Ігор Коліушко політолог

Кабінет президента

15 Жовтня 2010, 00:00

«Наш паровоз вперьод лєтіт, в комунє остановка…» Ще не зрозуміло, до якої «остановки» прагнуть президент Янукович та його оточення, але методи досягнення тактичних цілей викликають аналогію саме з «паровозом». Ні теорія права, ні норми законів, ні громадська думка, ні оцінки європейських експертів не є перешкодою для Партії регіонів у досягненні поставлених перед собою цілей.
Не встигли ще навіть експерти розібратися зі змістом унікального у світовій практиці рішенням Конституційного Суду, що в дивний спосіб змінило Основний Закон, як влада провела черговий бліцкриг. За три дні пройшов усі необхідні процедури – від внесення на розгляд до остаточного схвалення – і 7 жовтня був ухвалений Закон «Про Кабінет Міністрів України» в новій редакції (на виконання вказівки КС у рішенні від 30 вересня щодо приведення нормативно-правових актів у відповідність до Конституції України в редакції від 28 червня 1996 року). Можна тільки дивуватися працездатності народних депутатів, які за такий короткий час устигли (як того вимагає регламент Верхов­ної Ради) ознайомитися із законо­­проектом, розглянути його на засіданні профільного комітету чи тимчасової спеціальної комісії, прийняти в першому читанні, підготувати і внести поправки, розглянути їх у другому читанні та остаточно ухвалити закон. Щоправда, ті, хто спостерігав за цим дійством, могли пересвідчитися, що причина такої ефективності роботи наших парламентаріїв не в їхніх надприродних можливостях, а в ігноруванні норм законодавчої процедури. До речі, за новітньою практикою нашого Конституційного Суду це може стати підставою для ска­­сування цього закону, якщо з’явиться відповідне політичне замовлення від влади.

Документ був підготовлений у формі нової редакції закону, хоча насправді внесено зміни лише до окремих його статей, насамперед тих, що регулюють формування Кабінету Міністрів, його повноваження та відносини з президентом. Зокрема, відповідно до положень нової (точніше старої) Конституції України в законі про Кабінет Міністрів змінили порядок формування уряду. Тепер прем’єр-міністра призначає президент за згодою Верховної Ради, прем’єр-міністр формує склад уряду і подає його президентові для призначення. При цьому в законі не вказано термінів подання президентом до парламенту кандидатури на посаду прем’єр-міністра. Це може звести нанівець право Верхов­ної Ради оголошувати вотум недовіри уряду, оскільки після цього Кабмін, будучи у відставці, й далі виконуватиме повноваження в повному обсязі, а президент може як завгодно довго «шукати» кандидатуру нового прем’єра.

У новій редакції закону вихолощено зміст статті про Програму діяльності Кабінету Міністрів.

У законі зазначено, що програма діяльності Кабінету Міністрів «базується на передвиборчій програмі президента». Це неконституційно й нелогічно, оскільки за час каденції одного президента може змінюватися кілька урядів і всі вони в такому разі «виконуватимуть» положення передвиборчої програми, які вже можуть бути давно виконані. Водночас для чого громадянам обирати парламент, якщо виборчі програми його фракцій уряду пропонується взагалі не враховувати, а отже, і не виконувати.

Дивно відтепер регулюється порядок звільнення членів уряду. Президент отримує право звільняти їх не тільки за поданням прем’єр-міністра, а й за власним бажанням, тобто в обхід, а може, й без відома прем’єра.

Ціла низка норм закону спрямована на посилення ролі прем’єр-міністра за рахунок послаблення уряду як колегіального органу влади, тобто зменшення впливу міністрів. Так, всупереч логіці балансу повноважень і відповідальності, міністрів зовсім усунуто від вирішення питань добору кандидатур на посади своїх заступників, створення центральних органів виконавчої влади, призначення їхніх керівників та заступників (при тому, що саме міністрам належить спрямовувати і координувати діяльність таких органів) тощо. Готувати подання президентові з усіх цих питань тепер має прем’єр-міністр одноосібно без винесення на розгляд Кабінету Міністрів.

Прикриваючись потребами приведення закону про Кабмін у відповідність до Конституції, його автори вирішили заодно ще більше розширити повноваження президента, при цьому в деяких моментах суттєво порушивши сам Основний Закон. Так, саме президента чомусь наділили правом призначати заступників міністрів і заступників керівників інших центральних органів виконавчої влади, позбавивши цього права сам Кабінет Міністрів. Згідно з Конституцією президент не має такого повноваження, а за неодноразовими вказівками Конституційного Суду він повинен виконувати лише ті повноваження, які визначені Основним Законом.

Навіть поверхове ознайомлення з оновленим законом про Кабмін дає підстави зробити висновок, що правляча партія зробила ще один крок до вибудовування авторитарного режиму президентської влади в нашій країні. А кому багато дається, на тому й велика відповідальність. Громадянам же залишається сподіватися, що президент знає, куди летить його «паровоз».

 

Перші наслідки рішення КС для влади. Президент звільнив Володимира Сівковича (група Клюєва) і Віктора Слауту (група Януковича), зменшивши кількість віце-прем’єрів до трьох.