Євросоюз може відкрити своє небо для України до кінця року

23 Липня 2013, 08:40

Сьомий раунд переговорів між сторонами відбувся близько двох тижнів тому, повідомляє "Комерсант-Україна".

"На них були узгоджені методи впровадження Україною вимог ЄС, а також умови роботи авіакомпаній", – розповів Паоло Берріно, прес-секретар єврокомісара з питань транспорту Сіїма Калласа.

Сторони обіцяють підписати угоду до кінця року. Черговий раунд переговорів – восьмий – призначений на 21 і 22 жовтня.

"Прогрес у цих переговорах покаже, чи буде раунд фінальним. Але якщо цього не станеться, ми наполягаємо на тому, щоб переговори завершилися до кінця 2013 року", – говорить Паоло Берріно.

Єфименко ж каже, що Україна розраховує на підписання договору вже в жовтні-листопаді.

Україна пропонує ввести адаптаційний період для своїх авіакомпаній – частина норм договору про спільний авіаційний простір (САП) повинна набути чинності лише через 1,5-2 роки після підписання договору. Україна також наполягає на отриманні п'ятого ступеня свободи на європейському ринку – права виконувати польоти з європейських аеропортів. Наприклад, літати за маршрутом Київ-Мюнхен-Париж-Київ.

Паоло Берріно говорить, що обидві сторони згодні з тим, що пункти договору повинні вводитися поступово. Водночас, в Україні побоюються, що відкриття повітряного простору країни для перевізників з Європи заподіє шкоди українським авіакомпаніям.

"САП має справити позитивний вплив на розвиток українських аеропортів і транзитного потенціалу країни. Але є й ризики для наших авіакомпаній і аеропортів. В українських пасажирів зараз недостатньо грошей для активних авіаподорожей, крім того, залишається питання обмежень через візового режиму з країнами ЄС. Також є ризик, що європейські компанії будуть просто вивозити звідси пасажирів у свої хаби в ЄС ", – зазначив перший заступник глави Державіаслужби Олександр Гречко.

Ще одна проблема – українські перевізники поки не відкрили далекомагістральні програми польотів з України, що безпосередньо впливає на транзитний потенціал "Борисполя" та їх пасажиропотік, додає Єфименко.

Втім, джерело в Мінінфраструктури заявило, що повна лібералізація ринків ЄС та України можлива не раніше ніж через три-чотири роки. Восени планується затвердити тільки текст угоди. У наступному році договір може бути підписаний, після чого його повинні ратифікувати всі члени ЄС і Україна – на це піде не менше, ніж півтора року. Що ж до етапів угоди, то на першому з них передбачається запровадження третього і четвертого рівнів свобод для авіакомпаній – тобто зняття обмежень по кількості призначених перевізників і частот між країнами. На цьому етапі Україна повинна привести своє законодавство у сфері авіації у відповідність з європейським.

"У ЄС повинні перевірити все це, затвердити, і тільки потім можна буде приступити до другого етапу – впровадження п'ятого рівня свобод", – пояснило джерело.

Генеральний директор консалтингової компанії FAS Олександр Ланецький зазначає, що для українських аеропортів життєво необхідне прийняття САП, так як це може спричинити за собою прихід лоукостерів і збільшення пасажиропотоку.

Хоча ЄС і погодився з низкою пропозицій української сторони, досі не вирішене принципове питання сертифікації стосовно безпеки. В угоді по САП його вирішено не піднімати, розповів генконструктор ДП "Антонов" Дмитро Ківа.

"Був варіант, щоб Україна стала повноправним членом IOSA, але це неможливо з ряду причин. Наскільки мені відомо, це питання вирішено розглядати окремо, – розповіло джерело в Мінінфраструктури. – Ведуться переговори про можливе підписання угоди BASA (про взаємне визнання сертифікатів льотної придатності)".