМІ опублікували текст прес-релізу від корпорації Roshen, в якому, зокрема, пояснювалося, що темна частина, яку всі критикують, виконана з дорогого матеріалу – райнцинку, і вибір цей був зумовлений необхідністю зробити будівлю легкою. Зазначалося також, що для фасаду використана історична цегла (архітектор потім уточнив, що це, практично, цегла «секонд-хенд», якій сто років), а висота зумовлена вимогами сценічного обладнання.
Майже одразу підключилася КМДА: Віталій Кличко заявив, що «підрядник не врахував рекомендацій Містобудівної ради, які стосувалися проекту реконструкції фасаду будинку» і що без урахування думки фахівців і громади будівля не буде введена в експлуатацію.
Наступний етап – це вже квітень 2017 року, коли керівник Театру на Подолі Віталій Малахов, який зі свого боку підтримує новий проект, розказав ЗМІ, що відкриття будівлі заплановане на травень, але додав при цьому, що колективу досі навіть не передали приміщення театру. Водночас 7 квітня з’являється інформація про проведення першого засідання робочої групи з питання будівництва Театру, наступне анонсується на 14 квітня.
Далі знову йде інформаційна пауза, і лише наприкінці червня на «Громадському» з’являється великий сюжет, присвячений готовності приміщення до експлуатації. У його Віталій Малахов проводить для журналістів екскурсію будівлею всередині, і це перші кадри, де можна побачити її інтер’єр. На ролику видно, що йдеться про сучасний дизайн та адаптованість приміщення до потреб людей з інвалідністю. У цьому ж сюжеті висловлені сподівання адміністрації театру про те, що новий театральний сезон із вересня 2017 року можна буде розпочати вже у новому приміщенні.
ГОГОЛЬFEST vs Громада
21 серпня цього року стало відомо, що організатори ГОГОЛЬFEST, який відбудеться в Києві 7-17 вересня, планують проводити частину своїх заходів на сцені Театру на Подолі. Назва локації з’явилася у програмі фесту, а у Facebook почали поширювати звернення президента фестивалю Влада Троїцького із закликом підтримати цю ініціативу. Ось цитата: «За результатами численних експертиз, це найбезпечніший майданчик в Україні, який відповідає усім міжнародним критеріям. Дирекція Театру на Подолі та міська влада дозволили нам проводити тут заходи фестивалю, але формально ця будівля ще не введена в експлуатацію […] Тому ми просимо чиновників і громадськість підтримати Театр на Подолі, адже це перший пристойний майданчик, зроблений за 26 років незалежності України.
Читайте також: ГогольFest-2016: без повітря
З одного боку, навіть на основі червневого відео зрозуміло, що дійсно йдеться про перший пристойний майданчик, побудований в незалежній Україні (більше того, історики говорять, що це перший театр, побудований в Україні з 1933 року). З іншого – одразу виникає багато запитань: що це за дозвіл міської влади? Що це за численні експертизи? Яким чином можна було б навіть теоретично пропустити на сцену Театру європейські колективи, не маючи на руках дозволу на введення будівлі в експлуатацію?
Врешті, 1 вересня, «вистрілило» знов. На сайті фестивалю з’явилася інформація про те, що ГОГОЛЬFEST-2017 не зможе провести європейську театральну програму на сцені Театру на Подолі. Видання Cultprostir опублікувало новину, в якій процитувало пана Троїцького: «Сьогодні нам повинні були видати результати експертизи про те, що це абсолютно безпечне місце» – далі йшла вже згадана цитата про «борців за скріпи». Влад Троїцький від себе також додав: «…ці активісти агресивні. Якби він (Кличко – Ред.) дозволив, ймовірно, вони б почали організовувати протести перед мерією, палити шини тощо».
Учасники «Громади Андріївського узвозу» відреагували доволі швидко – на сторінці спільноти у Facebook з’явилося офіційне звернення, в якому наполегливість активістів мотивується піклуванням про дотримання літери закону, а заяви Троїцького названі перекрученням фактів та безпідставними звинуваченнями (детальніше ознайомитися з текстом можна за лінком). Ось розлога цитата: «У першу чергу ми вважаємо, що сучасна Україна і кияни заслуговують на життя у правовій країні, де має переважати верховенство права, гідність і повага до себе, власної культури та історії. По-друге, ми впевнені, що колектив Театру на Подолі повинен отримати можливість жити і працювати у достойних умовах в сучасній будівлі, саме тому наполягаємо на комплексній експертизі перебудованої (без експертизи проекту) будівлі». Наступного дня, 2 вересня, відбувся ефір «Громадського радіо» за участі Віталія Білецького, першого заступника голови правління ГО «Громада Андріївський узвіз», і Ольги Рутковської, членкині правління громади та ІКОМОС України (Міжнародної ради з охорони пам'яток та історичних місць). Під час цього ефіру пан Білецький спростував будь-які звинувачення в агресії з боку активістів: «Я хотів би зосередити увагу на тому, що ми нічого не блокували і не блокуємо, ми нікому не погрожували і жодних дій, які були перераховані у коментарях і зверненнях, не планували – ані спалення шин, ані блокування заходів жодного з фестивалів».
Реакція мистецького середовища була бурхливою: більшість тих, хто чекав на старт фестивалю, обурені тим, що європейські митці не зможуть виступити на гідному майданчику. Блогер Богдан Логвиненко написав, що «Театр на Подолі – найкраще, що сталось з Києвом за останні роки».
Режисер Театру на Подолі Олександр Фоменко опублікував коротке емоційне відео-звернення, яке набрало близько 2,5 тисяч переглядів. Режисер назвав активістів Громади «ворогами нації» через блокування й руйнування культурного ресурсу.
Пізнього вечора 1 вересня стало відомо, що спектаклі, плановані у Театрі на Подолі, відбудуться на нових локаціях: Сцена 6 у Довженко-Центрі та ЦСМ «Дах». Цього тижня, безумовно, варто чекати на нову інформацію з цієї теми, а поки Тиждень.ua публікує коментарі ключових спікерів конфліктуючих сторін – стосовно ситуації в цілому та прогнозів її розвитку на майбутнє.
Коментар президента фестивалю ГОГОЛЬFEST Влада Троїцького:
– У певний момент стало зрозуміло, що, незалежно від наявності результатів експертизи, активісти так чи інак будуть проти (проведення фестивалю у будівлі театру – Ред.). Тому сьогоднішня позиція мера Кличка для мене цілком зрозуміла – він вирішив не наближатися до зони конфлікту, бо вона була б дуже жорстка, передбачала б пікети, спалювання шин тощо. Пан Віталій сказав, що він категорично проти, і я це поважаю. Інша справа, що тепер у мене два питання до громади активістів. Ок, вони підклали свиню нам, ми тепер знаходимося у стресовій ситуації узгодження графіків тощо. Це одна проблема. Але є й інша: будівля залишиться на своєму місці, її не будуть зносити. Естетичні почуття активістів так само будуть страждати – лишень будівля не буде працювати.
Наголошую ще раз, Театр на Подолі – це єдиний театр в країні, який відповідає всім потрібним вимогам як майданчик європейського рівня. Тому результат такий: програють всі. Активісти програють тому, що будівля лишається на своєму місці. Місто програє тому, що не отримує театр. ГОГОЛЬFEST програє тому, що опиняється у складній фінансовій та організаційній ситуації. На мій погляд, це або дурість – або чийсь інтерес.
Рішення експертної комісії – скоро буде. На нього чекають вже в понеділок: у тому, що будівля безпечна, не сумнівається ніхто. Але що буде далі? Залишається питання введення в експлуатацію. На моє питання до активістів (пан Троїцькій зустрічався з представниками громади під час засідання робочої групи – Ред.), чому вони налаштовані критично саме стосовно Театру на Подолі та ігнорують безліч незаконних забудов на узвозі та інших вулицях, мені було сказано: «треба ж із чогось починати».
Коментар Віталія Білецького, першого заступника голови правління ГО «Громада Андріївський узвіз»:
– Усі чекають на висновки державної комплексної експертизи. Була інформація, що результати будуть оприлюднені 7 вересня, але наразі не можна напевно сказати точно, коли це станеться. Також важливо розуміти, що експертиза (котра, до слова, мала б бути зроблена ще на стадії проектування), це ще не все. Попереду – висновки робочої групи, містобудівна рада та рішення мера міста.
Крім цього, наша організація ініціювала проведення громадських слухань, аби з’ясувати думки киян стосовно цієї будівлі. Це важливо, бо сприятиме зняттю конфлікту, відновленню комунікації між громадянами стосовно резонансного питання. Ми подали пакет документів до КМДА, очікуємо на рішення та дату проведення цього дуже важливого заходу (громадою було зібрано 929 підписів при необхідних 500, комплект документів заявки передано до КМДА 23 серпня із запропонованою датою слухань 7 вересня; за чинним порядком, дата проведення слухань не повинна перевищувати 14 календарних днів з дати реєстрації – Ред.)
Тиждень.ua також надіслав на адресу КМДА письмовий запит із проханням коментаря стосовно офіційних причин заборони на проведення заходів ГОГОЛЬFEST у приміщенні Театру на Подолі. Чекаємо на деталі.