Жанна Безп’ятчук заступники редактора відділу "Світ"

Інвестиції та амбіції

ut.net.ua
5 Червня 2009, 00:00

 

До російського капіталу повернувся апетит. «Сбєрбанк » Росії разом із канадським виробником комплектуючих Magna International щойно придбав німецький автомобільний концерн Opel. У цьому змаганні росіяни перемогли італійський FIAT, причому підтримку вони здобули безпосередньо від німецького уряду та особисто канцлера Анґели Меркель.
 
Opel – дочірня компанія американської General Motors, яка щойно оголосила про своє банкрутство. Відтепер «Сбєрбанку» належатиме 35% акцій, «Маґні» – 20%, що разом утворює контрольний пакет. Як дипломатично повідомляється, «індустріальним партнером» «Опеля» в Росії стане група «ГАЗ» одного з найпотужніших нав­колокремлівських олігархів Олєґа Дєріпаски. Найцікавіше, що бізнес самого Дєріпаски нині загинається під тягарем боргів (як мінімум $1,2 млрд.) Можна пояснювати цей крок намаганням урятувати Горьковський автозавод, який досі виробляє сумнозвісні «Волги». Відтепер «ГАЗ» щороку планує збирати на своїх виробничих потужностях до 180 тис. автівок Opel. Голова «Сбєрбанку» Ґєрман Ґрєф запевнив, що покупка дасть змогу «реструктурувати автомобільну галузь Російської Федерації» і збільшити частку продукції під цією маркою на російському ринку з 3% до 20 %. Справді, росіяни вкрай зацікавлені в американських та німецьких технологіях, адже технічна недолугість російських автівок вже давно є притчею во язицех. Але в умовах кризи й згортання національних авторинків таке рішення виглядає вельми екстравагантним, бо в той самий момент США наважилися на болючу, проте виправдану комплексну «хірургію» власної автомобільної галузі.
 
Насправді операцію слід розглядати в контексті наступу російського капіталу на європейські ринки. Із початком кризи здавалося, що московські олігархи змушені були пригальмувати свою європейську експансію. Тепер зрозуміло, що вони дістали друге дихання. «Сбєрбанк» є найбільшою фінансовою установою країни й голов­ним кредитором національної промисловості, але збанкрутілі закордонні активи – надто ласий шматок, щоби від нього відмовлятися. Цікава й позиція німецького уряду, адже деякі експерти вважають, що вигідніше було б отримати акції Opel в обмін на борги компанії в рамках процедури банкрутства, аніж надавати концерну чималі кредитні гарантії (€1,4 млрд) і виставляти його на продаж.
 
Це змушує згадати історію російсько-німецького газогону «Північний потік», створення якого відверто лобіював тодішній канцлер Ґерхард Шрьодер. Після відставки він отримав тепле крісло радника в компанії «Газпром».