Про це пише газета «Коммерсанть-Украина» з посиланням на власні джерела.
Як зазначає видання, представництво Євросоюзу в Україні прокоментувало плани українського уряду розширити дію утилізаційного збору на всі імпортні автомобілі.
«Подібне рішення Росії вже вплинуло на європейських автовиробників, і ми знаємо, що воно негативно впливає на українських. ЄС очікує, що Україна буде вирішувати питання з Росією на двосторонньому рівні та в рамках СОТ», – зазначили в представництві.
Однак неофіційно співрозмовники в Єврокомісії дають більш жорстку оцінку – такий крок української влади може і зовсім поставити хрест на планах щодо підписання договору про асоціацію.
«Наша позиція більш жорстка, ніж висловлюється офіційно. У разі, якщо Україна прийме цю постанову, ми готові йти на аналогічні відповідні заходи щодо українського експорту», – заявив співрозмовник в європейських структурах.
«Ми прямо повідомили нашим колегам в Києві: якщо буде ця постанова, ви можете забути про угоду про асоціацію. Ми не підпишемо угоду, навіть якщо ви проведете чесні вибори», – уточнив інше джерело в Брюсселі.
У Кабміні поки вважають, що причин для занепокоєння немає.
«Переговори з ЄС йдуть в спокійному, звичайному режимі. Загрози заморожування діалогу в зв'язку з розширенням утилізаційного збору інспірують ті, хто в цьому зацікавлений – автоімпортери. Тому будувати якісь плани і міркувати про наслідки рано», – заявило виданню джерело в Кабмін.
Самі автоімпортери впевнені: утилізаційний збір порушує зобов'язання України, взяті при вступі до СОТ, оскільки країна зобов'язалася ставити в однакові умови як імпортерів, так і місцевих виробників.
«Ми будемо оскаржувати це рішення і в судах, і в органах СОТ. Але, крім нас, кожен виробник, який постачає Україну автомобілі, повідомить про дискримінацію своєму уряду, який негайно поскаржиться до СОТ», – говорить гендиректор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко.
За даними видання, зараз питання розширення сфери застосування утилізаційного збору активно дискутується в уряді.
У середу на засіданні Кабміну було прийнято рішення про те, щоб розглянути цю постанову на засіданні «малого Кабміну» в понеділок. Джерела видання вважають, що таким чином робиться спроба запровадити збір без участі значної кількості міністрів, щоб не було непотрібних заперечень. Але ще одне джерело в уряді пояснює, що прийняття цього рішення залежить від результату сьогоднішніх переговорів прем'єр-міністрів України і Росії в Ялті.
«Станом на сьогодні у нас є всі підстави очікувати, що Микола Азаров і Дмітрій Мєдвєдєв домовляться про взаємне незастосування утилізаційного збору. В такому випадку ми вирішуємо проблему і забуваємо про неї. Однак якщо такої домовленості не буде, ми будемо змушені розширити список країн, щодо імпорту яких стягуватиметься екологічний збір, оскільки наша нинішня позиція виглядає більш уразливою, ніж російська», – пояснило джерело видання, якому відомий хід переговорів.
За оцінками експертів, у випадку якщо уряд все ж таки зважиться на розширення дії утилізаційного збору, переконати чиновників не зможе навіть загроза заморожування договору про асоціацію з ЄС.
«У найближчій перспективі вірогідність підписання цього договору вкрай мала, в першу чергу з політичних причин. Тому уряду може бути навіть вигідна публічна відмова ЄС від цієї угоди. Такий крок буде подаватися як доказ того, що Європі насправді не потрібна асоціація з Україною», – відзначає директор економічних програм Центру ім. Разумкова Василь Юрчишин. У той же час, за словами експерта, такий крок посилить аргументи прихильників тіснішої інтеграції з Росією.
Нагадаємо, на початку вересня Україна ввела утилізаційний збір на російські автомобілі у відповідь на дії Росії, яка почала стягувати його з 1 вересня, чим фактично закрила доступ українським автомобілебудівникам на свій ринок.