Виділення по тексту повторюють аналогічні виділення в оригінальному тексті.
РЕЗЮМЕ
Міжнародна місія ENEMO в Україні вважає парламентські вибори 28 жовтня 2012 року конкурентними й такими, що надавали виборцям можливість вибору між різними політичними партіями та кандидатами; проте серйозні недоліки й порушення негативно вплинули на виборчу кампанію та підрахунок голосів. Порівняно з парламентськими виборами 2007 року місія ENEMO зауважила помітно більшу кількість випадків порушення виборчих правил, зловживання адміністративним ресурсом, підкупу виборців, тиску й погроз на адресу кандидатів і членів виборчих команд, погроз на адресу журналістів.
Процесові підрахунку голосів у окружних виборчих комісіях бракувало прозорості, внаслідок чого Центральна виборча комісія заявила, що не може встановити результати виборів у п’яти одномандатних округах.
Юлія Тимошенко та Юрій Луценко перебували в ув’язненні. Винесені їм вироки викликали стурбованість щодо чесності відповідних судових процесів та впливу цих процесів на вибори, й були широко засуджені міжнародною спільнотою.
Вибори 450 депутатів Верховної Ради (парламенту) України відбулись 28 жовтня 2012 року згідно з повернутою перед тим змішаною виборчою системою, в якій 225 депутатів обираються пропорційно за закритими партійними списками, а 225 – в одномандатних округах простою більшістю голосів. Бар’єр для отримання парламентських місць партіями підвищили з трьох до п’яти відсотків голосів.
Фундаментальна зміна виборчої системи та прийняття нового виборчого закону за 11 місяців до виборів викликали стурбованість щодо здатності політичних партій та відповідальних посадових осіб впоратися з новими викликами в організації виборів. Позитивного відгуку заслуговує те, що новий закон розширив права позапартійних спостерігачів.
Засідання Центральной виборчої комісії були відкриті для спостерігачів, медіа та політичних партій, хоча відкритість процесу прийняття рішень була обмеженою. Під час кампанії ЦВК здійснила дії в напрямку покращення доступу акредитованих представників партій до матеріалів, що стосувалися рішень Комісії. Проте доступу до проектів документів ЦВК ці представники не мали, що не дозволило їм повноцінно брати участь у прийнятті остаточних рішень.
Читайте також: Усі матіерали Тиждень.ua про вибори-2012
ENEMO рекомендувала ЦВК представляти проекти документів перед відповідними засіданнями і створити необхідні умови для повноцінних обговорень рішень, що перебувають на стадії розгляду. Місія ENEMO привітала рішення Центрвиборчкому обмежити масову міграцію виборців між мажоритарними округами.
Нове виборче законодавство відкрило «технічним партіям» шлях до отримання надмірного представництва в окружних виборчкомах та до організації масових замін членів комісій. Виниклі внаслідок цього часті заміни членів комісій та міжпартійне протистояння несприятливо вплинули на роботу окружкомів. Випадки тиску, засідань у закритому режимі, обмеження доступу спостерігачів до рішень і документів викликали серйозну стурбованість щодо прозорості та несуперечливості роботи ОВК. ENEMO зауважила про необхідність систематичних тренінгів для членів виборчкомів усіх рівнів.
Раптове рішення ЦВК змінити процедуру жеребкування для формування дільничних комісій, прийняте лише за п’ять днів до самого жеребкування, не забезпечило єдиної та прозорої організації цього процесу окружними комісіями. Інструкції ЦВК виконувались по-різному, внаслідок чого в низці випадків виникала потреба в повторних жеребкуваннях, а утворення ДВК дезорганізовано й затягнуто.
Реєстрація кандидатів за партійними списками пройшла досить гладенько. Натомість велика кількість самовисувань у поєднанні з надзвичайно жорсткими строками та формалістичним підходом до прийняття документів ЦВК створили організаційні проблеми і вилились у численні відмови в реєстрації кандидатів.
Адміністративні суди в Києві, розглядаючи скарги та апеляції щодо нереєстрації кандидатів, у деяких випадках переглядали рішення ЦВК. Проте іноді суди виносили протилежні рішення у двох ідентичних випадках. Хоча законодавча база дозволяла ЦВК вчасно приймати рішення, а судам – вчасно розв’язувати суперечки, незареєстровані кандидати так і не отримували ефективного захисту.
Напруга кампанії зросла в останній місяць перед голосуванням. У цей місяць зросла кількість скарг про погрози, тиск та переслідування самовисуванців і представників опозиції податківцями або чиновниками. Зловживання адмінресурсом було поширеним явищем. Фінансовані бюджетним коштом проекти представлялися як особисті досягнення кандидатів чи ініціативи партії. Українські спостережницькі організації ОПОРА та КВУ повідомляли про високе число випадків підкупу виборців кандидатами.
Читайте також: Андрій Магера про вибори-2012
ENEMO висловила серйозну стурбованість нестачею ефективних заходів проти підкупу виборців. ЦВК робила попередження кандидатам, але жодного адміністративного чи кримінального покарання для тих, хто був задіяний у купівлі голосів, так і не настало.
Викликала стурбованість ситуація з медіа – зокрема, тиск на телеканал ТВі, газету «Гривна» в Миколаєві (точніше, у м. Вознесенськ Миколаївської області – Тиждень.ua), місцеві телекомпанії в Херсоні та Одесі. Після протестів громадськості та журналістів ENEMO підтримала рішення українського парламенту припинити розгляд суперечливого законопроекту про криміналізацію наклепу.
У день виборів 86 спостерігачів ENEMO здійснили 546 візитів до виборчих дільниць, спостерігали за підрахунком голосів на 42 з них, супроводжували протоколи до 40 ОВК. Такі відхилення, як присутність на дільницях невповноважених осіб, ENEMO зафіксувала у понад 10 % випадків. На 73 дільницях спостерігачі повідомили про участь у голосуванні осіб, не занесених до виборчих списків. З п’яти регіонів повідомляли про звезення виборці на дільниці, організоване правлячою партією, а в Одеській області та АР Крим спостерігачі ENEMO зіткнулися з погрозами з боку організаторів такої діяльності.
Підрахунок голосів спостерігачі ENEMO негативно оцінили в 7 з 42 випадків, особливо дезорганізованим та непрозорим цей процес виглядав на Закарпатті та в Одеській області. Перевезення протоколів здебільшого оцінено як проведене належним чином, але в шести випадках відповідні процедури в ДВК відбувались хаотично й дезорганізовано.
Після закриття дільниць місія ENEMO спостерігала, зокрема, за підрахунком голосів окружними виборчими комісіями. Спостерігачі зареєстрували тривожну кількість випадків насильства та порушень, особливо на одномандатних округах з гострою конкуренцією кандидатів. повідомлялося про випадки, коли правоохоронці чи невстановлені особи перешкоджали роботі ОВК, псували бюлетені, незаконно захоплювали протоколи дільничних виборчкомів, не допускали або зривали виконання членами комісій їхніх обов’язків.
Численні джерела заявляли про розходження між протоколами, заповненими в ДВК, та результатами, оприлюдненими на сайті Центрвиборчкому. Інциденти траплялися здебільшого на округах із незначною різницею між кандидатами – таких, як округи 211 та 223 (Київ), 94 та 95 (Київська область), 132 (Миколаївська область), 20 т 21 (Волинська область), 11 та 14 (Вінницька область), 189 (Хмельницька область). Обмежений доступ журналістів та довірених осіб кандидатів до кімнат підрахунку голосів викликала серйозні сумніви щодо прозорості роботи ОВК та дійсності результатів підрахунку на відповідних округах.
ENEMO закликала виконавчу владу та суди дотриматися закону й захистити волевиявлення виборців через адекватне її відображення під час підрахунку голосів та публікації результатів. Окрім того, ENEMO закликала владу неупереджено розслідувати факти насильства та фальсифікацій під час підрахунку голосів і покарати осіб, винних у порушенні виборчих законів.
5 листопада Центральна виборча комісія прийняла рішення, що вона не має змоги встановити результати виборів у п’яти округах через підробку протоколів та даних з дільниць, оприлюднених на сайті ЦВК або через недостовірність результатів, отриманих з дільниць. Відтак ЦВК оголосила обраними 225 депутатів за пропорційною частиною та 220 депутатів за одномандатними округами, лишивши п’ять депутатських місць вакантними.
Хоча ЦВК звернулась до українського парламенту з проханням прийняти законодавство, що дозволило б провести на 5 округах повторні вибори, депутати передали це питання до Конституційного суду, і на лютий 2013 року жодних ознак появи рішення ще не було.
Крім того, 8 лютого Вищий адміністративний суд України прийняв суперечливе рішення, яким скасував результати виборів у округах 71 та 11, позбавив депутатських мандатів двох обраних там членів парламенту, та наказав ЦВК провести на цих округах повторні вибори.
Читайте також: Як готуються до додаткових виборів влада і опозиція
РЕКОМЕНДАЦІЇ *
Ґрунтуючись на спостереженнях та аналізі різних частин виборчого процесу, ENEMO пропонує такі рекомендації для покращення виборчого законодавства і виборчого процесу в цілому. Ці рекомендації звернути до різних зацікавлених сторін залежно від їхньої компетенції.
Покарання порушників виборчого законодавства
Якнайважливішою справою є неупереджене розслідування всіх виборчих порушень, вчасне покарання і притягнення до відповідальності винних у фальсифікаціях та насильстві під час виборів – 2012.
Покращення виборчого законодавства
Існує нагальна потреба внести до закону про парламентські вибори зміни, котрі дозволять повторні вибори в одномандатних округах.
Виборча система та єдиний Виборчий кодекс
З метою уніфікації процедур та виправлення вад законів про місцеві та про парламентські вибори можна обговорити перспективу створення Виборчого кодексу, що регулював би всі типи виборів та референдумів. Загальна виборча реформа має прийматись на основі консенсусу задовго (щонайменше за рік) до найближчих виборів.
Право висування кандидатів
Вимога до кандидата проживати на території України попередні 5 років є надмірною й важкою для дотримання. Заборона засудженим висуватись у парламент має бути переглянута у відповідності до тяжкості скоєного злочину. Збір підписів повинен служити зменшенню шансів технічних партій та віртуальних кандидатів.
Реєстрація кандидатів
Часові рамки для подачі документів, їх розгляду ЦВК та внесення виправлень кандидатами має бути розширено. Центрвиборчком повинен вжити заходів для дотримання закону, згідно з яким помилки та неточності є підставою для їх виправлення, а не для відмови в реєстрації кандидата.
Перевірка і публікація результатів виборів
Повинна існувати можливість скасування результатів виборів на різних рівнях – в цілому, в окремих округах чи на окремих дільницях. Публікація результатів підрахунку на сайті ЦВК забезпечує прозорість і відтак повинна бути офіційною. До того ж, існує необхідність публікувати повнішу інформацію, включаючи кількість недійсних бюлетенів та виправлень, внесених у протоколи ДВК.
Висвітлення в медіа та скарги на роботу ЗМІ
Національну раду телебачення і радіомовлення України має бути перетворено на незалежний орган, котрий відстежував би дотримання виборчого законодавства електронними медіа, карав порушників і врегульовував суперечки, в яких задіяні ЗМІ. Також необхідно перетворити державну Національну телекомпанію України на громадського мовника, захистити свободу журналістів та ЗМІ, боротися проти «джинси» (оплачених піар-матеріалів, замаскованих під новини) та ввести прозорі правила володіння ЗМІ».
* Скорочено