Дедалі частіше про нього говорять як зовнішню ознаку, однак сама система має також соціальне значення та історичні корені. Тиждень поговорив про цю концепцію, її походження та різницю у її трактуваннях із Єппе Троллe Ліннетом, данським антропологом та дослідником цього феномену.
Коли люди говорять про хюґе, то нерідко згадують про свічки, затишну квартиру та щастя, яке людина відчуває в таких умовах. А що, як усе це не дає людині відчуття щастя? Чи є якесь єдине визначення для концепції «хюґе»?
— Хюґе — це не про відчуття щастя. Хюґе — це про розслабленість, задоволення, комфорт там, де ви перебуваєте, з людьми, які навколо вас. Ви розслаблені, бо можете бути самі собою. Це пов’язано з автентичністю. У вас є відчуття, що ви можете бути справжніми, бути собою з людьми поряд. Ви також відчуваєте, що вони щирі з вами. Всі розслаблені. Можна сказати, що це відчуття перебування вдома, але не обов’язково вдома. Це більш широке почуття дому. Ми можемо сказати, що це вміння почуватися як удома там, де ви зараз є. Гадаю, в Україні у вас також є приказка «почувайся як удома», коли приходять гості. І чому ж ви так кажете людям? Вони ж очевидно не вдома. Таким чином ви даєте їм зрозуміти, що вони можуть розслабитися, насолодитися простими повсякденними речами. Хюґе не вимагає розкоші, вишуканого дизайну чи високого рівня споживання. Це більше пов’язано з почуттям справжності, розслабленості, ніж зі щастям.
Чи мають данці різного класу чи соціального прошарку різне відчуття та бачення хюґе?
— Хюґе — це слово, яке перебуває в широкому вжитку. Можна сказати, що це своєрідна структура, яка може набувати різного змісту. Якщо ви заможна людина, то, ймовірно, ваш будинок виглядатиме інакше, ніж якщо ви належите до середнього чи нижчого за середній клас. За столом із гостями ви питимете дорожче вино, ніж якби заробляли менше грошей. Але структура, емоції людей, їхня поведінка з іншими людьми та те, що вони роблять, схожі. Люди, з якими вони зустрічаються для переживання хюґе, — це найчастіше їхні родичі, давні друзі, старі та надійні колеги, тобто люди, яких вони досить добре знають. Усе це не залежить від рівня соціального класу. Ви також можете поспілкуватися з незнайомцем або людьми, яких щойно зустріли, але в такому разі маєте відчувати, що між вами виник дивовижний рівень спільності. Ви усвідомлюєте, що з тією людиною справді маєте спільний погляд на життя та спільні цінності. У вас є схожий досвід, про який можете говорити і, можливо, відчуття, що ви можете бути дещо чеснішими одне з одним, ніж із більшістю людей. Це також відчуття хюґе.
Читайте також: Клаудія Дате: «Завжди потрібно запитувати себе, навіщо ми перекладаємо та що література має нам показати»
Ця концепція має історичні корені чи це феномен, який виник у XX столітті?
— Вона має історичні корені в тому сенсі, що слово прийшло до нас із Норвегії. Норвезька, данська та шведська мови дуже близькі між собою. Тож слово прийшло у данську з норвезької. Якщо ви повернетеся на кілька століть назад, то побачите, що це слово пов’язане з почуттям захищеності, можливості знайти прихисток від грози, дощу чи холоду та речей, що над вами певним чином нависають. Отже, треба знайти місце, де ви можете почуватись у безпеці та затишно. Це також стосується доглянутого дому. Це не обов’язково має бути великий будинок — не палац, але однаково доглянутий, де ви почуватиметеся затишно. Окрім того, ця концепція має ще одне цікаве значення — це можливість «набратися сміливості від інших людей» або «дати іншим людям відчуття сміливості». На мою думку, це про те, що коли ви здатні створити цю атмосферу хюґе для інших людей, а також якщо відчуваєте її разом із іншими, ви заряджаєтесь і можете зняти стрес.
Усе це розслабляє вас, дає змогу виходити у світ знову і долати будь-які перешкоди. У нинішньому світі це може бути кар’єрна боротьба, в умовах України можемо говорити про боротьбу, пов’язану зі складною політичною ситуацією.
Хюґе в сучасному світі означає можливість забути на деякий час про тиск, конфлікти та страшні сторони життя й віднайти щось хороше і постійне, таке, що не просто у вас відібрати. І відчути це ви можете у компанії інших людей там, де вам комфортно, де відчуваєте твердий ґрунт під ногами і знаєте, що так буде й завтра, хоч би що трапилося.
З 2016—2017 років концепція хюґе стала дуже популярною у світі. Чи розуміють її інші народи, зокрема поза Скандинавією?
— Звісно. Ви можете називати хюґе своїм ім’ям навіть тоді, коли воно «подорожує» до інших країн чи народів. Але воно набуває дещо іншого значення в кожному новому місці. Не кардинально відмінного, звісно, але ви знаєте, що всі суспільства мають власну історію та порядок денний. Наприклад, коли у Великій Британії відбувався Brexit, вони зацікавилися хюґе. Частково це пояснюється тим, що їм потрібно було знайти щось автентично британське. Це зробило інші культури та традиції цікавими для них. Гадаю, що для українця хюґе асоціюватиметься частково з тими самими емоціями, що й для данця: почуттями дружби, дому, ностальгії та повсякденного плину життя.
Читайте також: Ада Соломон: «Румунські фільми мають бути румунськими, українські — українськими, і не треба в когось копіювати шаблони»
Однак поняття хюґе завжди має різні значення, коли йдеться про різні культури. Воно також нестиме у собі певні данські сенси, оскільки це слово з’явилося саме тут. Якщо люди використовують поняття хюґе, то вони, ймовірно, ще й граються ним як елементом іншої культури. Для порівняння згадаймо японський термін «фен-шуй». Це поняття також стало дуже популярним у всьому світі і, гадаю, люди вдаються до практики фен-шуй по-різному в Україні, Бразилії чи Америці. Вони, ймовірно, матимуть різні способи його використання, позначені місцевими традиціями. Коли вони це роблять, то також знають, що граються з японською традицією. Гадаю, що хюґе багато в чому можна порівняти з цим поняттям. Це не те саме, що фен-шуй, тому що хюґе — це не традиція, пов’язана з дизайном. Я просто говорю про те, що люди люблять гратися елементами інших культур, якщо відчувають, що ті можуть дати їм щось позитивне.
Чи відомий cкандинавський дизайн пов’язаний якимось чином із концепцією хюґе?
— Не конче. Скандинавський дизайн доволі мінімалістичний. Якщо поглянути на деякі його успішні приклади, він доволі простий, і людям подобається ця простота. Це про чесність, коли ви можете бачити, яким є матеріал, наскільки функціональним є певний об’єкт. Гадаю, це те, що cкандинавський дизайн дав світові. Цей функціоналістський елемент чимось схожий на концепцію хюґе. Можна сказати, що хюґе та функціоналізм пов’язані, оскільки обидва засновані на простоті. Але якщо поцікавитися, чим відомий сьогодні скандинавський дизайн, виявимо, що він прославився не завдяки хюґе. Він набагато мінімалістичніший, чистіший і крутіший, тоді як хюґе часто буває доволі безладним, особистим і теплим.
————-
Єппе Троллe Ліннет народився 1971 року. Навчався в Аархуському та Копенгагенському університетах, докторську дисертацію захистив в Університеті Південної Данії у 2011 році. Досліджував поняття хюґе та споживання в данських сім’ях, автор численних наукових статей на цю тему. У 2018—2020 роках за підтримки данського уряду створив три документальні фільми про хюґе.