«Комета» для медиків

Суспільство
4 Липня 2020, 18:05

Саме на ту роботу, яка під час епідемії найважливіша для суспільства. Деякі лікарні організували розвезення своїх працівників. Решта викручувалася як могла: попутки, спецтранспорт залізничників, ночівля на роботі. Водії-волонтери та медпрацівники почали координуватися через соціальні мережі, месенджери — так з’явився стихійний рух «Підвези медика». Андрій Приходченко — співзасновник компанії Reprezent, яка займається дизайном презентацій, — став одним із тих, хто надав цьому руху організованості: створив сайт-застосунок «Комета», що полегшив комунікацію водіїв та лікарів у Києві й області.

Щоб доїхати на роботу під час карантину, медики створили чат у Viber і скидали туди заявки. Оскільки в Києві та області лікарів дуже багато, цей чат швидко перетворився на хаос: щохвилини прилітало по 10 повідомлень, водіям слід було якось зрозуміти, що відбувається, куди їхати й кого везти, розповідає Андрій. Зрештою, адміністратори створили Google-документ, лікарі почали писати туди. Файл розрісся на кілька сотень записів, координацію це не полегшило.
«Уже не пам’ятаю, як дізнався про цей чат і список, можливо, з новин. Я водій і міг би когось підвозити, але у файлі неможливо було розібратися, кому я можу допомогти. Записів дуже багато, вони ніяк не посортовані — комусь потрібна машина зараз, комусь завтра, комусь післязавтра. Усі вони розташовані в довільному порядку. Райони теж переплутані, бо кожен пише, як йому зручно. Спочатку водій має знайти людину, якій треба авто просто зараз, потім — щоб збігався район, тоді — напрямок поїздки. Це займає час, і врешті може виявитися, що заявка вже не актуальна», — ділиться він. Андрій зрозумів, що може допомогти, структурувавши всі ці дані й представивши їх у зручній формі — на сайті чи в мобільному застосунку. Це дасть змогу фільтрувати інформацію, бачити маршрут поїздки й людей, які потребують допомоги.

«Опівночі я вирішив за це сісти і о третій-четвертій годині ранку мав готовий сайт, на вигляд як мобільний застосунок: його можна встановити на робочий стіл, він працює так само. Така особливість конструктора, за допомогою якого я його створював. Перевага — готовий продукт за чотири години, мінуси — не всі ідеї вдалося втілити. Я скинув посилання в чат і пішов спати. Вранці мене розбудила невідома мені людина, яка повідомила, що в сервісі щось зламалося і треба полагодити. Я побачив, що адміністратори чату закріпили моє посилання, люди почали закидати туди оголошення», — розповідає розробник.

Упродовж першого дня Андрій приймав поради й побажання та шліфував сервіс, а також агітував користувачів. Займався цим разом із дівчиною, а також ентузіастами із чату, які пропонували покращення. «Безплатна версія платформи, на якій я створив сайт, дозволяє приймати до 500 заявок. У перший день стало зрозуміло: цього не вистачить. Довелося придбати платний акаунт, що знімав обмеження, гроші дав друг із чату, який захотів допомогти. Завдяки тому, що це конструктор, я міг дуже швидко все перероблювати. Були люди, які робили схожі застосунки, але писали з нуля. Коли в «Кометі» було 5 тис. заявок, вони свої лише тестували. Часу на те, щоб придумувати, писати код, не було. Швидкі рішення виявилися найбільш робочими», — каже Андрій. Залишалося владнати питання з інформуванням лікарів та водіїв про такий сервіс. Підключилася подруга Андрія Олександра Попович, яка писала про «Комету» в різні групи в соцмережах, де це може бути актуально, а також зв’язалася з радіостанціями й компаніями, що займаються зовнішньою рекламою.

Спочатку «Комета» не мала цього імені, а лише сайт із заголовком «Підвези лікаря» на безплатній адресі з набору символів, який доволі складно запам’ятати. Одна з радіостанцій погодилася його рекламувати, тому виникла потреба в простій і зрозумілій назві. «Варіант «Комета» придумали за десять хвилин, — розповідає Андрій. — Така назва легко запам’ятовується, а адреса cometa.in.ua якраз була вільною». Того ж вечора купили домен і почали рекламуватися на радіо. Різні компанії безоплатно надали активістам близько 100 білбордів у Києві, на яких теж розмістили рекламу. За перший тиждень сервіс відвідало 16 тис. користувачів.

Андрій розповідає, що заклав у сервіс три принципи. Перший — жодних реєстрацій, есемес абощо: людина заходить і може одразу знайти, чим доїхати чи кого підвезти. Другий — усе безплатно, треба мати лише посвідчення, маску та бути здоровими. Третій — взаємна довіра. «Ситуація така, що лікар сідає в авто до незнайомої людини й водій бере в авто незнайому людину. Гіпотетично це може призвести до неприємностей. Мені пропонували зробити позначку на кшталт «Перевірений водій» задля безпеки. Але я вважаю, що це не працює. Бо хто такий перевірений водій — той, хто здійснив п’ять поїздок? Десять? А якщо на шостій чи одинадцятій він чіплявся до пасажира? Якщо я говорю, що водій перевірений, то я повинен мати якісь підстави. У мене таких підстав не було. Я просто кажу, що людина їде з точки А в точку Б і бере подорожніх. І, наскільки знаю, все було добре, мені ніхто не скаржився», — каже він.

З лікарями було легше, бо лікарні могли надати списки медпрацівників — і це підтвердження того, що авто шукає лікар, а не просто хтось вирішив спробувати заощадити. Тому приблизно через тиждень роботи застосунку в «Кометі» з’явилися «перевірені медпрацівники». «Комета» працює так: є один великий список заявок у хронологічному порядку, вгорі якого пошукове поле. Якщо в ньому вписати «АА», то відображаються авто, якщо «++», то лікарі. Якщо нічого не вводити, то відображаються всі поїздки. «Спочатку інтерфейс мав дві сторони — водія і лікаря, які згодом злилися в одну. Якщо базуватися на схожих сервісах, то логічно було робити окремі сторони для лікарів і водіїв. Але потім стало зрозуміло, що сенсу немає, можна робити єдиний список із фільтрацією. Коли поїздка завершується, лікар має зайти у свою заявку й підтвердити її виконання, щоб інші водії бачили, що вона вже неактуальна й більше за цією адресою їхати не треба», — пояснює розробник.

З боку водія все так само, але є ще пункт «Регулярні перевезення» — для людей, які щодня їздять у той самий час за тим самим маршрутом і не хочуть постійно створювати нові заявки. Оновлення додавали за потреби. «Одного разу мені написала дівчина, яка розповіла, що не має машини, не може нікого підвезти, але може платити за поїздки. Вона попросила додати кнопку, яка дозволить їй платити за таксі лікарям, які не можуть доїхати. Ми її додали. Щоб до неї дійти, треба було двічі прочитати попередження, що вона лише для тих, хто її справді потребує, — і це зменшить шанси зловживань. Оскільки ми працювали на довірі, то все було добре. Наступного дня написала ще одна дівчина, яка теж хотіла б платити за поїздки. У неї була можливість замовити медикам три — п’ять поїздок на таксі на день, і вона це робила», — розповідає Андрій.

За час такого волонтерства сформувалася водійська спільнота. За словами Андрія, у «Кометі» було 30—40 водіїв, які не просто підбирали медиків по дорозі, а навмисне виїздили, щоб їм допомогти. Ці люди досі активно спілкуються. Активісти з інших міст пробували впровадити «Комету» в себе, просили додати туди Запоріжжя, Дніпро та Харків. Проте це не спрацювало. Андрій припускає, що в тих містах менше медиків, ніж у Києві, і відповідно менша потреба, з якою впоралися завдяки координації в чатах. У перший день запуску громадського транспорту в Києві заявки припинилися, а сервіс виконав свою роботу: це приблизно 4 тис. зареєстрованих поїздок.