Хто відповість за зламані Hyundai?

Суспільство
17 Грудня 2012, 17:13

Швидше їдеш – пізніше будеш. За останні дні з такою печальною реальністю стикнулися сотні й сотні пасажирів Укрзалізниці, що користувалися швидкісними поїздами Інтерсіті +, в народі відомим за маркою виробника – південнокорейської компанії Hyundai.

Поїзди Hyundai, що почали рух українськими шляхами наприкінці травня, ламалися й раніше. З 28 травня до кінця літа повідомлялося мінімум про 9 таких інцидентів. Проте справжня «пошесть» серед корейських потягів почалася з настанням української зими.

Скласти детальний список аварій непросто. Інформацію про них ЗМІ отримують із повідомлень у соціальних мережах, оскільки останнім часом «Укрзалізниця» не поспішає оперативно інформувати про негаразди розрекламованих поїздів. Повідомлення ж із соцмереж часто збивають з пантелику навіть інформаційні агенції. Наприклад, пасажири вечірніх поїздів виїздять в одну дату, а приїздять, через аварію, в іншу – і часом повідомлення про одну й ту ж аварію сприймаються як повідомлення про різні.

Буває й навпаки – як із суботнім Hyundai №164 «Київ-Харків», поламка котрого в неділю не потрапила в жодне інформаційне зведення, поки про це Тиждень.ua не повідомила одна з пасажирок електронним листом з наведенням точних часу й місця подій.

Тиждень.ua проаналізував усю наявну інформацію і склав таку картину подій.

6 грудня Hyundai №164 «Київ-Харків» три години простояв на одному з перегонів у Полтавській області.

8 грудня Hyundai №165 «Дніпропетровськ – Київ» зіпсувався в дорозі. Спочатку його буксирували звичайним локомотивом, потім пасажирів пересадили на інший Hyundai, у підсумку вони спізнилися до місця призначення на 3,5 год.

12 грудня Hyundai «Донецьк – Київ» простояв у відкритому полі три години через чергову аварію.

14 грудня нічний Hyundai «Київ – Донецьк» застряг на перегоні Гребінка-пост, і в результаті спізнився на чотири години.

Того ж дня знову застряг Hyundai «Дніпропетровськ – Київ».

Далі ситуація погіршилась. У суботу, 15 грудня, як повідомили читачі Тиждень.ua, на понад дві години спізнився вечірній Hyundai № 164 «Київ – Харків», що спинився за 35 км від Харкова на станції Раднаркомівська і був відбуксирований до місця призначення звичайним локомотивом.

Суботній нічний Hyundai «Київ – Донецьк» спізнився на кілька годин (тому, зокрема, не встигли до відкриття виборчих дільниць на голосуванні за мера Єнакієвого народні депутати від ВО «Свобода»). А недільний нічний Hyundai «Донецьк – Київ» 2 години простояв у полі, після чого пасажирів ще дві години пересаджували на інший поїзд.

Нарешті, уже в понеділок на станції Шевченка вкотре застряг Hyundai «Дніпропетровськ – Київ». Практично немає сумнівів, що це – не останнє таке повідомлення.

Схоже, в цьому не сумніваються і в «Укрзалізниці», оскільки там намагаються замінити Hyundai на інші потяги. Так, уже в п’ятницю замість Hyundai «Київ – Харків» зі столиці вирушив експрес, котрий, щоправда, все одно мав аварійну зупинку в дорозі, чому й спізнився на дві години. В неділю замість Hyundai «Київ – Львів» також подали «звичайний» поїзд, причому пасажири мусили їхати по шість осіб у купе.

Впадає в око категорична неготовність представників «Укрзалізниці» до цивілізованого поводження у форс-мажорних обставинах. У поїздах, що спиняються через аварію, зникає опалення й освітлення. Але, за численним  свідченнями постраждалих, ніхто не квапиться ані оголосити реальний час запізнення (цілком можливо, втім, екіпажі Hyundai не знають його самі), ані причини аварії.

Щодо останнього, то поки що традиційно називають поламки пантографа – електроприймача поїзда, на який намерзає лід. У ЗМІ вже почали з’являтися коментарі фахівців, котрі вказують, що це зазвичай спричиняється обмерзанням електроприймачів, ризик чого особливо зростає під час снігопаду або перепадів температури з плюсової на мінусову. Також офіційні особи говорять про обриви електродротів.

Водночас «Укрзалізниця» наводила й такі причини аварій, як «неполадки бортового комп’ютера» та навіть «спрацьовування системи безпеки через погані погодні умови». А 13 грудня залізничні чиновники пояснювали, що поїзди затримуються через падіння дерев на рейки.

Ще гірше виглядає ситуація з компенсаціями завданих пасажирам моральних збитків. Та й не лише моральних – адже у невідомої кількості пасажирів «пропали», наприклад, квитки на літак чи інші види транспорту.

Легендарною стала історія з Hyundai «Львів – Київ», пасажирам котрого за запізнення на дві години запропонували «компенсацію» в розмірі… 19 грн. Пізніше «Укрзалізниця» заявила, що це сталося через помилку комп’ютерних розрахунків, і що насправді сума становитиме 191 грн. Проте досі не встановлено ані зрозумілих правил, ані швидкої та зручної процедури відшкодування.

«Нам пропонували в касу стати й отримати компенсацію близько 100 грн. але уявляєте, якщо стояти в касу, то скільки ще часу треба витратити», – написав у своєму блозі київський журналіст Юрій Луканов, котрий у п’ятницю їхав експресом замість Hundai «Київ – Харків».

При цьому, завважмо, йшлося лише про компенсацію різниці в ціні на квитки. Запізнення самого експресу, про яке згадано вище, схоже, ніхто й не обговорював.

З іншого боку, очевидно, українці самі цінують свій час вище за власні права. Принаймні, про звернення постраждалих пасажирів до суду, тим паче – групові, на сьогодні нічого не чутно.

Якими б не були технічні причини аварій Hyundai, небажання говорити про них присутнє на рівні, значно вищому за «Укрзалізницю». Нагадаємо, закупівля корейських потягів лобіювалася персонально віце-прем’єром з інфраструктури Борисом Колесніковим, і подавалась як велике досягнення уряду.

«Президент поставив завдання, щоб через усю територію України в будь-який край можна було дістатися за 4, максимум 6 годин», – заявляв Колесніков після підписання контракту на постачання десяти поїздів Hyundai. Між іншим, відбулась ця подія рівно два роки тому, 18 грудня 2010 року.

Для довідки, контракт обійшовся Україні у $ 307 млн., з яких 85 % надав у кредит Есімбанк Південної Кореї. Термін кредиту – 10 років, ставка – 4,8 % річних.

При цьому енергійний урядовець аж ніяк не збирався зупинитись на досягнутому. У квітні 2011 року він заявляв: «Ми купили 10 поїздів у Південної Кореї, і в квітні наступного року вони з’єднають 4 міста, де відбуватимуться матчі ЄВРО-2012… Ми також готові розглянути можливість купівлі ще 25 – 30 таких поїздів».

Як уже говорилося, насправді Hyundai вийшли на залізничні шляхи України наприкінці травня. Читачі навряд чи встигли забути скандали, якими це супроводжувалось – зокрема, довкола зняття з маршрутів «звичайних» нічних поїздів та довкола захмарних цін на корейське чудо техніки.

У підсумку «Укрзалізниця» без помпи відмовилась від програми модернізації шляхів сполучення, яку урядовці анонсували «під Hyundai». Натомість просто знизили анонсовану швидкість поїздів – від 200 км/год до 160 км/год. Не надто, як видно, боячись порушити згадане Колесніковим розпорядження Януковича.

А пізніше Микола Азаров відмовився і від обіцяних Колесніковим нових закупівель Hyundai.

Проте нинішні аварії знову змушують «реформаторів» кепсько виглядати в очах громадян. Не дивно, що в низці ЗМІ уже з’явились нагадування про те, що попередню угоду про закупівлю Hyundai з корейцями ще в липні 2009 року підписала тодішня прем’єр-міністр Юлія Тимошенко.

Тож, цілком можливо, незабаром пасажирам, котрі постраждали від постійних аварій розрекламованих нинішньою владою поїздів, доведеться вдовольнятись поясненнями, що в усьому традиційно винні «попередники». Принаймні, іншого шляху до «покращення» ситуації не проглядається – а зима ж лише почалася.