Наскільки сформований ринок бізнес-освіти в Україні? Які виклики перед ним стоять сьогодні?
— Ситуація нині краща, ніж вісім років тому, але ми все ще творимо цей ринок. І це наша відповідальність. Окрім того, що у Львівській бізнес-школі УКУ ми навчаємо ту категорію, котра вже розуміє, які можливості їй дає бізнес-освіта (є навіть постійні учасники наших програм, а дехто вже навчає свої команди), залишаються ті, хто лише починає усвідомлювати потребу в ній. Одне з наших завдань — це доносити до людей ті можливості, які дає бізнес-освіта та освіта загалом.
Хто приходить до вас учитися? Хто зацікавлений у бізнес-освіті найбільше?
— Найчастіше усвідомлення того, що потрібно навчатися, настає тоді, коли люди хочуть віднайти потенціал, як власний, так і бізнесу чи компанії. Часто вони починають із порад: наприклад, хтось підказав бізнес-тренера, не обов’язково одразу школу. Ще один момент, що ці люди знаходять у бізнес-школі, — це сама спільнота людей, яких об'єднують спільні цінності, досвід, прагнення та знання. Ми віримо, що 50% навчання — це освіта як така, те, що ми традиційно розуміємо в освіті, а 50% — це все-таки мережа людей, які з нами. Щонайменше це група, із якою навчаєшся, а далі йдеться вже про набагато ширшу спільноту учасників попередніх програм та випускників. Саме в цьому перевага бізнес-школи — постійно зростаюча мережа випускників. Ми цю спільноту об'єднуємо й завжди маємо для неї додаткові ціннісні пропозиції.
Ми також тут, у LvBS, доносимо нашу філософію, що бізнес розвивається завдяки людям. Звичайно, усе починається із засновника та власника. Розвивається засновник — розвивається бізнес. Далі на якомусь етапі засновник розуміє, що йому треба навчати своїх людей, і до нас приходять цілі команди. Маємо багато історій успіху. Учасники охоче ними діляться, і не лише з бізнес-школою, а й із колегами на зустрічах або навчанні.
Ваша місія — Україна на бізнес-карті світу. Як розвиток компаній ваших випускників впливає на розвиток України загалом?
— Зростає бізнес, зростає ВВП країни — це, мабуть, найпростіше пояснення цього зв'язку. Це також зростання кожної компанії та зростання доходів кожної окремої людини, бо після навчання вона приносить більшу цінність для компанії, у якій працює. Ми бачимо й ширший аспект. Маю на увазі бізнес, який неминуче впливає на громаду, середовище, людей навколо та розглядає їх на тому самому рівні, що й своїх клієнтів. Зацікавленими сторонами компанії є не лише працівники, засновники та клієнти, а й люди в тій громаді, де діє цей бізнес. Також візією «Україна на бізнес-карті світу» ми прагнемо досягти того, щоб українські компанії наших випускників були відомими завдяки успішним кейсам виходу на зовнішні ринки. У нас такі приклади вже є. Зокрема, компанія «Кормотех» упродовж багатьох років навчає своїх керівників і команди в LvBS. І від заснування до сьогодні вже вийшли на ринки понад 20 країн. Наші випускники, які там працюють, щиро діляться власним досвідом та викладають свої кейси у бізнес-школі. Це не просто успішні історії зростання доходів, а й популяризація українських брендів.
У вас були програми для управлінців у медичній сфері та військових. Що стало поштовхом до створення таких програм?
— Виник запит на управлінські та лідерські функції. Це виклик часу, оскільки змінюються покоління, змінюються працівники та суспільство. Якщо брати медичну сферу, то на тлі реформи вимоги до головного лікаря чи тепер уже директора клініки кардинально змінюються. Вони стають самостійнішими, уже не так керуються бюджетом, як самі його формують. Керівники повинні зрозуміти цінність своєї пропозиції для пацієнта, повинні змінити парадигму свого мислення: що працюють не на державу, а задля пацієнта. Ці управлінці також мають передбачити, якою буде стратегія розвитку організації, яку вони очолюють.
У межах ваших програм є міжнародні тури. Який досвід привозять ваші студенти з таких турів?
— Серед країн, до яких ми їздили, були Китай (кілька разів), Корея, Гонконг, Норвегія, Ізраїль. Цього року учасники програми Key Executive MBA відвідали Канаду. Для туру обираємо держави, що інтенсивно зростають. Наприклад, протягом семи років ми подорожували до Китаю і щоразу спостерігали, як країна розвивається, як певні стратегічні рішення, що ухвалювалися два роки тому, були реалізовані на рівні як держави, так і бізнесу. Адже бізнесу не можна відокремлюватися від держави. Бізнесменам необхідне розуміння особливостей і стратегій взаємодії бізнесу з державою та суспільством.
До Канади ми поїхали після того, як наші країни уклади Угоду про вільну торгівлю. Нашою метою було вивчати нові можливості та що це означає для України. Окрім того, ми щоразу з нашими учасниками програм, які є власниками та керівниками бізнесу в Україні, дивимося на країну в контексті особливостей її державного та політичного устрою, на законодавчі аспекти, на світоглядні речі. Це дає змогу проводити паралелі та думати про те, що відбувається в нашій країні. Також ми можемо переймати досвід, як потрібно реагувати бізнесу, адже в кожній країні є свої приклади взаємодії бізнесу з державою, як унікальні, так і глобальні. Скажімо, в Ізраїлі можна вивчати, як неможливі речі люди і компанії роблять можливими. Ця країна постійно перебуває у воєнному стані, попри те, вона одна з найуспішніших у світі, власне, завдяки освіті, інноваціям та бізнесу.